خبرگزاری کار ایران

آخوندی در جلسه شورای اداری کردستان:

کریدور شماره 10 کوتاه‌ترین مسیر اتصال ایران به دریای مدیترانه/ مسکن‌مهر عامل بدبختی‌های دولت

وزیر راه و شهرسازی گفت: کریدور شماره 10 کوتاه‌ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج‌فارس و دریای مدیترانه به ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در جلسه شورای اداری استان کردستان با بیان اینکه معتقدم کردستان یکی از مولفه‌های اصلی تمدن ایران‌شهری است، گفت: کردستان همواره بخش بسیار موثری در توسعه امنیت و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از 30 درصد مردم ایران در کوهپایه‌های زاگرس زندگی می‌کنند، گفت: کریدور جنوب – کریدور شمال‌ایران(کریدور شماره 10) که بسیاری از کشورهای خارجی را به ایران متصل می‌کند از کردستان می‌گذرد.

وی با بیان اینکه این کریدور ، کریدور توسعه آینده ایران است، گفت: کریدور شماره 10 کریدور بسیار مهمی برای کشورمان است چراکه کوتاه‌ترین راه دسترسی اروپا به خلیج‌فارس از همین مسیر می‌گذرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شرق به غرب می‌تواند به راحتی دریای مدیترانه را در فاصله 450 کیلومتر متصل سازد، متذکر شد: این کریدور شرق به غرب می‌تواند دریای مدیترانه و عراق را با کوتاه‌ترین مسیر به ایران وصل کند.

آخوندی تاکید کرد: همچنین کریدور شمال–جنوب بهترین کریدور است که این مناطق را به مرکز کشورمان متصل سازد. اتصال این منطقه به مرکز کشور از طریق همدان و از طریق دیوان‌دره به سمت زنجان محقق می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ده‌مرد به کریدور شماره 10(کریدور شمال–جنوب منتهی می‌شود، گفت: همچنین این کریدور بیشترین تراکم جمعیتی کشور را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران کشور خشک است و این کریدور از مناطق پر آب کشورمان عبور می‌کند، یادآور شد: این کریدور دارای ثروت‌های طبیعی بسیار زیادی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب از جنوب از بندر امام شروع می‌شود و در شمال به مرز بازرگان می‌رسد .

وی با بیان اینکه 320 کیلومتر از این کریدور از کردستان حد فاصل کامیاران و بوکان عبور می‌کند، خاطرنشان کرد: نگاه من به کریدور حمل ونقلی نیست واین کریدور یک کریدور توسعه ای است .

آخوندی با بیان اینکه این کریدور می‌تواند از حمایت نمایندگان مجلس و دولت برخوردار باشد، گفت: حدود 100 نماینده مجلس از نمایندگان شهرهای پیرامون این کریدور هستند و معتقدم با همکاری دولت و مجلس می‌توان آینده خوبی را برای توسعه ایران از طریق این کریدور تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بخش عمده تجارت کشور می‌تواند از طریق کریدور شماره 10 انجام شود، گفت: در این کریدور ثروت‌های ژئوپلوتیکی، اقتصادی، جغرافیایی سیاسی بی‌نظیری وجود دارد که از مجموعه آنها می‌توان بهره‌مند شویم.

آخوندی با بیان اینکه در مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی کریدور شمال–جنوب در غرب کشور(کریدور شماره 10 اولین گزینه‌ای است که روی میز قرار می‌گیرد، گفت: هر چند هنوز این مذاکرات به قطعیت نرسیده اما در تمام مذاکرات پروژه کریدور شماره 10 اولین گزینه‌ای است که به سرمایه‌داران داخلی و خارجی ارایه می‌دهیم.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر در کردستان 7 کیلومتری بزرگراه در مسیر این کریدور وجود دارد و امروز 50 کیلومتر دیگر به آن اضافه شد، متذکر شد: مجموعه مسیر کریدور شماره 10 در کردستان امروز به 120 کیلومتر رسید که 200 کیلومتر این کریدور در کردستان باقی مانده و برای 120 کیلومتر از این مقدار باقی‌مانده قرارداد فعال داریم.

