خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات داوری استصناء در گفت‌و‌گو با ایلنا:

IPC کسب و کار سازندگان داخل را رونق می‌دهد/ اقتصاد سیاست‌زده و ناآگاهی، دلیل انتقاد به IPC

پدیدار شتابزدگی وعدم آگاهی را دلیل انتقادات به IPC عنوان واظهار داشت: اقتصاد ما سیاست زده است اگر بتوانیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم همه قضایا درست می شود.

رضا پدیدار رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت (استصنا) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره جایگاه سازندگان داخل کالای نفت در قراردادهای IPC گفت: قطعا وقتی IPC اجرایی شود کسب و کار سازندگان نیز رونق می گیرد زیرا بر اساس قانون استفاده از حداکثر توان ساخت داخل الزامی بوده و تکلیف شده است.

وی افزود: با توجه به الزامی که در قراردادها دیده شده و شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی یکی از اسناد مناقصه‌ای که از طرف خارجی برای پروژه های بالادستی می‌گیرد این است که باید با شرکت ایرانی قرارداد جوینت ونچر بنویسد و از توان تولید داخل ایران استفاده کند.

پدیدار تصریح کرد: اگر قراردادهای IPC درست اجرا شده و هیات مناقصه کننده در شرکت ملی نفت ایران به این مستندات توجه کند هر شرکت خارجی باید با یک سازنده، مشاور و پیمانکار ایرانی و یا هرسه جوینت شود و مستندات این قراردادها را به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد وطبق آن قرارداد اگر شرکت ایرانی قادر باشد بخشی از کار را در ایران تولید کند؛ شرکت خارجی نمی‌تواند کالا وارد کند مگر اینکه قرارداد درست اجرا نشود. 

وی شتابزدگی وعدم آگاهی را دلیل انتقادات به IPC عنوان واظهار داشت: اقتصاد ما سیاست زده است اگر بتوانیم اقتصاد را از سیاست جدا کنیم همه قضایا درست می شود.

رئیس هیات داوری انجمن سازندگان صنعت نفت در ادامه خاطرنشان کرد: خارجی‌ها در قراردادهای IPC قرار است که آن بخش از کالاهایی را که نمی‌توانیم تولید کنیم انتقال دانش فنی داشته باشند یعنی در این قراردادها اول باید جذب سرمایه و انتقال دانش فنی داشته باشیم و مدیریت فروش نیز به ما منتقل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر سازندگان داخلی 70 درصد کالای مورد نیاز صنعت نفت را از طریق مهندسی معکوس تولید می کنند و تمامی کالاها دارای استاندارد جهانی و API است و وزارت نفت مشکلی بابت به کارگیری آنها نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۹۴۹۷۲