خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سیستم سنتی واگذاری زمین فساد برانگیز است

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح چالش‌های حوزه مسکن در ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن در ایران واگذاری سنتی زمین است که فسادبرانگیز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد مظاهریان در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن ایران با اشاره به رشد جمعیت شهرنشینی در ایران گفت: در حال حاضر 54 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که این رقم در ایران 73 درصد است و شهرنشینی در ایران نسبت به میانگین جهانی 23 درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه بحث کیفیت زندگی شهری یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه مسکن است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت مسکن به خانوار بهبود پیدا کرده است به طوری که در 4 دهه گذشته به ازای هر صد خانه 127 خانوار وجود داشت اما امروز به ازای هر صد خانه 104 خانوار وجود دارد که معتقدم هر چند که این ارقام بهبود پیدا کرده است اما باید به نقطه سر به سری برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر مسکن از یک کالای سرمایه‌ای در حال تبدیل به کالای مصرفی است ، گفت: در حال حاضر در حوزه مسکن چالش‌هایی وجود دارد که یکی از اینها بحث تامین مالی مسکن است که این یک مشکل جهانی است و تنها مشکل ایران نیست.

وی ادامه داد: در کشورمان نظام تامین مالی مسکن بانک‌محور است اما منابع بانکی هم محدود هستند و بانک‌ها از اعطای تسهیلات بلندمدت استقبال نمی‌کند.

معاون امور مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه برای تامین تسهیلات و تامین مالی مسکن نیاز به موسساتی داریم، گفت: مهم‌ترین سیاست ما ایجاد نهادها و موسسات مالی در بازار مسکن است .

وی ادامه داد: در این راستا به دنبال افزایش سرمایه بانک مسکن و تبدیل آن به بانک توسعه‌ای هستیم. مجلس هم با این سیاست وزارت راه و شهرسازی موافقت کرده و سرمایه بانک مسکن 4 برابر افزایش یافت.

وی ادامه داد: معتقدم یکی دیگر از چالش‌های بازار مسکن ایران نبود نهادهای ضمانتی است. وجود این نهادها در شرایط افت و خیز بازار مسکن باعث می‌شود که خریداران و فروشندگان مسکن به یک امنیت نسبی دست یابند و معاملات مسکن شفاف شود.

مظاهریان با بیان اینکه نظام پیش فروش مسکن یکی دیگر از مشکلات حوزه مسکن در ایران است، گفت: معتقدم با ساماندهی نظام پیش فروش اطمینان برای انجام معاملات افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه نهاد مسکن اجتماعی از دیگر چالش‌های حوزه مسکن در ایران است، ادامه داد: موضوع مسکن اجتماعی در دولت یازدهم مطرح شد که انجام این پروژه نیاز به زمان دارد به طوری که در فرانسه نهاد اجتماعی بیش از صد سال است که فعال است و برای اجرای این پروژه تنها ورود وزارت راه و شهرسازی کافی نیست.

وی ادامه داد:  نبود سازوکار مناسب برای تامین مسکن کم درآمدها از دیگر مشکلات بازار مسکن ایران است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه زمین در ساخت مسکن گفت: نظام واگذاری زمین در ایران سنتی است و نمی‌تواند این نظام برای 70 درصد شهرنشینی کارآمد باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این سیستم توزیع زمین رانت‌هایی ایجاد می‌کند و فساد برانگیز است.

وی همچنین درباره افزایش کیفیت ساخت و ساز در ایران گفت: خوشبختانه امروز کیفیت ساخت و ساز ساختمان در کشورمان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است اما هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم.

مظاهریان با اشاره به نیاز به نظام کنترل ساختمان در ایران، گفت: باید نظامی برای کنترل کیفیت ساختمان وجود داشته باشد که سازمان نظام مهندسی می‌تواند جزئی از این مجموعه باشد.

کد خبر : ۴۱۶۳۰۸