خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به ایلنا:

افشای گزارش‌های فصلی از الزامات سازمان بورس است/ سرمایه‌گذاری خارجی 140 درصد افزایش یافت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امسال حدود 20 شرکت و همچنین بانک‌ها را ملزم کردیم تا در سال آینده گزارش‌های مالی سال 95 را بر اساس IFRS ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود با اشاره به اهم برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی بازار سرمایه ، ارتقای سامانه‌های معاملاتی بازار، ارتقای سامانه تسویه بازار سرمایه و افزایش توان داخلی به شکل حداکثری از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی افزود: در صددیم تا سامانه معاملات بومی در داخل کشور تهیه شود و از سامانه‌های تسویه پا یا پای با استفاده از دانش بین‌المللی بهره‌ گیریم.

اصلاح رویه‌های اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه

محمدی با اشاره به اصلاح رویه‌های اجرایی در سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: سامانه زمان‌سنجی بورس آغاز شده که به انتهای خود می‌‌رسد و به طور دقیق در مورد درخواست‌ها و فرآیندهای آن گزارش‌ها ارائه خواهد شد. البته این سامانه محدود به سازمان بورس نخواهد بود و سایر شرکت‌هایی که تحت نظارت بورس هستند از جمله بورس تهران ، فرابورس و بورس انرژی و کالا در زیرمجموعه آن قرار دارند.

راه‌اندازی ابزارهای جدید اولویت اصلی سازمان بورس

وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش زمان خرید و فروش در کشور ابزاری جدید راه‌اندازی می‌شود که به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: همچنین اختیارات به ارکان بازار و نهادهای مالی واگذار شده و تغییر هزینه‌های صندوق‌ها را نسبت به ارکان آن در اختیار صندوق قرار دادیم و بحث امتحانات را به کانون کارگزاران واگذار کردیم.

تعامل بیشتر سازمان بورس با سایر نهادها در کشور

محمدی در ادامه با اشاره به افزایش تعاملات با سایر نهادها گفت: در راستای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و سیاست‌های پولی در کشور سازمان نیز سقف سپرده‌گذاری را که در گذشته 70 درصد بود به 60 درصد تقلیل داد. که با توجه به کاهش نرخ تورم نرخ سود نیز کاسته شود و سهم سنگینی که بر روی دوش صندوق‌ها بود با اصلاح مالی کاسته شده و شرکت‌های بورسی نیز در نهایت قیمت تمام شده‌شان کم خواهد شد.

تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و افشا

محمدی تصریح کرد: یکی از الزمات سازمان بورس افشای مربوط به تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها است که این موضوع مانع از انباشت اطلاعات خواهد شد.

اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفافیت شرکت‌ها با IFRS

وی خاطرنشان کرد: امسال حدود 20 شرکت و همچنین بانک‌ها را ملزم کردیم تا در سال آینده گزارش‌های مالی سال 95 را بر اساس IFRS ارائه دهند.

گسترش بازارهای منطقه‌ای

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در راستای انتقال دانش مالی با آلمان تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید، گفت: همکاری‌های فنی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و هم‌اکنون نیز آلمانی‌ها سهم خوبی از پرتوی ما دارد.

تسریع در پذیرش شرکت‌های بورس و تاسیس صندوق‌ها

وی ادامه داد: به منظور تقویت ابزارهایی در بورس کالا و بورس انرژی و افزایش حجم معاملات به شدت به دنبال پذیرش شرکت‌های جدید بورسی هستیم و در بورس کالا موفق شدیم سهم محصولات کشاورزی را از 5 درصد به 10 درصد افزایش دهیم. همچنین راه‌اندازی اوراق سلف و اختیار از ابزارهای جدید بورس کالا خواهد بود و سامانه پیامکی نیز بدین منظور راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه پیامکی کمک خواهد کرد تا پولشویی صورت نگرفته و به جذابیت تقویت بازارگردانی کمک کند.

کاهش و تکمیل مقررات

وی افزود: به منظور کاهش مقررات زائد و دست و پا گیر مقررات متناقض اصلاح خواهد شد و خلأهای مقرراتی برطرف می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: سود سهام برخی از شرکت‌ها سال‌ها مانده که پرداخت نمی‌شود و معاونت حقوقی سامانه سمتا برای سهامداران راه‌اندازی شده و در صورت مشکل به آن مراجعه کنند.

