خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس:

هجوم بیکاری به میادین گازی در آینده‌ای نزدیک/منتقدان قراردادهای جدید نفتی دلیل صفر بودن تولید از لایه نفتی پارس جنوبی را اعلام کنند

شعبانپور اظهار داشت: ما 14 سال پیش قرار داد بستیم که از لایه نفتی این میدان تولید داشته باشیم و هنوز صفر هستیم.

علی اکبر شعبانپور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در جلسه آموزشی امروز در جمع خبرنگاران که با رویکرد تشریح قراردادهای جدید نفتی بر گذار شد، گفت: همه قبول داریم توسعه میادین نفتی و گازی با اولویت برمیادین مشترک یک الزام است و در اقتصاد مقاومتی هم روی میادین مشترک تاکید شده است و این را نیز همه قبول دارند که برای توسعه این میادین اولویت دار نیاز به سرمایه گذاری داریم و برای تامین این منابع نیاز هم داریم که از سرمایه خارجی استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: برای توسعه میادین توام با ریسک نیاز به تکنولوژی و مدیریت داریم لذا  قطعا نیاز به حضور شرکت های بین المللی داریم.

شعبانپور تاکید کرد: آمدن شرکت های خارجی به آن معنا نیست که چون سرمایه می آورند کار به خارجی ها سپرده می شود لذا ما با توجه به فاصله ای که طی سالهای گذشته از تکنولوژی های جدید گرفتیم نیاز داریم که از خارجی ها بهره ببریم.

وی با اشاره به موقعیت 17 سال پیش توسعه در پارس جنوبی توضیح داد: زمان شروع توسعه پارس جنوبی قطعا شرکت های داخلی دارای توانمندی های امروز نبودند اما خطوط لوله دریا توسط لوله سازی اهواز، سکوها در یارد بوشهر وخرمشهر و پالایشگاه ها مشارکت شرکت های ایرانی انجام شد و این تاییدیه ای است که در آن زمان که سرمایه گذاری خارجی با قراردادهای بیع متقابل بود شرکت های ایرانی در بخش ساخت حضور پررنگی داشتند و در حال حاضر با توانمندی امروز شرکت های ایرانی در بخش حفاری و ساخت سکو، راه اندازی سکو، خط لوله دریا و پالایشگاه  فرصت خوبی برای این شرکت ها بوجود آمده است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: فاز 12 قرارداد سال 85 امضا شده 10 سال در بخش نصب و راه اندازی طول کشید ولی امروز به جایی رسیدیم که حفاری، خطوط لوله، عرشه ها، سکوها و پالایشگاه ها تماما توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه با اتمام فازهای پارس جنوبی رکود و بیکاری در پاذرس جنوبی حاکم می شود، گفت: بزودی در یارد خرمشهر و بوشهر کار ساخت سکو به اتمام می رسد و تمامی فازهای پارسی جنوبی تا سال 96 به اتمام می رسند و یکباره رکود و بیکاری در پارس جنوبی ایجاد می شود و این بیکاری مطلق که در یارد خرمشهر و بندرعباس و بوشهر بابت ساخت سکو و تکمیل فازها بوجود می آید در مردم از  دولت و نفت ایجاد توقع می کند که نیاز به چاره اندیشی دارد.

وی همچنین به بحث ایجاد ایستگاه تقویت فشار و نبود تکنولوژی در این بخش اشاره و اظهار داشت: ما در این بخش نیاز به زیرساخت، امکانات و سرمایه داریم ضمن اینکه تکنولوژی لازمه آن است.

شعبانپور به بحث لایه نفتی پارس جنوبی نیز اشاره و اظهار داشت: ما  14 سال پیش قرار داد بستیم که از لایه نفتی این میدان تولید داشته باشیم و هنوز صفر هستیم حال که اعتقاد داریم منابع، تکنولوژی و دانش داریم پس چرا هنوز صفریم.

 

کد خبر : ۴۰۴۹۸۱