خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر اقتصاد با امام جمعه تبریز اعلام شد؛

کاهش واردات کالاهای قاچاق به 15 میلیارد دلار

وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین روز سفر خود به استان آذربایجان شرقی در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز از کاهش واردات کالاهای قاچاق به رقم 15 میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش ایلنا از شبکه اخبار اقتصادی و دادایی (شادا)، علی طیب نیا با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از برنامه های جدی دولت جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور است که با الکترونیکی کردن گمرکات کشور موفقیت های زیادی حاصل شد.

وی میزان کشفیات گمرک را 4 برابر اعلام کرد و گفت: میزان تحویل کالاهای کشف شده قاچاق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز 2.5 برابر شده است.

طیب نیا افزود: امسال دولت در هدف گذاری خود فعال کردن هفت هزار واحد تولیدی که در گذشته فعال بوده ولی دچار رکود وتعطیلی شده فعال کند.

وی ادامه داد: در این راستا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مکلف به حل مشکلات مالی این واحدهای تولیدی از طریق ارائه تسهیلات بانکی شده اند که خوشبختانه تا کنون بانک به خوبی همکاری کرده اند.

وی با اشاره به اینکه مصمم هستیم تا پایان سال جاری تمامی این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم گفت: بانک ها نیز علاوه بر ارائه تسهیلات به واحدهای معرفی شده به واحدهای کوچک و متوسط نیز بصورت داوطلبانه تسهیلات ارائه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه شاخص های اقتصادی در سال جاری رو به بهبود می باشد، اضافه کرد: رشد تولید برای سال جاری 5 درصد در نظر گرفته شده که بر اساس آمار اراده شده از سوی مرکز آمار ایران در سه ماهه نخست امسال تولید 4.4 درصد رشد داشته که نشان می دهد برنامه های تدوینی به خوبی پیش می رود و تا پایان سال به هدف مورد نظر که رشد 5 درصدی است خواهیم رسید.

طیب نیا اظهار کرد: در بهار امسال در همه بخشهای تولیدی افزایش نرخ رشد اتفاق افتاده بطوری که در بخش صنعت که نرخ رشد منفی بوده اکنون افزایش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت بورس کشور گفت: شرکت های بورس که معمولا اطلاعات خودر ا بصورت سه ماه سه ماه منتشر می کنند بر اساس این اطلاعات تغییرات مثبتی اتفاق افتاده واکنون بورس در وضعیت ثبات قراردارد و از شرایط سختی که در سال های گذشته داشته خارج و به آرامش و ثبات رسیده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عملکردهای موفق ما در خصوص واحدهای تولیدی از جمله تولیدات فولاد این بود که انبارهای فولاد کشور که پر شده بود و فروش نداشتند توانسته ایم به فروش برسانیم.

وی گفت: در بخش مسکن نیز بر اساس اطلاعات ارائه شده افزاییش قابل ملاحظه در تقاضا وجود دارد و از رکود خارج شده است.

وی با اشاره به رشد 35 درصدی صاردات در چهار ماه گذشته افزود: برای کم کردن وابستگی به نفت بایستی به صادرات غیر نفتی توجه داشه باشیم و حرکت های مثبتی در این خصوص اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: صادرات غیر نفتی به میزان سه میلیارد دلار بشتر شده که این موضوع برای اولین باراست که در کشور اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه سهم نفت در سال گذشته 31 درصد منابع بودجه بود افزود:  این مهم پایین ترین میزان وابستگی ما به نفت بوده و دولت تصمیم جدی برای کاهش این وابستگی را دارد تا دیگر وابسته به نفت نباشیم و در این زمینه کار وسیع و مدیریت جهادی می طلبد.

وی با اشاره به دیدار روز گذشته هیات دولت با رهبر معظم انقلاب گفت:  در این دیدار از راهنمایی و هدایت های ایشان برخوردار شدیم و حس کردیم که از عملکرد دولت راضی هستند و این بهترین پیام برای دولت است و همه نهادهای حاکمیتی را در مسیر رهنمودهای ایشان هدایت می شوند.

وی با اشاره به اینکه واردات بی رویه یکی از مشکلات اصلی کشور بود گفت: واردات رسمی که 75 میلیارد دلار بود با تلاش دولت تدبیر وامید به 42 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی در خصوص آسیب جدی قاچاق کالا به کشور اظهار کرد: میزان قاچاق کالا از 25 میلیادر دلار به 15 میلیارد ریال کاهش یافته است و در این زمینه نیز الکترونیکی کردن گمرک اقدام بسیار خوبی بوده که توانسته ایم کالاهای قاچاق را در مسیر ورود شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه به میزان چهار برابر افزایش یافته است، افزود: میزان تحویلی کالاهای مکشوفه دو برابر شده و طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار دیروز ایشان فرمودند که ضرورتا بر روی انهدام تاکید ندارند و اگر امکان صادرات وجود دارد صادر شود و در مواردی که در ایران تولید نمی شود وارد بازار شود.

وی تاکید کرد: اراده دولت تدبیر و امید به مبارزه جدی با قاچاق کالا بر اساس رهنمودهای رهبری است.

 

     

 

کد خبر : ۴۰۴۳۳۳