خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کرد؛

بهره‌برداران قانونی آب؛ اولین مطالبه‌گران برخورد با متخلفان

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۰۸۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت برخورد با چاه‌های غیرمجاز گفت: بهره‌برداران قانونی از منابع آبی، اولین کسانی هستند که برخورد با متخلفان چاه‌های غیرمجاز را مطالبه می‌کنند.

به‌گزارش ایلنا، "محمدحسین جعفری" با اشاره اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت‌های خراسان رضوی اظهار داشت: بهره‌بردارانی که از منابع آب سطحی و زیرزمینی به صورت قانونی و تحت پروانه بهره‌برداری وزارت نیرو برداشت می‌کنند، اولین افرادی هستند که تخلف‌های آبی به ویژه حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز را به دستگاه‌های ذیربط گزارش و اعمال قانون نسبت به متخلفین را مطالبه می‌کنند.

وی با تاکید براینکه سالانه حدود 20 درصد از کسری مخازن آب درخراسان رضوی مربوط به برداشت از چاه‌های غیرمجاز است، گفت: با توجه به افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز طی سال‌های اخیر در حال حاضر کشاورزان و بهره‌برداران که دارای پروانه بهره‌برداری هستند، بیشترین صدمه را به دلیل وجود این چاه‌ها متحمل می‌شوند.

جعفری اظهار کرد: کاهش نزولات جوی طی سال‌های اخیر منجر به حساسیت بیشتری نسبت به وجود چاه‌های غیرمجاز در ذهن بهره‌برداران مجاز شده و آن‌ها را نسبت به افت کمی و کیفی آب زیرزمینی آسیب پذیرتر کرده است و به همین منظور گزارش‌های متعددی از سوی کشاورزان و همچنین از طریق مراجعات حضوری به صورت انفرادی و یا توسط نمایندگان تشکل‌های قانونی بهره‌برداران به شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و ادارات امور منابع آب ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به حمایت بسیار خوب مدیران قضایی، انتظامی و سیاسی استان درخصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: با توجه به تبعات مخرب حفر چاه‌های غیرمجاز که موجب اختلال جدی در تغذیه و تخلیه منابع آب زیرزمینی می‌شود، اداره کل دادگستری استان با همکاری نیروی انتظامی و همچنین فرمانداران شهرستان‌ها طبق یک برنامه زمان‌بندی مشخص، در فرآیند اجرای قانون در خصوص چاه‌های غیرمجاز مشارکت داشته و آن را رصد می‌کنند.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طی سنوات گذشته و مطابق قانون در خصوص تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز اقدام کرده و خوشبختانه با به اجرا درآمدن طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی که در سال 93 به تصویب شورای عالی آب رسیده است، فرآیند تجهیز چاه‌های مجاز به کنتورهای هوشمند و همچنین تعیین تکلیف و انسداد چاه‌های غیرمجاز قوت و سرعت بیشتری یافته است.

جعفری ادامه داد: از ابتدای سال 95 تاکنون بالغ بر 1200 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده که مقدار قابل توجهی از آن‌ها مربوط به حوضه آبریز مشهد بوده است؛ حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از انسداد این چاه‌ها سالانه تقریباً برابر با حجم آب قابل ذخیره در مخزن یکی از سدهای استان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز