خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیاردی دولت‌یازدهم برای توسعه کشاورزی استان ایلام

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای تشکیل دولت‌یازدهم تاکنون 7 هزار میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی در استان ایلام سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ایلنا، علی‌مراد اکبری شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی روند احیای اراضی کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: اختصاص این مقدار اعتبار نشان‌دهنده اهمیت دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای استان‌های مختلف است و با توجه به اینکه ایلام در حوزه کشاورزی دارای استعداد و ظرفیت است، با پیگیری‌های استاندار این مقدار اعتبار در این استان جذب شده است.

وی به اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: 2 هزار و 500 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که سهم استان ایلام از این مقدار 250 میلیارد ریال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: 100 تا 150 میلیون دلار نیز از منابع صندوق توسعه ملی نیز به بانک کشاورزی برای توسعه شبکه های تحت فشار اختصاص یافته است.

اکبری ادامه داد: یک فرصت بسیار تاریخی در اختیار استان ایلام قرار گرفته که هم از منابع صندوق توسعه ملی و هم از منابعی که در اختیار دارد می‌تواند بطور 100 درصد تخصیص استفاده کند که مدیران استان باید از این اعتبار برای اجرایی شدن طرح 50 هزار هکتار اراضی دشت های ایلام و خوزستان و همچنین 40 هزار هکتار در بحث رودخانه های مرزی استفاده کرده و این طرح ملی را به سرانجام برسانند.

وی با اشاره به احرای طرح 50 هزار هکتاری احیای اراضی استان ایلام گفت: مشکلات و نواقصی در شبکه اصلی و بالادست این طرح وجود دارد که باید به سرعت رفع شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یکی از اهداف اجرای این طرح را احداث 30 حلقه چاه عنوان کرد که باعث خواهد شد 18 میلیون متر مکعب به ظرفیت منابع آبی استان افزوده شود، ضمن اینکه عمودی اجرا شدن بحث زهکش باعث می شود آب به شبکه بازگشته و چرخه کشاورزی دوباره شکل می گیرد.

اکبری به حشکسالی های سال های اخیر و کاهش سطح منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: تنها راه عبور از خشکسالی استفاده از آبیاری میکرو و توسعه شبکه های تحت فشار است ، ضمن اینکه 2 نقطه ایلام و شهریار نیز به عنوان پایلوت برای برقی کردن چاه های کشاورزی در کشور مشخص شده است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم مدیریت شبکه های آبیاری را یکپارچه کرده و سازمان های مردم نهاد را در این حوزه مشارکت دهیم به گونه ای که حق آبه را خودشان لحاظ کرده و سهم سه درصد محصول را نیز خود برداشت کنند.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: شرکت توزیع برق نسبت به مشاوره جهت نظارت بر طراحی و اجرای خطوط انتقال نیرو و تامین برق مورد نیاز طرح های آبیاری تحت فشار در دشت عباس به مساحت سه هزار هکتار پس از تامین اعتبار از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام خواهد کرد.

محمدرضا مروارید افزود: تامین برق 60 حلقه چاه کشاورزی موجود و همچنین 40 مورد زهکش بر اساس مشخصات فنی پروانه های صادر شده توسط آب منطقه ای و با رعایت اولویت ها نیز در دستور کار است.

وی تامین برق طرح ایستگاه پمپاژ هلیلان به میزان 8،5 مگاوات و در 2 مرحله را از دیگر طرح های در دست اجرا در حوزه کشاورزی استان ایلام عنوان کرد.

پیشرفت فیزیکی 30 درصدی راه اندازی ایستگاه پمپاژ صالح آباد نیز از مسائلی بود که در سخنان استاندار ایلام مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: تعدادی پروژه تامین آب کوچک با پیشرفت فیزیکی بین 20 تا 90 درصد در استان وجود دارد که با منابع استانی امکان تکمیل آنها امکان پذیر نیست و در این نشست با بانک زمین توافق شد تا اعتبار مورد نیاز آنرا که منجر به افزایش 20 هزار هکتاری آبیاری تحت فشار در اراضی دیم استان است تامین خواهد کرد.

سیدمحمدتراب میری افزود: اجرای این طرح منجر به افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر در حوزه کشاورزی برای بهره برداران و فارغ التحصیلان این حوزه خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۱۹۸۰