خبرگزاری کار ایران

قیمت نفت در پی توافق اوپک ٦ درصد افزایش یافت

توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت در ماه نوامبر سبب شد قیمت نفت دیروز (چهارشنبه ٧ مهر ماه) نزدیک به ٦ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک، در پی توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست فوق العاده الجزایر برای تثبیت سطح تولید خود در سطح ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر امسال (٢٠١٦)، قیمت نفت چهار‎شنبه نزدیک به ٦ درصد افزایش یافت.

سطح تولید هر یک اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر این سازمان تعیین خواهد شد. احتمال می رود در این نشست کشورهای غیر عضو اوپک مانند روسیه نیز حضور داشته باشند.

اعضای اوپک در حاشیه پانزدهمین نشست وزارتی مجمع انرژی بین‌المللی که ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر در الجزایر برگزار شد توافق کردند که سطح تولید روازنه خود را با ٧٠٠ هزار بشکه کاهش در حد ٣٢,٥ تا ٣٣ میلیون بشکه نگه دارند.

در پایان معاملات دیروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و ٧٢ سنت افزایش، در سطح ٤٨ دلار و ٦٩ سنت تثبیت شد.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز دو دلار و ٣٨ سنت افزایش یافت و به ٤٧ دلار و ٠,٥ سنت برای هر بشکه رسید.

میشل ویتر، رئیس بخش تحقیقات نفت شرکت خدمات مالی «سوسیت جنرال» نیویورک در این باره گفت: این توافق می‌تواند بسیار مهم باشد، نه به دلیل کاهش تولید نفت، بلکه نشان‌دهنده امکان بازگشت عربستان به مدیریت و کنترل تولید خود است و این هدف نهایی به‌شمار می‌رود.

فیل فلین، تحلیلگر مرکز بازار کالا «پرایس فیوچرز گروپ» در شیکاگو آمریکا نیز گفت: این یک توافق تاریخی است؛ در ١٠ سال اخیر این نخستین بار است که اعضای اوپک و غیر عضو اوپک به توافق برای تثبیت سطح تولید نفت می‌رسند؛ این تصمیم قیمت نفت را دوباره به ٦٠ دلار می‌رساند.

 

کد خبر : ۴۱۵۱۱۷