خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

کشت محصولات آب‌ بر در بسیاری از نقاط توسط کشاورزان متوقف شده است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: طبق قانون بودجه سال 1395 کل کشور، از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه طرح های آبیاری تحت فشار در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است.

نظر افضلی -نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تخصیص 500 میلیون دلار اعتبار برای اجرای آبیاری تحت فشار و این که این رقم با توجه به ضرورت صرفه جویی آب بویژه در بخش کشاورزی رقم پایینی محسوب می شود، بیان داشت: تخصیص این اعتبار حرکتی جدی به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و توسعه طرح‌های آبیاری تحت فشار است؛ اما امیدواریم که طرح هایی این چنینی متوقف نشود؛ چراکه برای اجرای این طرح در تمامی کشور نیاز به اعتبار بیشتری است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد که طبق قانون بودجه سال 1395 کل کشور، از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه طرح های آبیاری تحت فشار در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است و این اعتبار در مدت هشت سال از محل عواید اجرای طرح به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می شود و تضمین اعتبار مذکور برعهده دولت است.

او افزود: برای اجرای این طرح 85 درصد منابع توسط دولت و به شکل بلاعوض و 15 درصد توسط کشاورزان تامین می شودو در حال حاضر کمتر از 25 درصد اراضی کشاورزی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است و امسال 250 هزار هکتار از مزارع کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

افضلی در پاسخ به این سوال که در زمینه شناسایی محصولات آب بر و جلوگیری از کشت این محصولات بخصوص در نقاطی که نسبت به نقاط دیگر کشور با بحران آب بیشتری مواجه است، چه قداماتی صورت گرفته است بیان داشت: همکاری دولت و کمیسیون کشاورزی  در این زمینه بسیار مناسب بوده است، محصولات آب بر در مناطق مختلف شناسایی شده است؛ مثلا کشت چغندر قند در بسیاری از نقاط متوقف شده و البته کشاورزان تمایل به کشت محصولاتی دارند که برای آنان از لحاظ مصرف آب بصرفه تر است.

او در خصوص مشکلات کشاورزان که معیشت آنان را نیز تحت تاثیر قرار داده است اظهار داشت: متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بازار مصرف خارجی و نیز خرید ناعادلانه محصول موجب ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است، کشاورزان نیاز به حمایت بیشتری دارند.

پیش از این نیز  وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که طی یک دوره 10 ساله حدود چهار میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد.

کد خبر : ۳۹۶۳۶۱