خبرگزاری کار ایران

یک‌تحلیلگر بازار سرمایه نقد و بررسی کرد ؛

تنه حقوقی ها به حقیقی ها در صف های خرید و فروش

ادامه فروش های بسیار پرحجم و نفس گیر برخی حقوقی ها در شروع روند های مثبت از انتقادهای جدی فعالین بازار سرمایه است. بدون شک دور نمای چنین سبک معاملاتی، نوسانات بسیار کوتاه چند درصدی، بازاری فرسایشی و غیر پویا است که در نهایت علاوه بر ترک سهامداران قدیمی و جدید به کاهش نقدینگی دامن می زند.

به گزارش ایلنا؛ با توجه به افت قیمت ها از سهامداران عمده انتظار می رود که از زیر مجموعه های خود با نفروختن در قیمت های منفی حمایت کنند اما گاه نه تنها چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد بلکه حقوقی ها با اقدامات خود به جو هیجانی فروشندگان دامن می‌زنند که هیچ پشتوانه منطقی ندارد.

محمد پورتدین، تحلیل‌گر و مشاور سرمایه گذاری با بیان این مطلب به بهای تمام شده سهام فروخته شده توسط حقوقی‌ها اشاره کرد گفت: به احتمال زیاد با روند نزولی دو سال اخیر، پرتفوی اکثر حقوقی ها زیانده است پس این سوال برای تحلیلگران و فعالان بازار مطرح می شود که آیا نظارتی بر پرتفوی این دسته از سهامداران حقوقی که این چنین زیان شناسایی می کنند وجود دارد یا خیر؟

به گفته این فعال بازار سرمایه یکی از مهمترین دلایل عدم حمایت و فروش حقوقی ها در هفته های اخیر نقدینگی مورد نیاز اکثر حقوقی ها در اواخر سال مالی شان بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه حقوقی‌ها به دلیل میزان سرمایه‌گذاری بیشتر و توان مالی بالاتر معمولاً تاثیر گذاری به مراتب بیشتری بر نوسانات قیمت سهام دارند، گفت: همواره حساسیت و انتظار از سهامداران حقوقی به دلیل داشتن استراتژی سرمایه گذاری و دید بلند مدت بیشتر از سهامداران خرد است. فروش این گروه از سرمایه گذاران با نگاه کوتاه مدت حتی با وجود شناسایی سود در اکثر موارد باعث واکنش های منفی حقیقی ها و فعالین بازار سرمایه می شود.

پورتدین با اشاره به روند فرسایشی و منفی طی دو سال و نیم گذشته گفت: در شرایط فعلی، اکثر حقوقی ها همراه سهامداران حقیقی در نقش فروشنده ظاهر شدند، این فروش ها به طور دائم واکنش منفی سهامداران حقیقی را درپی داشته است؛ امری که در نهایت علاوه بر دامن زدن به جو منفی بازار، بر شدت معاملات هیجانی و بدون منطق فروشندگان می افزاید.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه گفتگو خاطرنشان کرد: در سال های نه چندان دور، به دلیل حضور حقوقی های بزرگ و فعالی که با استراتژی، تحلیل و دیدی بلند مدت سرمایه گذاری و خرید و فروش می کردند، بازار سرمایه از جو اعتماد و اطمینان مناسب تری برخوردار بود. همین امر موجب شده بود اکثر حقیقی ها نیز دیدگاهی میان مدت و بلند مدت به معامله در بورس داشته باشند پس کلیت بازار روند منطقی تری نسبت به شرایط کنونی داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه با ریزش های سنگین در دو سال و نیم گذشته و گسترش علم تکنیکال در سطوح عامیانه اکثر فعالین حقیقی به نوسان گیری و معاملاتی کوتاه مدت روی آورده اند. در این بین برخی حقوقی ها نیز نه تنها با فراموش کردن اهداف و استراتژی های تعریف شده شان، دست به چنین خرید و فروش هایی زده بلکه تا جایی پیش رفته اند که حضور برخی حقوقی های نام آشنا و بزرگ در صف های خرید و فروش آنهم در سهم های کوچک به امری عادی تبدیل شده است.

پورتدین تصریح کرد: ادامه فروش های بسیار پرحجم و نفس گیر برخی حقوقی ها در شروع روند های مثبت از انتقادهای جدی فعالین بازار سرمایه است. بدون شک دور نمای چنین سبک معاملاتی، نوسانات بسیار کوتاه چند درصدی، بازاری فرسایشی و غیر پویا است که در نهایت علاوه بر ترک سهامداران قدیمی و جدید به کاهش نقدینگی دامن می زند که این اتفاقات جز بی اعتمادی به شفاف ترین عضو اقتصاد کشور حاصلی نخواهد داشت.
این تحلیلگر بازار سرمایه درباره اهمیت بازارگردانی در شرایط منفی بازار اظهار داشت: بازارگردان ها ضمن تعیین گسترده  نوسانات قیمت سهم، حول ارزش ذاتی و نقطه تعادلی آن، اقدام به خرید و فروش سهام می کنند و به این ترتیب از نوسانات نامناسب قیمت ممانعت به عمل می آورند.
وی با اشاره به ظرفیت های قانونی سهام خزانه برای بازارگردانی گفت: استفاده از سهام خزانه برای عملیات بازارگردانی مصوبه قانونی گرفته اما به دلیل کمبود منابع مالی و نقدینگی اکثر شرکت ها و ابهام در مورد ادامه سودآوری زیر مجموعه ها، با اقبال خوبی از طرف شرکت ها و ناشران مواجه نشده است.

 

کد خبر : ۴۰۹۹۰۷