خبرگزاری کار ایران

کره به جمع 5 کشور اول واردکننده از ایران پیوست

معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در 4 ماهه ابتدای سال‌جاری صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش یافت و واردات نیز کاهش 7 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ولی‌ا... افخمی‌راد با اعلام این خبر گفت: در 4 ماهه نخست سال، صادرات کشور حدود 3 و نیم میلیارد دلار از واردات پیشی گرفته و تراز تجاری کشور را مثبت کرده است؛ ضمن اینکه واردات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با ادامه این روند تا پایان سال به صادرات 50 میلیارد دلاری برسیم، خاطرنشان کرد: صادرات کالا با احتساب میعانات گازی طی 4 ماهه امسال 16 میلیارد و 308 میلیون دلار و واردات 12 میلیارد و 865 میلیون دلار بوده و تراز تجاری 990 درصد بهبود یافته است.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه یادآور شد: در سبد صادراتی کشور بالاترین سهم مربوط به صادرات کالاهای پتروشیمی است که نسبت به سال قبل افزایش 41 درصدی را داشته، پس از آن کالاهای صنعتی هستند که به ‌لحاظ ارزشی 26 درصد رشد را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند؛ ضمن اینکه فرش و صنایع دستی نیز از وضعیت خوبی برخوردار شده و صادرات این محصولات 26 درصد افزایش یافته است.

افخمی‌راد همچنین افزود: از ابتدای سال تاکنون صادرات میعانات گازی 9 درصد کاهش یافته است که این به معنای کاهش خام‌فروشی است.

معاون وزیر صنعت در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به شرکای تجاری کشور اشاره و تاکید کرد: بعد از عملیاتی شدن برجام جهت‌گیری بازارهای صادراتی کشور تغییر کرده، به‌طوری که در آمار تجاری 4 ماهه، کره جنوبی با بیش از 2400 درصد افزایش وادرات از ایران، به جمع 5 کشور اول خریدار کالا از ایران پیوسته است.

وی اضافه کرد: همین جهت‌‌گیری در مورد کشورهای توسعه یافته نیز دیده می‌شود چراکه ما هم اکنون نیز می‌توانیم به صورت مستقیم از بسیاری از کشورهای جهان کالا بخریم و یا به آنها صادرات کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقدام بانک مرکزی در خرید ارز صادرکنندگان عنوان کرد: ما از بانک مرکزی به دلیل اینکه امکانی را فراهم کرده تا صادرکنندگان از طریق سیستم بانکی ارز حاصل از صادرات خود را بفروشند و از بانک نیز ارز مورد نیازشان را تامین کنند تشکر می‌کنیم چرا که پیش از این صادرکنندگان مجبور بودند از طریق صرافی‌ها فعالیت کنند که هزینه نقل و انتقال ارز افزایش می‌یافت.

وی افزود: این اقدام بانک مرکزی کمک به توسعه صادرات است و ما انتظار داریم در گام بعدی ارز نیز تک نرخی شود تا توان رقابت صادرکنندگان در بازارهای جهانی تقویت شود.

 افخمی‌راد در پایان بر تمرکز صادرات در واحدهای بزرگ مقیاس تاکید کرد و افزود: واحدهای کوچک تا زمانی که کوچک هستند قابلیت رقابت در عرصه جهانی را ندارند به همین دلیل این واحدها یا باید به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا بروند یا در کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌های صادراتی حضور یابند تا از این طریق حجم کالای تولیدی و صادراتی خود را افزایش دهند.

به گفته افخمی‌راد وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از این واحدها را در دستور کار خود قرار داده و آنها را برای تامین مالی به بانک ها از جمله بانک صنعت و معدن معرفی می کند.

 

کد خبر : ۳۹۹۰۴۸