وی افزود: همچنین امروز 10 کیلومتر راه در محدوده کامیاران به سنندج افتتاح شد و 40 کیلومتر هم در محدوده سنندج به سقز راه اصلی وجود دارد و بنابراین مهمترین قطعه راهی که باید طراحی شود محور سقز به سمت بوکان است.

آخوندی با اشاره به محورهای فرعی در کردستان به سمت غرب گفت: محور سنندج به سمت مریوان در حال ساخت است که 30 کیلومتر آن ساخته شده و در این محور سه تونل وجود دارد که دو تونل آن همزمان با افتتاح 30 کیلومتر بهره برداری می شود . تونل دیگر در این محور 1900متر طول دارد که با پیمانکار آن قرارداد دوساله برای تحویل داریم.

وی با بیان اینکه این محور یکی از محورهای تجاری مهم کشور محسوب می‌شود، گفت: این محور ما را به مرز باشماق و عراق وصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در استان کردستان برای دسترسی خانوارهای روستایی بالای 50 خانوار نیاز به 2200 کیلومتر راه روستایی و جود دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه هزار کیلومتر از این مسیر در حال ساخت است.

وی همچنین با اشاره به اتصال سنندج به شبکه ریلی کشور گفت: بهار سال آینده راه‌آهن به همدان می‌رسد و گام بعدی ما این است که راه‌آهن همدان – سنندج را طراحی و اجرایی کنیم. طبق گفته مسوولان مربوطه 30 درصد از زیربنای این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت جانمایی ایستگاه راه‌آهن در سنندج گفت: ایستگاه سنندج 30 کیلومتر خارج از شهر جانمایی شده بود که با دستور من ایستگاه راه‌آهن را به مرکز شهر بازگرداندیم و باید در مرکز شهر جانمایی درستی برای ساخت ایستگاه راه آهن داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش پروازهای فرودگاه سنندج گفت: خوشبختانه با نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما از بوینگ و ایرباس از تنگای  فرسودگی ناوگان هوایی خارج می‌شویم و می‌توانیم پروازهای فرودگاه‌های شهرهای کوچک را افزایش دهیم.

آخوندی تاکید کرد: با 10 خرید هواپیما سیاست ما فعال‌شدن فرودگاه‌های کوچک است و بر همین اساس برنامه خرید هواپیماهای کوتاه برد و میان‌برد را داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز تنها 10 فرودگاه کشور 80 درصد پروازها را انجام می‌دهند، گفت: 60 فرودگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد 50 فرودگاه تنها 20 درصد پروازها را انجام می‌دهند.

آخوندی تاکید کرد: سیاست ما از طریق خرید هواپیمایی کوتاه برد و میان برد فعال‌سازی فرودگاه های کوچک و شبکه کردن فرودگاههای کشور است .

وی همچنین درباره وضعیت حاشیه‌نشینی کردستان گفت: خوشبختانه روند مهاجرت  به شهرهای بزرگ در حال کاهش است البته مهاجرت‌های سال‌های گذشته مشکلاتی را ایجاد کردند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: امروز ما این آمادگی را داریم که برای کاهش حاشیه‌نشینی و افزایش ساخت واحدهای مسکونی اقشار کم درآمد با شهرداری‌ها اقداماتی را انجام دهیم.

وی همچنین درباره مسکن‌مهر کردستان گفت: 35 هزار واحد مسکن‌مهر در کردستان تعریف شده بود که از این تعداد 25 هزار واحد تحویل داده شد و 10 هزار واحد مابقی هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارند.

آخوندی با تاکید بر اینکه مسکن‌مهر یک اقدام خام و ناپخته بود، گفت: مسکن‌مهر کردستان هم یک اقدام نسنجیده‌ای بود که قبل از اینکه ارزیابی‌هایی انجام شود و خدمات زیربنایی و روبنایی این پروژه ارزیابی شود به یکباره شروع به ساخت واحدهای مسکونی کردند .

وی تاکید کرد: مسکن‌مهر نشان داد که دخالت دولت در بازار مسکن و ساخت و ساز بدبختی غیرقابل جبرانی ایجاد می‌کند و دولت نباید به این حوزه ورود کند.

کد خبر : ۴۱۷۴۹۶