خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور:

قرارداد با فرانسه و کره جنوبی برای کاهش هدر رفت آب در ایران/ 20 سال دیگر به سطح جهانی می‌رسیم

سیدزاده گفت: فرانسه و کره جنوبی تاکنون برای کمک به جلوگیری از هدررفت آب اعلام آمادگی کرده‌اند.

علی سیدزاده، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است و علی‌الخصوص بعد از موفقیت حاصل از برجام کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کرده‌اند که در حوزه کاهش هدرررفت آب درایران سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: ما برای کاهش هدررفت آب تکنولوژی‌هایی مثل سیستم‌های پیشرفته نشت‌یابی، دستگاه‌های پیشرفته لوله‌یاب و تجهیزات کنترل و مدیریت فشار در شبکه توزیع نیاز داریم. اگر چه در داخل ایران برخی از این تکنولوژی‌ها بعضا وجود دارد، ولی تکنولوژی اصلی در کشورهای توسعه یافته موجود است.

سیدزاده تصریح کرد: فرانسه و کره جنوبی تاکنون برای کمک به جلوگیری از هدررفت آب اعلام آمادگی کرده‌اند و ما حتی دو پروژه پایلوت در بوشهر و تهران ( هر پروژه به ارزش 90 میلیون یورو ) تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از سرمایه‌های این کشورهای خارجی با هدف انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی تکنولوژ‌ هایی که در اختیارمان نیست و همچنین با استفاده از پتانسیل مشاوران و پیمانکاران داخلی به اهداف مورد نظرمان برسیم.

وی با بیان اینکه شبکه‌های توزیع آب در 100 شهر کشور دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض و تعمیر دارند، اظهار داشت: در حال حاضر در حدود 30 درصد طول شبکه‌های توزیع آب در کل کشور فرسوده است که همین رقم در مورد تهران هم صدق می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آبفای کشور خاطرنشان کرد: میزان هدررفت آب در کشورهای توسعه یافته بطور میانگین 15 درصد، در کشورهای در حال توسعه میانگین 35 درصد و این میزان در ایران 26 درصد است و اگر بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کرده و یا دولت در اختیارمان قرار دهد، پیش‌بینی‌مان این است که سالی نیم درصد هدررفت را کاهش داده و تا پایان برنامه ششم به 23 درصد برسیم و همچنین اگر همین روند را ادامه دهیم،  طی 20 سال آینده می‌توانیم 20 درصد از رقم هدررفت آب در کشور را کاهش داده و به میانگین جهانی برسیم.

کد خبر : ۴۱۷۹۳۴