خبرگزاری کار ایران

عضو سازمان نظام مهندسی:

شهرداری عامل ترمزکننده در ساخت و سازها نباشد/ مصالح منسوخ ساختمانی حذف می‌شوند

عضو سازمان نظام مهندسی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در روند ساخت و ساز شهرها گفت: تا دو سال دیگر تمام مصالح ساختمانی منسوخ شده در صنعت ساختمانی حذف و مصالح جدید وارد این صنعت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانگیر شریفی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت حذف واسطه‌گران و دلالان از صنعت ساختمان گفت: وجود دلالان باعث شده است که کیفیت ساخت و ساز در کشور کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با این وجود تولیدکنندگان حرفه‌ای در صنعت ساختمان در داخل ایران فعال هستند اما به دلیل وجود واسطه‌گران به صورت گسترده و نبود مدیریت درست در این صنعت، تولیدکنندگان به صورت انتزاعی در این صنعت فعال هستند.

عضو سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه باید شرایط ایجاد روابط بدون واسطه بین تولیدکنندگان وسازندگان مسکن ایجاد شود گفت: هرچند که مصالح ساختمانی خوبی در کشورمان تولید می‌شود اما به دلیل اینکه هدف دلالان ساخت مسکن با ارزان‌ترین قیمت است بنابراین خانه‌های بی‌کیفیت با سود بالا برای دلالان ساخته می‌شود.

وی با اشاره به رکود صنعت ساختمان در چند سال اخیر گفت: بخشی از این رکود به نبود تکنولوژی‌های روز در کشورمان برمی‌گردد و این رکود تنها شامل بخش مسکن نیست بلکه تمام صنعت ساختمان را در برمی‌گیرد.

شریفی با بیان اینکه تکنولوژی‌های ساخت براساس معیارهای مطالعاتی در کشورمان نداریم اظهار داشت: در ایران بزرگترین برج‌ها هم به صورت سنتی – صنعتی ساخته می‌شود این در حالی است که این دوروش با همدگیر همخوانی ندارند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان باید در یک برنامه‌ریزی مدبرانه به سمت توسعه حرکت کند گفت: در این مسیر شهرداری‌ها هم باید اقدام مثبت و موثر باشند نه اینکه عامل ترمز کننده در صنعت ساختمان باشند. این در حالی است که تا به امروز شاهد اقدامات این چنینی شهرداری‌ها در ساخت و سازها بودیم.

عضو سازمان نظام مهندسی ادامه داد: عده‌ای در صنعت ساختمان مشغول به کار هستند که سود کلانی را از این بازار می‌برند این در حالی است که این افراد تخصصی در این صنعت ندارند.

شریفی با بیان اینکه از نظر تکنولوژی صنعت ساختمان بیست و پنج سال از کشورهای همسایه مانند امارات عقب هستیم افزود: هرچند که کشور افغانستان در چند سال گذشته حرفی برای گفتن نداشت اما امروز صنعت ساختمان در افغانستان به سرعت در حال رشد است و با ادامه این روند تا سه سال دیگر نمی‌توانیم به تکنولوژی‌های نوین‌سازی افغانستان هم برسیم.

وی با بیان اینکه مصالح ساختمانی در ایران دوره گذار را طی می‌کنند گفت: باید مصالح نوین جایگزین مصالح سنتی شوند و معتقدم تا دو، سه سال دیگر این مصالح منسوخ شده در دنیا کنار می‌روند و مصالح نوین وارد صنعت ساختمان سازی ایران می‌شوند.

شریفی درباره استفاده مصالح ساختمانی منسوخ شده در ایران گفت: در یکی از پروژه های مسکن مهر شاهد آن بودم که در کنار یک ساختمان چهار طبقه به اندازه دو و نیم طبقه نخاله ساختمانی ریخته شده بود و این به معنی افزایش هزینه‌های ساخت و ساز است و باید هرچه سریع‌تر مصالح منسوخ شده از صنعت ساختمان حذف شوند.

همچنین ناصر لعل نوری دبیر نوزدهمین نشست صنعت ساختمان به خبرنگاران از برگزاری این نشست در روز 23 شهریور خبر داد و گفت: این نشست با رویکرد حذف واسطه‌گری و ترویج کالای استاندارد و مدرن در صنعت ساختمانی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۰۸۱۸۰