خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش در پاسخ به ایلنا:

صادرات 400 هزار بشکه فرآورده نفتی برای اولین بارطی 100 سال گذشته/ ایران ایر، آسمان و ماهان سه بدهکار بزرگ به نفت هستند

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در راستای کیفی سازی بنزین واحد بنزین‌سازی اصفهان به مدار آمده که قادر خواهیم بنزین یورو 4 را علاوه بر اصفهان به شهرهای اطراف نیز ارسال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کاظمی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ما سعی کرده‌ایم امنیت عرضه انرژی در بخش فرآورده‌های مایع را به خوبی انجام دهیم ، اظهار داشت: در فصل زمستان سه سال گذشته ما حتی یک لحظه هم قطع سوخت به نیروگاه‌ها و صنایع و کشاورزی نداشتیم.

وی افزود: غیر از عرضه آنچه برای ما اهمیت دارد بحث کیفیت فرآورد‌ه‌هاست که در سه سال گذشته سعی کرده‌ایم به لحاظ کیفی سازی عملکرد خوبی داشته باشیم به نحوی که توانسته‌ایم در 8 کلانشهر بنزین و نفت گاز یورو 4 توزیع کنیم و بنا داریم که ظرفیت توزیع بنزین یورو 4 را که در حال حاضر 26 میلیون لیتر است به 30 میلیون لیتر برسانیم.

کاظمی همچنین گفت: ما امسال برای اولین بار در طول تاریخ صد ساله نفت توانسته‌ایم 400 هزار بشکه فرآورده صادر کنیم که این اقدام طی این سال‌ها بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: البته ما امکان صادرات 500 هزار بشکه فرآورده را داریم اما با توجه به اینکه 4 بندر کشور در اشغال نفتکش‌هاست فعلا این امکان برای ما میسر نیست اما اگر در بندر ماهشهر 6 اسکله را‌ه‌اندازی شود امکان افزایش صادرات به 500 هزار بشکه را خواهیم داشت که امیداوریم که تا اوایل زمستان به این رقم برسیم.

وی با اشاره به چشم انداز صادراتی کشور اظهار امیدواری کرد با بهره برداری و اجرای طرحهای پالایشی کشور تا سال ١٤٠٤ به صادرکننده بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه فرآورده نفتی تبدیل شویم.

کاظمی ادامه داد: با اجرای طرحهای پالایشی در کشور تا سال ١٤٠٤ ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و ٨٥٠ هزار  بشکه کنونی به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه خواهد رسید که امیدواریم یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه به مصرف داخلی برسد و بقیه صادر شود.

وی افزود: با اجرای طرحهای پالایشی ایران تا سال ١٤٠٤ به یکی از صادرکنندگان بزرگ فرآورده های نفتی در منطقه بدل می شود که این موضوع مستلزم وارد مدار شدن پالایشگاه های ستاره خلیج فارس، بهمن گنو، پارس، آناهیتا و سیراف است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزایش ظرفیت پالایشی کشور به ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز مستلزم بهره برداری از طرح فراگیر پالایشی سیراف به ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه در روز، پارس با ظرفیت روزانه ١٢٠ هزار بشکه، پالایشگاه آناهیتا ١٥٠ هزار بشکه، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ٣٦٠ هزار بشکه و بهمن گنو با ٣٠٠ هزار بشکه در روز است.

وی از دیگر اقدامات در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را توسعه خطوط لوله و استفاده حداکثری از خط راه‌آهن دانست و افزود: در حال حاضر مطالعات در جهت احداث خط لوله معکوس از آبادان به تهران و بندرعباس به تهران و همچنین تهران به اهواز به اتمام رسیده تا بتوانیم جهت ارسال فرآورده به جای تانکر از راه آهن و خط لوله استفاده کنیم تا به این ترتیب از آلودگی محیط زیست و همچنین تصادفات کاسته می‌شود.

وی همچنین گفت: در راستای کیفی سازی بنزین نیز واحد بنزین سازی اصفهان به مدار آمده که قادر خواهیم بنزین یورو 4 را علاوه بر اصفهان به شهرهای اطراف نیز ارسال کنیم.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی ایلنا مبنی بر بدهی ایرلاین‌ها که به خاطر کارتی شدن سوخت برای آنها ایجاد شده، گفت: در حال حاضر ایرلاین‌ها 920 میلیارد تومان بابت دریافت سوخت به ما بدهکارند که عمده آنها نیز یعنی 80 درصد این رقم که معادل 750 میلیارد تومان می‌شود مربوط به سه ایرلاین ایران ایر ، آسمان و ماهان است.

وی ادامه داد: امسال تدابیری اندیشیدیم که بدهی ایرلاین‌ها بیش از سال 94 نشود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از بدهی این ایرلاین‌ها مربوط به زمانی است که بنزین لیتری 100 تومان عرضه می‌شد. بنا بر این انتقادات آنها کم‌ لطفی است زیرا وقتی سوخت دریافت می‌کنند و بلیت هواپیما می‌فروشند پول ما را هم باید پرداخت کنند. چون ما خودمان هم به سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی یارانهها بدهکاریم.

