خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کرمان عنوان کرد:

تولید 43 هزار تن گوشت قرمز در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: طی سال گذشته 21 هزار تن مرغ و 43 هزار تن گوشت قرمز در استان کرمان تولید شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، حسین رشیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: دامپزشکی دو وظیفه اساسی تولید محصولات پروتئینی با منشا دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و ارتقای بهداشتی عمومی را به عهده دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: دامپزشکی علاوه بر اینکه در راستای کنترل بیماری‌های دامی نظارت دارد در هنگام کشتار دام‌ها نیز بر سلامت گوشت بازدید انجام می‌دهد.

رشیدی با اشاره به نقش دامپزشکی در رشد و توسعه علوم پزشکی به اقدامات خاص این مجموعه در کمک به بحران‌ها اشاره کرد و افزود: در حوزه پدافند غیرعامل که مباحث جنگ بیولوژیکی مطرح می‌شود، دامپزشکی می‌تواند نقش زیادی را ایفا کند.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر 6 میلیون واحد دامی در سطح استان نظارت دارد تا سلامت بهداشتی مردم را در مواد غذایی که به مصرف می‌رسانند، تامین کند.

محصولات پروتئینی کرمان شناسنامه‌دار شدند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: 800 نوع بیماری قابل انتقال از دام به انسان وجود دارد و دامپزشکی هر روز تلاش دارد که محصولات دامی با کیفیت بیشتر و بهتر به دست مصرف کننده‌ها برسد.

رشیدی با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی استان کرمان گفت: تامین سلامت گوشت و شیر به عهده دامپزشکی گذاشته شده است و با وجود اینکه اعتبارات جدیدی دریافت نکردیم، با الگوی اقتصاد مقاومتی کار آغاز و سند امنیت غذایی به اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: بر اساس سند امنیت غذایی استان کرمان، محصولات پروتئینی استان کرمان شناسنامه‌دار شدند و گوشت مرغ استان کرمان دارای کد رهگیری بر روی بسته‌بندی است.

رشیدی اظهار داشت: در راستای ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ، کرمان تنها استانی است که پایش باقیمانده آنتی‌بیوتیک را در مرغ انجام می‌دهد و در این زمینه مرغ تولیدی استان عاری از هرگونه آنتی‌بیوتیک است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طرح مرغ سایز به منظور افزایش کیفیت مرغ تولیدی در استان کرمان اجرا می‌شود که بهترین وزن را بین یک هزار و 200 تا یک هزار و 800 گرم تعیین کرده‌ایم.

رشیدی گفت: برخلاف آنچه در اذهان عمومی وجود دارد، هر اندازه وزن مرغ بالاتر باشد، یعنی چربی بیشتری دارد و از کیفیت و تردی لازم برخوردار نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: مرغ‌ها در سن 40 روزگی به وزن مدنظر می‌رسند و بهترین گوشت را به لحاظ مزه و کیفیت دارند، علاوه بر اینکه در این سن نیاز دارویی هم در آنها وجود ندارد.

اصلاح کشتارگاه کرمان به عنوان تحول اساسی در استان

وی از اصلاح کشتارگاه کرمان به عنوان تحول اساسی در استان کرمان یاد کرد و بیان داشت: وضعیت کشتارگاه قبلی کرمان مناسب نبود، لذا به بخش خصوصی واگذار و اقدامات ساختاری و تجهیزاتی در آن انجام شد.

رشیدی ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه کرمان به ناوگان حمل بهداشتی گوشت مجهز است و 15 ماشین سردخانه‌دار، حمل و نقل گوشت را در کرمان به عهده دارند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های پیش‌سردکن کشتارگاه کرمان نیز راه‌اندازی شده‌اند که در از بین بردن آلودگی‌ها احتمالی بعد از کشتار دام و قبل از رسیدن به بازار مصرف موثر است.

رشیدی ابراز داشت: کشتارگاه صنعتی شهرستان بم نیز طی یک سال گذشته راه‌اندازی شد که از تجهیزات بالایی برخوردار بوده و نیاز چهار شهرستان شرقی استان کرمان را تامین می‌‌کند.

پایش باقیمانده فلزات سنگین و آنتی‌بیوتیک در گوشت

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: پایش باقیمانده فلزات سنگین و آنتی‌بیوتیک در گوشت قرمز در آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی کرمان انجام می‌شود و با نصب دستگاه جذب اتمی، از دیگر استان‌ها نیز مراجعه داریم.

وی بیان داشت:‌ آزمایشگاه رفرنس بیماری‌ تب برفکی را در استان کرمان داریم که از استان‌ها مجاور نیز نمونه‌هایی را دریافت می‌کند، همچنین امکان پایش عفونت‌های ویروسی کرونایی در استان کرمان فراهم شده است.

رشیدی در مورد قاچاق دام گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با استان‌های مجاور، ورود دام قاچاق به استان کرمان کنترل شده و سال گذشته که در کشور اپیدمی تب برفکی را داشتیم، کرمان با اقدامات انجام داده دچار خسارت نشد و کانون‌های محدودی از بیماری داشت.

وی عنوان کرد: تاکید اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر این است که گروه‌های فنی تخصصی در رابطه با بیماری‌ها فعالیت کنند و سال گذشته به عنوان دستگاه برتر مبارزه با بیماری‌های دامی در کشور معرفی شدیم.

رشیدی ابراز داشت: طعم گوشت مرغ به نحوه تغذیه آن بستگی دارد و در راستای برنامه‌های دامپزشکی، نظارت بر نحوه تغذیه‌ای طیور نیز در دستور کار قرار دارد.

تولید 21 هزار تن مرغ و 43 هزار تن گوشت در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: میزان تولید استان کرمان طی سال گذشته 21 هزار تن مرغ و 43 هزار تن گوشت قرمز بوده است و در این مدت 2 تا 3 هزار راس دام نیز به کشورهای طالب گوشت صادر شده است.

وی در مورد عرضه شیر شتر به صورت خام گفت: دامپزشکی موافق عرضه شیر شتر به صورت فله‌ای نیست و با آن برخورد می‌کند، مصرف خام این شیر خطرناک است و اصلا توصیه نمی‌شود.

رشیدی ادامه داد: امکان پاستوریزه کردن شیر شتر وجود دارد، اما این کار باید با سرعت انجام گیرد تا از ورود آلودگی و بیماری‌ها به محصول جلوگیری شود.

 

کد خبر : ۴۱۶۱۴۵