وی گفت: در صورتی که عملکرد شرکت‌ها در قیمت‌ها منعکش شود و نظر سهامداران از طریق خرید و فروش سهام به مدیران منتقل شود این امر باعث شفافیت در بازار خواهد شد.

وی گفت: فرصت‌های بازار سرمایه بسیار مطلوب است و تحلیل‌های بنیادی راهنمای خوبی برای سرمایه‌گذاران است اما باید به پتانسیل بلندمدت شرکت‌ها توجه شود و تحلیل مردم و سرمایه‌گذاران مبتنی بر تحلیل های بنیادی باشد.

وی ادامه داد: ما باید شرکت‌ها را فعال کرده و موانع را برطرف کنیم تا سودآوری شرکت‌ها در قیمت‌ها منعکس شود. بدین منظور با فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری و رتبه‌بندی سازمانی و نیز اصلاح ساختارهای بازار این امور محقق می‌شود.

اوراق سلف موازی گندم در بورس کالا مطرح شده است

وی افزود: سازمان بورس با اوراق سلف موازی گندم در بورس کالا موافقت کرده که تا هفته آ‌ینده تعهداتی برای پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن منعقد خواهد شد.

جاذبه‌های بورس ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی کم نیست

وی ادامه داد: کانون رشد سرمایه‌گذاری از اروپا به سمت آسیا در حال انتقال است هر چند سرمایه‌گذاران در این مدت محتاط بودند اما با شفاف‌سازی و پوشش ریسک پتانسیل بازار سرمایه ما به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. بدین منظور تنوع بخشی و ثبات در نرخ ارز و کاهش تورم و نیز ثبات سیاسی و اجتماعی کمک موثری به سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

قیمت‌ها و شاخص‌ها باید شفاف شود

محمدی با اشاره به شفافیت در قیمت‌ها و شاخص‌ها تصریح کرد: معاملات شاخصی در کشور نداریم و سود و زیان مردم با قیمت سهم رقم می‌خورد نه با شاخص.

راه‌اندازی بورس ارز با تک‌نرخی شدن آن

وی گفت: یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای راه‌اندازی بورس ارز تک‌نرخی شدن آن است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه ریسک شرکت‌هایی که ناشی از ادغام است باید از بین برود، تصریح کرد: ابهامات در مورد پالایشی‌ها را همچنان پیگیریم تا نرخ های آن اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: افق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه روشن است و سرمایه‌گذار عقلایی به شایعات توجهی نمی‌کند.

وی گفت: ما پیگیر بازگشایی نمادها هستیم اما در خصوص سامانه معاملاتی و بروز رسانی آن باید گفت این موضوع به دلیل تحریم‌ها بوده و سامانه باید تقویت شود. در صورتی که قیمت‌ها صحیح باشد این موضوع نشان دهنده سودآوری شرکت‌ها خواهد بود.

وی افزود: نظر سازمان بورس در مورد FATF نظر وزیر اقتصاد و دارایی است و پیگیری‌ها در دست انجام است.

وی در مورد کمبود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: نقدینگی در این بازار کم نیست و یک تریلیارد تومان نقدینگی در کشور موجود است که از این میزان 1.3 تریلیارد تومان تولید ناخالص داخلی ماست اما متاسفانه در برخی از نقاط منابع زمینگیر شدند و با کاهش نرخ تورم به سمت بازار سرمایه حرکت خواهند کرد.

موضوع سهام عدالت دنبال می‌شود

وی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی پیگیر تمهیدات مربوط به معاملات سهام عدالت و سپرده‌گذاری در سازمان بورس است.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص گزارش‌های مالی منظم فصلی شرکت‌ها گفت: این گزارش‌ها هر سه ماه یک بار از تولید و فروش ارائه می‌شود و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی همه شرکت‌ها و افشای برخی از آیتم‌های آنها موضوعی است که باید اتفاق بیفتد.

محمدی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اقتصادی مقاومتی این است تا مردم عادی وارد بورس شوند که در این راستا راه‌اندازی صندوق‌ها ، صندوق پروژه‌ها و سهام عدالت تاسیس شده است.

وی در مورد افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌ها تا 140 درصد رشد داشته و هزار و 170 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته این رقم به دلار و یورو متفاوت خواهد بود.

وی گفت: کدهایی که سرمایه‌گذاران خارجی گرفتند آمارهای متغییری دارد اما عموما از آلمان بوده و میزان آن رو به رشد است.

کد خبر : ۴۰۹۶۰۶