خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

وابستگی 79 درصدی بودجه تهران به عوارض ساختمانی/ شهرداری تهران برای دو طبقه کردن اتوبان صدر چهار صفحه مطالعه هم نداشت

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۹۲۴

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 79 درصد بودجه شهرداری تهران به عوارض ساختمانی وابسته است گفت: در طول سه سال گذشته توانستیم جلوی ساخت و سازهای غیر قانونی شهری را بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی در نشست خبری امروز با اشاره به رشد جمعیت شهرنشین در چند سال گذشته گفت: اولین سرشماری نشان می‌دهد که از 18 میلیون جمعیت کشور 5.9 میلیون نفر شهرنشین بودند که آخرین سرشماری‌ها که مربوط به سال 90 است که بیانگر آن است که  جمعیت کل کشور به 75 میلیون نفر رسیده که در حال حاضر 53 میلیون نفر در شهر ساکن هستند.

وی افزود: این آمارها نشان می دهند که جمعیت شهرنشین حدود 8 برابر افزایش یافته است.

حناچی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ما به دنبال آن هستیم ایجاد منابع مالی پایدار برای اداره امور شهرها است اظهار داشت: یکی از مهم‌‌ترین موضوعات همین منابع مالی پایدار است چرا که تاثیر قابل توجهی در تحقق سیاست‌های شهری دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهوری مبنی بر اینکه اتکا به درآمدهای تراکم‌فروشی مضرتر از وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت است گفت: بیش از 79 درصد بودجه شهرداری‌ها وابسته به عوارض ناشی از ساخت و ساز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 52 درصد بودجه شهرداری‌ها از عوارض تراکم، 10 درصد ناشی از درآمدهای عوارض زیربنا، 8درصد ناشی از جریمه‌های کمیسیون ماده 100، نزدیک به 4درصد ناشی از عوارض تفکیک اراضی و بیش از 2 درصد از عوارض حذف پارکینگ حاصل می شود.

حناچی ادامه داد: 9 درصد دیگر از بودجه از طریق عوارض مستمر مانند عوارض سوخت و گمرک و عوارض نوسازی و همچنین 12 درصد از بودجه از سایر منابع تامین می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی تاکید کرد: این آمارها نشان می دهد که شهرداری‌ها وابستگی قابل توجهی به عوارض ناشی از ساخت و ساز دارند که این موارد شامل موضوعات قانونی و غیر قانونی می‌شود که تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی مردم دارد.

وی با بیان اینکه درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی از مجموعه درآمدهای شهرداری بیشتر از 82 درصد بوده و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته این درصد از 75 درصد شروع و به بالای 80 درصد هم می‌رسد که به طور قطع این شیوه اداره شهر تبعاتی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این شیوه اداره شهر زمینه‌ساز اتلاف منابع،ایجاد موانع جدی برای توسعه کسب و کار و از همه مهم‌تر باعث شهرسازی رانتی می شود که در نهایت منجر به سلب آرامش شهروندان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تمام دبیرخانه‌های شورای عالی معماری و شهرسازی در کل کشور مجبور به این هستند که مصوبات خود را منتشر کنند اظهار داشت: در غیر این صورت و اگر شورایی اقدام به انتشار مصوبات خود نکند به معنای این است که عملکرد غیر قانونی داشته است.

حناچی با بیان اینکه بیشترین مصوبات مرتبط با بلندمرتبه سازی در طول سال‌های 90 تا 92 متوجه منطقه یک تهران می شود گفت: در منطقه یک تهران 36 مصوبه، در منطقه 3، 18 مصوبه، در منطقه دو 14 مصوبه داشته‌ایم که بیشتر این مصوبات مربوط به منطقه یک تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین بیشترین تقاضا برای ساخت و ساز درخواست پروانه ساختمانی برای برج‌های بین 13 تا 15 طبقه بوده است.

وی درباره ساخت و ساز در منطقه 22 تهران گفت: منطقه 22 مانند قطاری است که از ریل خارج شده و هیچ انطباقی با طرح تفصیلی و طرح جامع ندارد.

حناچی با تاکید بر اینکه شهرداری را امین منافع شهر می‌دانیم گفت: اما در منطقه 22 بسیاری از اتفاقاتی که در شهرسازی افتاده قابل پذیرش نیست و همین برج‌سازی‌ها مانع از جریان‌های باد شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره دو طبقه کردن اتوبان صدر گفت: شهرداری برای دو طبقه کردن این اتوبان چهار صفحه مطالعه هم ندارد و الان هم که این پروژه اجرایی شده هیچ مطالعاتی مبنی براینکه آیا شهر تهران به چنین پروژه‌ای نیاز دارد یا نه وجود ندارد.

حناچی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی ما شهرداری‌ها برای ساخت مال‌ها است گفت: اگر با دید اقتصاد شهری هم به این موضوع نگاه شود می‌بینیم که در شهری مثل مشهد 20 درصد مساحت اطراف حرم برای ساخت مال‌ها برنامه‌ریزی شده این در حالی است که این منطقه ظرفیت 9 درصدی دارد یعنی عرضه بیشتر از تقاضا است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما بر این است که در هیچ منطقه‌ای امکان ساخت برج وجود ندارد مگر مناطق خاص اظهار داشت:  پیش از یک نگاهی وجود داشت مبنی بر اینکه در تمام مناطق تهران امکان برج سازی وجود دارد الا مناطق خاص که ما این نگاه را تغییر داده‌ایم.

حناچی با اشاره به وضعیت ساخت وساز در سواحل شمالی کشور گفت: وضعیت ساخت و ساز در حریم سواحل شمالی کشور مازندران و گیلان بسیار حاد است گفت: آهنگ قبلی ساخت و ساز هر چند که کند شده اما متوقف نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه در طول 2 سال گذشته توانسته‌ایم به بسیاری از موضوعات مانند پدیده شاندیز، پردیسبان، هفتسنگان قزوین، شهرک تماشا در شمال شرق تهران و بوستان مادر باید ورود کنیم گفت: در طول سه سال گذشته نسبت به ساخت و سازهای کلان در تهران حساسیت خاصی داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره ساخت کاخ ثابت پاسال در منطقه جردن تهران گفت: تاکنون هیچ مصوبه‌ای برای این پروژه از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی نداشته‌ایم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز