خبرگزاری کار ایران

قطع ریفورمیت پتروشیمی‌ها ذخایر بنزین ایران را افزایش داد

توقف توزیع ٦ میلیون لیتر ریفورمیت مجتمع‌های پتروشیمی از سال ٩٢ و سیاست جدید وزارت نفت منجر به افزایش ذخایر بنزین ایران به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر شد.

به گزارش ایلنا، شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره گفت: تا سال ٩٢ به طور میانگین ٦ میلیون لیتر ریفورمیت تحویلی از پتروشیمی‌ها به عنوان اکتان افزا به جای بنزین در کشور توزیع می‌شد که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تاکید صریح وزیر نفت و ابلاغیه دولت، توزیع این فرآورده به دلیل آلودگی زیست‌محیطی بلافاصله قطع شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده و مصوبه دولت مقرر شد که ریفورمیت قطع شود که  این به معنای جایگزینی بنزین با این فرآورده و تامین نیاز مصرفی کشور بود که ناگزیر به سمت واردات بنزین یورو ٤ تا تکمیل پروژه‌های پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس، اصفهان و لاوان روی آوردیم.

به گفته خسروانی، با شرایط کشور و الزام به تامین ٦ میلیون لیتر بنزین به جای ریفورمیت و پیش‌بینی افزایش پنج تا هفت درصدی مصرف سنواتی با اعمال شیوه‌های مدیریتی درست در سطح کشور، افزایش مصرف بنزین در سال‌های ٩٣ و ٩٤ به کمتر ازسه درصد رسید.

وی ادامه داد: در سال ٩٣ و ٩٤ این افزایش سه درصدی و کاهش ٦ میلیون لیتر حاصل از قطع ریفورمیت از پتروشیمی به معنای این است که معادل آن باید بنزین یورو ٤ وارد کشور کنیم که مقدار واردات را در سال ٩٣ حدود ٤,٥ میلیون لیتر و در سال ٩٤ به حدود ٩.٥ میلیون لیتر در روز رقم زد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: امسال بر اساس برنامه، میانگین واردات روزانه ٧,٥ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پروژه‌های پالایشی در دست اجرا امیدواریم تا سال آینده نه تنها واردکننده بلکه صادرکننده بنزین شویم.

وی در ادامه دلیل اصلی افزایش واردات در سال ٩٤ را تعمیرات اساسی فاز ٢ پالایشگاه شازند دانست و این موضوع سبب کاهش روزانه هشت میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور و سرانجام افت سطح ذخایر بنزین کشور شد.

خسروانی اعلام کرد: به دلایل فوق میانگین بنزین وارداتی کشور پارسال به ٩,٥ میلیون لیتر در روز رسید که این میزان به معنای کمبود تولید نبود ؛ بلکه بخش زیادی از این میزان صرف افزایش ذخایر بنزین کشور شد.

وی افزود: دلیل عمده افزایش واردات بنزین پارسال، افزایش مصرف نبود؛ بلکه ناشی از طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند، برنامه‌ریزی برای افزایش سطح ذخایر بنزین کشور و قطع ریفورمیت پتروشیمی‌ها بود.

خسروانی ادامه داد: در سال ٩٣ به دلیل شرایط بین‌المللی امکان واردات بنزین ٤,٥ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ٤ نو جایگزینی ٦ میلیون لیتر بنزین به جای ریفورمیت پتروشیمی‌ها وجود نداشت (در مجموع ١٠ میلیون لیتر در روز) فراهم نبود و برنامه واردات کشور در سال ٩٣ محقق نشد، بنابراین نیاز داشتیم این کمبود را در سال ٩٤ جبران کنیم.

به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همه عوامل یاد شده واردات بنزین را پارسال به روزانه ٩,٥ میلیون لیتر رساند که این موضوع ناشی از عوامل ناخواسته تحمیلی به بدنه مدیریت پالایشی کشور بود که خوشبختانه با اقدام‌های بجا، امروز با ذخیره خوب بنزین در کشور روبرو هستیم.

ذخیره بنزین کشور از مرز یک میلیارد لیتر گذشت

وی در ادامه از ذخیره یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتری بنزین تا ابتدای شهریورماه امسال خبر داد.

خسروانی گفت: ذخایر بنزین کشور هم اکنون با مدیریت صحیح منابع از ٦٠٠ میلیون لیتر در سال ٩٣ به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: ذخیره بنزین کشور پایان شهریورماه سال ٩٣ حدود ٦٠٠ میلیون لیتر بود که امسال در همین دوره با ٨٠٠ میلیون لیتر افزایش به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر رسیده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره میزان واردات امسال بنزین به کشور اظهار کرد: در پنج ماه نخست امسال (١٦٠ روز) روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که مجموع بنزین وارداتی در مخازن و خطوط لوله ذخیره شده است.

وی در پایان ادامه داد: افزایش واردات بنزین به معنای افزایش مصرف نبوده و با افزایش ذخایر کشور و میزان واردات بنزین در نیمه نخست امسال پیش‌بینی می‌شود با مقدار واردات بنزین تا سقف تعیین شده در کشور در نیمه دوم سال، میانگین واردات بنزین همان ٦ تا ٧ میلیون لیتر در روز باشد.

 

کد خبر : ۴۱۸۱۶۴