خبرگزاری کار ایران

با نصب نخستین سکوی فازهای ۲۰ و ۲۱ در ابتدای این هفته

افزایش یک میلیارد فوت مکعب گاز پارس جنوبی رقم خورد

شمارش معکوس به منظور افزایش تولید از سکوی فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی؛ با نصب این سازه دریایی -که هم اکنون مراحل مقدماتی خود را برای انجام مراحل نصب می‌گذراند- آغاز شد. براساس برنامه ریزی های انجام شده، در صورت وضعیت مناسب جوی، عرشه SPD21 در بامداد 3 مردادماه بر روی پایه خود در محل فاز 21 بزرگترین میدان گازی کشور در خلیج همیشگی فارس قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، مدیر عامل این شرکت با بیان این مطلب تصریح کرد: تولید یک میلیارد فوت مکعبی گاز از سکوی فاز 21 این میدان مشترک در حالی آغاز می‌شود که شرکت تاسیسات دریایی در سال جاری (با احتساب سکوی SPD21 )، نصب 4 سکو را در فواصل بسیار کوتاه برعهده دارد.

مهندس ابوالقاسم رحمانی با بیان اینکه عرشه فاز 21 این میدان مشترک از معدود سازه هایی است که با پیشرفت قابل توجه بیش از 98 درصد در محل خود در خلیج همیشگی فارس نصب می‌گردد، ‌تصریح کرد: بارگیری عرشه SPD21 در تاریخ 5 تیرماه سال جاری انجام شد و سازه یاد شده در کنار سکوی فاز 19A یارد خرمشهر را برای استقرار در محل پروژه در 13 تیرماه سال جاری ترک کرد. با پایان یافتن عملیات نصب عرشه و ملحقات سکوی SPD21 ،‌ عملیات راه اندازی این عرشه سنگین آغاز خواهد شد که تا پایان آبانماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

به گفته مهندس رحمانی، مدت زمان ساخت 20 ماه برای سکوی فاز 21 میدان گازی پارس جنوبی یکی از ویژگی‌های این سکوها است چراکه تغییر کارگاه ساخت این عرشه از یارد مهدویان به دلیل عدم ساختار مناسب و اشکالات فنی، به یارد یک شرکت تاسیسات دریایی -که 18 ماه کار ساخت این عرشه را با توقف روبرو ساخت- موجب شد عرشه‌های نیمه ساخته به یارد خرمشهر منتقل شده و با سرعت زیادی در مدت 20 ماه تکمیل گردد.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه تیم پروژه فازهای 20 و 21 بزرگترین میدان گازی کشور، بالغ بر 6 میلیون نفر ساعت کار را در ساخت این عرشه های فراساحلی تا این مقطع و در شرایط بسیار دشوار و طاقت فرسا وگرم جنوب به انجام رسانده است،‌ گفت: اشتغال‌زایی مستقیم روزانه بالغ بر 600 نفر در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر از دیگر دستاوردهای اصلی اجرای پروژه فراساحل فازهای 20 و 21 این میدان مشترک را تشکیل می دهد که اشتغال مناسبی برای این منطقه محروم به شمار می رود.

مدیرعامل بزرگترین شرکت فراساحلی کشور همچنین تصریح کرد: انجام کلیه مراحل مهندسی از سوی واحد مهندسی این شرکت از یکسو همچنین واگذاری سیستم‌های کنترل سکوها (ESD، DCS و F&G) برای نخستین بار به شرکت‌های ایرانی نشان از عزم و اراده این شرکت به بومی سازی تجهیزات پروژه های فراساحلی دارد، که ‌یکی از ویژگی‌ قابل توجه این پروژه به شمار می رود.

وی همچنین با بیان اینکه انجام 100 درصدی عملیات ساخت، وزن کشی و بارگیری سکوها با تجهیزات ملکی شرکت تاسیسات دریایی و با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی؛ همچنین حمل دریایی و نصب این عرشه ها با بکارگیری شناورهای ملکی و نهایتا راه اندازی این سازه های دریایی، نشان از تحقق عملی اقتصاد مقاومتی در این عرصه دارد،‌ افزود:  نظارت کامل تیم‌های کنترل کیفیت و بازرس شخص ثالث در تمام مدت زمان ساخت و عملیات هوک آپ پیش راه اندازی و راه اندازی به عنوان دیگر ویژگی‌های بخش فراساحل فازهای 20 و 21 ؛ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیرعامل این شرکت فراساحلی همچنین ادامه داد: تاکنون ساخت و نصب جکت های این فازها با موفقیت به پایان رسیده و اتمام مراحل ساخت و نصب متعلقات فازهای 20 و 21 و لوله گذاری دریایی خطوط لوله 32 و 4 اینچ فازهای یاد شده به طول حدود 400 کیلومتر (در مجموع برای هر دو سایز 32 و 4 اینچ) از فعالیت های انجام شده شرکت تاسیسات دریایی در پروژه فراساحل فازهای 20 و 21 می باشد.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه سکوی فاز 20 موسوم به SPD20 نیز با پیشرفت 90 درصد مراحل پایانی ساخت را می‌گذراند،‌ تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی های انجام شده، اتمام عملیات ساخت عرشه  مزبور تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد یافت و پس از آن، نصب این سازه تا پایان مهرماه انجام و عملیات راه اندازی آن آغاز خواهد شد.

به گفته مهندس رحمانی؛ متخصصان این شرکت همچنین تکمیل فعالیت های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه اندازی خط لوله فازهای 20 و 21 را تا پایان آبانماه به انجام خواهند رساند.

 

کد خبر : ۳۹۳۱۸۰