خبرگزاری کار ایران

نفت کوره پالایشگاه تهران به کمتر از ده درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران از شروع طرح بررسی فنی و اقتصادی کاهش تولید فرآورده نفت‌ کوره به کمتر از ده درصد دراین پالایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر بابایی پنجشنبه (٢١مردادماه ) در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پالایشگاه تهران در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار بر اطلاع‌ رسانی دقیق و رعایت مسایل اخلاقی و صداقت در این حرفه تاکید کرد و اظهار داشت: انرژی شاهرگ حیاتی هر کشور محسوب می‌شود که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین از تلاش رسانه‌ها در انعکاس اخبار این حوزه حیاتی کشور بدون توجه به مسایل جناحی  وفارغ از تفسیرهای غیر واقعی، تشکر  و قدردانی کرد.

وی با یادآوری ضرورت تحلیل عملکردها و نقد منصفانه در توسعه و پیشرفت صنعت، عملکرد تلاشگران این عرصه را با توجه به سختیهای این صنعت قابل تقدیر دانست و افزود: ما و تمامی همکاران ما در سایر شرکت های پالایشی در راستای ارائه خدمات مناسب و محصولات با کیفیت به مردم کشور تلاش می کنیم و هدف مان ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات و کمک به اقتصاد کشور است که امیدواریم با همکاری و همراهی رسانه‌های جمعی این مسیر هموارتر  شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی در سیاستهای کلان کشور ادامه داد: پالایشگاه تهران همسو باسیاستهای اقتصاد مقاومتی، طی پنج ساله آینده بر اساس اهداف تعیین شده و برنامه های در حال اجرا، بیش از١٥  درصد از  مصرف انرژی خود  را کاهش خواهد داد.

وی ضمن اشاره به حرکت پالایشگاه در راستای استراتژی تولید نقدینگی پایدار و انجام سرمایه گذاری های برگزیده به منظور افزایش رضایت ذی نفعان، چهارهدف کلان شرکت پالایش نفت تهران را ،افزایش کیفیت بنزین تولیدی به یورو ٥ ،افزایش نقدینگی پالایشگاه، افزایش سودآوری شرکت از یک دلار به ازای هر بشکه به چهار دلار به ازای هر بشکه و تولید شش محصول جدید تا سال 1400 اعلام نمود.

بابایی توسعه پایدار، مشارکت اجتماعی، کاهش بیکاری، افزایش رفاه جامعه، ایجاد ارزش افزوده، توجه به مسائل زیست محیطی و حمایت از سازندگان داخلی را از رویکردهای بارز شرکت پالایش نفت تهران معرفی کرد و ابراز داشت تمامی هدف گذاری ها و پروژه ها یا اقدامات بهبود مبتنی بر آنها طراحی و اجرا می شوند.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود به ارائه گزارش پایداری این مجموعه در اواخر سال 1394 برای نخستین بار اشاره کرد و گفت : روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران با هدف بهبود تعامل با ذینفعان و گسترش توجه به توسعه پایدار اقدام به ارائه گزارش پایداری بر اساس استاندارد)GRI4) نموده است که این گزارش در اختیار ذینفعان قرار خواهد گرفت .

 

محصولات جدید پالایشگاه تهران بزودی روانه بازار می‌شوند

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از حلالها به عنوان فرآورده جدید پالایشگاه نام برد و گفت: جدیدترین فرآورده‌های نفتی از جمله هگزان خوراکی و انواع حلال تا سه سال آینده روانه بازار خواهند شد.

احمد خیری با اشاره به طرحهای در دست اجرای پالایشگاه تهران افزود: شرکت پالایش نفت تهران با اجرای طرحهای در دست اجرا و پیش‌بینی شده تا چند سال آینده با تکیه بر استعداد سرمایه‌های انسانی خود ضمن تولید محصولات با کیفیت و عملکردی ایمن، پالایشگاهی نمونه در ایران، پیشرو در خاورمیانه و مطرح در جهان خواهد شد.

وی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی و حفظ محیط زیست در پالایشگاه تهران اعلام کرد: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان پروژه در بخش محیط زیست تعریف شده است که یا به طور کاملا جراشده اند و یا در حال اجرا هستند.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران با بیان این‌ که شرکت در راستای اهداف زیست‌ محیطی و برای تحقق استاندارد ایزو ١٤٠٠٠ فعالیتهای متعددی انجام داده است، گفت: نصب دو دستگاه سانتریفیوژ لجن نفتی و بیولوژیکی، جایگزینی گاز طبیعی بجای نفت‌ کوره، استحصال مواد نفتی از آبهای زیرزمینی با حفر بیش از ٣٦٦ حلقه چاه، نصب دستگاه زباله‌سوز، نصب اکسیژن آنالیزر روی ٣٤ کوره، نصب آنالیزر آنلاین گازهای آلاینده رویش شکور هوا نجام مطالعات آلودگی آبهای زیرزمینی منطقه به وسعت ٣٦ کیلومترمربع از جمله فعالیتهای زیست‌ محیطی اجرا شده، هستند.

