خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌‎وگو با ایلنا:

چالش رودخانه بهشت‌آباد/ مشکلات وزارت نیرو و محیط زیست در حال حل شدن است

معاون وزیر نیرو گفت: حجم آب انتقالی از رودخانه بهشت آباد به لحاظ هیدرولوژیکی محاسبه و بررسی شده و متوسط دراز مدت 580 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب‌ و آبفا در گفت‌‎وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره حجم انتقال آب از رودخانه بهشت‌آباد به استان‌های یزد، کرمان و اصفهان گفت: تونل بلند در شورای عالی آب منتفی و متوقف شده و انتقال از طریق تونل بلند نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ابتدا مصوبه این بود که تونل 64 کیلومتری آب را از چهار محال‌وبختیاری به حوزه زانیده رود بیاورد تا سهم اصفهان و یزد و کرمان داده شود ولی بعد موضوع به شورای عالی آب ارجاع شد که در این شورا اینگونه مصوب شد که  تونل بلند انتقال به تونل کوتاه تبدیل شود.

میدانی اظهار داشت: با لغو مصوبه انتقال آب از طریق تونل بلند استان‌های یزد و کرمان اعلام کردند که آب را مستقیما از رودخانه بهشت آباد می‌برند. بنابراین تحویل آب به یزد، کرمان و اصفهان کلا از طریق خط لوله و تونل کوتاه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سهم سه استان از آبی که قرار است از استان چهار محال و بختیاری منتقل شود 580 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده که 250 میلیون متر مکعب مربوط به استان اصفهان، 180 میلیون متر مکعب سهم کرمان و بقیه سهم یزد است.

معاون وزیر نیرو درباره حجم آب قابل انتقال و اینکه استان مبدا با مشکل مواجه خواهد شد یا خیر، بیان داشت: حجم آب انتقالی به لحاظ هیدرولوژیکی محاسبه و بررسی شده و البته اینگونه نیست که وقتی ما عددی را اختصاص می‌دهیم قابل تغییر نباشد، زیرا از نظر علمی ممکن است در برخی سالها کمتر و یا بیشتر شود. اما متوسط دراز مدت 580 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله‌ای که در رابطه با رودخانه بهشت آباد با سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم در حال حل و فصل است، یادآور شد: در حال حاضر خط یزد و کرمان در حال اجراست و آب منتقل می‌شود و دنبال تامین مالی هستیم که آبرسانی اصفهان را هم شروع کنیم.

به گزارش ایلنا، مصوبه انتقال 580 میلیون متر مکعب آب از رودخانه بهشت آباد در حالی است که به گفته مقامات سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولین آب منطقه ای چهار محال و بختیاری طی 8 سال اخیر  حجم آب رودخانه دچار کاهش 57 درصدی شده است، لذا این حجم از انتقال آب (580 میلیون متر مکعب) با معیارهای زیست محیطی همخوانی ندارد.

کد خبر : ۴۱۷۳۵۴