وی اظهار داشت: اکنون ما سوخت را به ایرلاین‌های خارجی با نرخ 1200 تومان می‌فروشیم و پول آن را نیز نقدا پرداخت می‌کنیم. در مورد ایرلاین‌های داخلی حتی حاضریم اعتباری نیز در اختیارشان قرار دهیم اما به شرط اینکه پول سوخت را به موقع پرداخت کنند.

کاظمی درباره حذف کارت سوخت نیز گفت: هدفمان از حذف کارت سوخت راحتی مردم بود، زیرا نگهداری سامانه هوشمند سوخت با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار کامل قاچاق و رشد مصرف، تنها ١٢٠ میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

وی افزود: برای کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت باید بدنبال منطقی کردن قیمت سوخت باشیم لذا کارت سوخت نمی تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد ضمن اینکه فعلا سامانه های عرضه سوخت با کارت برای نفت گاز فعلا حفظ می شود.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: ما در حال حاضر سوخت خودورهای گازوئیل سوز را بر اساس پیمایش، اطلاعات بارنامه عرضه می‌کنیم و در آینده نیز  جی پی اس وصل می شود و به این ترتیب مصرف و قاچاق مهار می شود.

وی با تاکید بر لزوم  حفظ حذف کارت های سوخت به خاطر مزاحمت هایی که برای مردم ایجاد می کرد، گفت: پس از ١٦ ماه از عرضه تک نرخی و بدون کارت سوخت در کشور به این نتیجه رسیدیم که حذف کارت سوخت بنزین هیچ مشکلی را در امر سوخت‌رسانی کشور ایجاد نمی کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون رشد مصرف بنزین در کشور به ٣,٢ درصد رسیده، در حالی که رشد مصرف انرژی در کشور بالای ٦ درصد است بنابراین مصرف بنزین در کشور غیر منطقی نبوده است از طرف دیگر میزان قاچاق بنزین در این ١٦ ماهه در هفت شهر مرزی کشور منفی پنج درصد بوده است. 

وی در ادامه درباره هزینه های این شرکت نیز گفت: ما در مجموع هر ماه مبلغ ۲ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به حساب هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنیم که از این میزان ۶۷۰ میلیون تومان سهم دارایی و ۱۷۷۰ میلیارد تومان سهم هدفمندی یارانه‌هاست.

کاظمی با اشاره به توزیع بنزین یورو ٤ در هشت کلانشهر کشور گفت: اکنون گازوئیل وبنزین یورو ٤ در هشت کلانشهر تهران، مشهد، کرج، اهواز، اصفهان، تبریز، اراک و شیراز توزیع می شود. و با بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان همه شهرهای مسیر بندرعباس تا تهران بنزین و نفت‌گاز یورو ٤ دریافت می‌کنند وتعداد شهرهای دریافت کننده بنزین و گازوئیل یورو 4 به 20 شهر می رسد.

وی درباره واردات بنزین از روسیه و ترکمنستان گفت: بنزینی که بوسیله بازرگانان از شمال کشور وارد می‌شود برای انتقال به کشور عراق بوده و به هیچ عنوان در داخل توزیع نمی‌شود.

کاظمی افزود: سال گذشته به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای ملی بنزین وارداتی از شمال واردات از این منطقه به طور کامل ممنوع شده و هیچ محموله ای به وارد کشور نشده و بنزین وارداتی تنها برای سوآپ بوده و از مرزهای شمالی به عراق صادر می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات جدید با انی ایتالیا برای ساخت یک پالایشگاه میعانات گازی گفت: امسال ذخایر استراتژیک بنزین ایران نسبت به سال گذشته ۷۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

وی درباره انتخاب سرمایه گذاری پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای میعانات گازی پارس شیراز گفت: مذاکراتی با شرکت انی ایتالیا برای مشارکت و سرمایه گذاری در این واحد پالایشگاهی آغاز شده است.

معاون وزیر نفت همچنین درباره برنامه های ساخت پالایشگاه در پسابرجام اظهار داشت: وزارت نفت برای ایجاد یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت جدید پالایشگاهی خوراک نفت خام و میعانات گازی را تخصیص می دهد.

کاظمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، یادآور شد: در مدت زمان مشابه سال گذشته حجم واردات بنزین کشور حدود ۷ میلیون لیتر در روز بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری مجموع واردات بنزین در سال ۹۶، به ۶.۵ تا ۷ میلیون لیتر در روز کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: بخش عمده ای از بنزین وارداتی صرف افزایش ذخیره سازی این فرآورده نفتی در کشور شده، به طوری که هم اکنون حجم ذخایر استراتژیک بنزین ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

 

 

 

 

کد خبر : ۴۰۵۳۸۵