وی در ادامه به عملیات تعمیرات اساسی برج تقطیر پالایشگاه تهران اشاره داشت و اظهار کرد:

عملیات تعمیرات اساسی (اورهال) واحد تقطیر شماره یک پالایشگاه جنوبی تهران از شنبه(١٦ مردادماه) آغاز و به مدت 25 روز ادامه خواهد داشت.

به گفته خیری، کوچکترین قطعات و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی همه دستگاهها و ادوات بزرگ و پیچیده پالایشگاه در حین تعمیرات اساسی بازرسی، تعمیر و یا تعویض می‌شود.

مدیر عملیات پالایشگاه تهران ادامه داد: در طول تعمیرات اساسی به طور معمول اجزای واحدهای عملیاتی مورد بازرسی قرار می‌گیرند، این بازرسی در نقاطی که تحت تنش بالاتری هستند دقیق‌تر است و  در صورتی که معایبی شناسایی شوند با انجام تمهیدات مورد نظر تعمیر و یا تعویض‌صورت می گیرد.

وی گفت: تمیز کردن تجهیزات، قطعات، ظروف، برج‌ها و خطوط انتقال از دیگر اقداماتی است که در این دوره توسط کارکنان متخصص شرکت به ویژه نیروهای تعمیراتی و با نظارت کامل نیروهای بهره‌برداری انجام می‌شود.

خیری با اشاره به این‌ که آخرین تعمیرات اساسی واحد تقطیر پالایشگاه در سال ٩١ صورت گرفته است، گفت: تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر در خلاء و اتمسفر، واحد ال پی جی، بخشی از گوگودسازی و بخش کک‌زدایی واحد کاهش گران روی به صورت همزمان در حال انجام است.

 

 

در ادامه حقی تاجیک، رئیس مهندسی واحد ایزوماکس و هیدروژن شرکت پالایش نفت تهران با بیان این‌ که پالایشگاه تهران طرح افزایش کیفی تولید بنزین یورو 5 را در دست اقدام دارد ،گفت: با افزایش اکتان بنزین پالایشگاه از  ٨٧ به  ٩3و کاهش حدود یک درصدی بنزن به قابلیت تولید بنزین یورو5دست می‌یابیم.

وی افزود: در حال حاضر بنزین تولیدی پالایشگاه تهران بدون گوگرد و الفین بوده که به شرکت ملی پخش ارسال می شود. وی افزود با احداث و راه‌اندازی واحد سی سی آر (CCR) کیفیت بنزین تهران به یورو 5 ارتقا می یابد.

رئیس مهندسی واحد آیزوماکس و هیدروژن شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به این‌که پروژه کاهش نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه در مرحله مقدماتی و بررسی فنی است، اعلام کرد: نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه تهران در حال حاضر حدود 20درصداست که با برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت اجرای طرح طی پنج سال آینده به کمتر از ده درصد خواهد رسید.

 

شرکت پالایش نفت تهران در ١٥ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است و شامل دو پالایشگاه جنوبی «شماره ١» وشمالی «شماره ٢» است.

ساخت پالایشگاه شماره جنوبی باتوجه به نیاز بازارهای داخلی به فرآورده‌های نفتی از سال ٤٤ آغازشده و در سال ٤٧ تکمیل شد. ظرفیت اسمی این پالایشگاه ٨٥ هزار بشکه در روز بود که طی اصلاحات فرآیندی در سالهای ٥٥ و ٨٢ به ١٢٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین نیاز بازار داخلی، تاسیس و راه‌اندازی پالایشگاه دوم، با ظرفیت ١٠٠ هزار بشکه در روز را در سال ٥٢ ایجاب کرد. درسال ٨٢ ظرفیت پالایشگاه دوم با اجرای طرحهای توسعه‌ای به ١١٠ هزاربشکه در روز افزایش یافت. 

این پالایشگاه ها طی سال های اخیر پروژه های بهبود متعددی را تجربه کرده اند که به ارتقای کیفی محصولات تولیدی و بهبود عملکرد فرآیندی آن ها منجر شده است.

 

کد خبر : ۴۰۰۹۳۵