خبرگزاری کار ایران

رئیس صندوق توسعه ملی به ایلنا خبر داد:

شرایط اعطای وام به شرکت‌های نفتی خارجی/ نفتی‌ها تا 50 درصد از منابع صندوق بهره‌مند می‌شوند

دوست حسینی گفت: شرکت‌های نفتی خارجی که در پروژه‌های ایران سرمایه گذاری کنند، در اولویت دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرند.

احمد دوست‌حسینی رئیس صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره میزان تخصیص منابع صندوق به پروژه‌های نفتی گفت: صندوق به طور مستقیم به پروژه‌ای  وام نمی‌دهد، بانک‌های عامل وام می‌‎دهند و این بانک‌ها هم درخواست سپرده گذاری عاملیت می‌کنند یعنی وقتی به ما تقاضا می‌رسد، بررسی می‌کنیم و تا دو ماه بعد از وصول تقاضا تکلیف مشخص می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تقاضای زیادی از سوی شرکت‌های بخش خصوصی نفت دریافت کرده‌ایم، اما این که چقدر منابع داشته باشیم تا تخصیص داده شود، باید بررسی شود.

دوست حسینی درباره میزان تخصیص منابع صندوق به شرکت‌های سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: اگر شرکت خارجی که داخل ایران سرمایه گذاری می‌کند، در ایران شرکت ثبت کند، تبدیل به شرکت ایرانی می‌شود، منابع ارزی را هم از خارج به داخل کشور وارد می‌کند و با توجه به این که شریک ایرانی دارد که هم دارای سهام دولتی و خارجی است در اولویت صندوق برای دریافت وام و تسهیلات قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در قالب قراردادهای آی.پی.سی وارد ایران می‌شوند چون در بالادست نفت سرمایه گذاری می‌کنند و دولت کارفرمای اصلی است، مشمول دریافت تسهیلات از منابع صندوق نمی‌شوند.

رئیس صندوق توسعه ملی یادآور شد: در بخش پالایشگاه‌سازی و پایین دست نفت که بخش خصوصی ورود پیدا می‌کند برآورد ما این است که بتوانند حدود 40 تا 50 درصد از منابع صندوق بهره‌مند شوند.

کد خبر : ۴۱۶۲۶۰