خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مطرح کرد:

مدیریت موثر منابع آب کشور با تشکیل بازار آب

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تشکیل بازار آب و تنظیم عرضه و تقاضا به مدیریت موثر منابع آب در مناطق مختلف کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، " علی‌اصغر قانع" ضمن تاکید بر ضرورت تقویت بازار آب کشور گفت: یکی از ضروریاتی که بایستی در کشور به آن پرداخته شود، تقویت بازار آب است که می‌تواند باعث انتقال تجارب سال‌های گذشته ما شده و نیازهای آبی کشور را مرتفع کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آب به عنوان یک کالای اقتصادی شناخته شده است، قطعاً عرضه و تقاضا می‌تواند کمک کند تا این کالا، جایگاه خودش را مانند بقیه کالاها حفظ کند.

قانع تصریح کرد: نکته‌ای که باعث می‌شود تا آب با کالاهای دیگر متفاوت باشد این است که از منظر آب به‌عنوان یک موضوع استراتژیک، بایستی توجه ویژه‌ای به ابعاد دیگر این موضوع هم بشود.

وی تأمین آب در بخش‌های شرب را ضرورتی دانست که باید در آن به استطاعت مالی مردم نیز توجه شود تا بتوانند حداقل‌های آب را به عنوان یک کالای حیاتی در نظر بگیرند و افزود: اینکه صرفاً بتواند بازار و یا عرضه و تقاضا، قیمت آب را تعریف کند، امکان‌پذیر نخواهد بود و بایستی در این میان، ملاحظاتی را هم مد نظر داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تفاوت آب با سایر کالاها را به لحاظ ویژگی خاص و انحصاری بودن آن که می‌تواند در اقتصاد نیز مهم باشد دانست و با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع اقتصاد آب، به‌طور قطع یکی از عواملی است که در آینده نزدیک بایستی به آن پرداخته شود، گفت: امیدواریم معضلاتی که در این زمینه وجود دارد و تهدیدهایی که این موضوع می‌تواند به همراه داشته باشد، کاهش یابد و دست اندرکاران با جدیت بیشتر به این موضوع بپردازند.

وی در خصوص بازار آب و تقاوت‌های آن با بازار برق گفت: این دو بازار دارای شباهت‌هایی هستند ولی برق به دلیل وجود شبکه سراسری می‌تواند در هر نقطه‌ای از کشور تولید شده و به نقطه دیگری انتقال یافته و مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که عمده بازارهای آب، محلی است و امکان شبکه‌ای کردن و ذخیره‌سازی آن نیست و به همین خاطر، هیچگاه نمی‌توانیم از شبکه سراسری تأمین آب در کشور برخوردار باشیم.

قانع در ادامه اظهار داشت: هر نقطه‌ای از کشور شرایط خاص خود را دارد و کیفیت و کمیت آب مناطق مختلف با توجه به جغرافیا و توپوگرافی منطقه متفاوت است؛ در حالی‌که کیفیت برق در سراسر کشور یکنواخت است.

 

کد خبر : ۳۹۵۸۳۵