خبرگزاری کار ایران

صدور ضمانت نامه‌های بانکی برای شرکت‌های عمرانی زمانبر شده است

مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) گفت: فرآیند صدور ضمانت نامه برای شرکت های ایرانی که در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعال هستند، زمانبر شده که این روند اجرای پروژه های عمرانی در خارج را با مشکل رو به رو کرده است.

به گزارش ایلنا، بهمن صالحی در حاشیه مجمع عمومی سالیانه شرکت صانیر اظهار داشت طولانی بودن زمان و روش های صدور این ضمانتنامه ها گاهی اوقات حتی آزار دهنده می شود، به طوری که حس می شود دولت و بانک ها با بی میلی این حمایت ها را دنبال می کنند.

وی افزود: اهمال بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران، پروژه های صانیر و شرکت های ایرانی در خارج از کشور را با چالش ها و مشکلات عدیده مواجه کرده است.

صالحی استقبال سایر کشورها از صدور خدمات فنی و مهندسی این شرکت را حاکی از اعتماد جهانی به دانش فنی و کارآمدی مهندسان و مدیران ایرانی دانست و گفت: این شرکت توانسته است در 21 سال گذشته آبرو و اعتبار خوبی برای کشور مهیا کند که تداوم این روند نیازمند حمایت های اعتباری و بانکی است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت های پیشرو ایرانی در عرصه بین الملل نیازمند حمایت در زمینه ضمانت پولی است.

صالحی یادآور شد: امروز صانیر موفق به عقد قراردادهای متعددی در کشورهایی چون قبرس، قزاقستان و ارمنستان شده است اما در مرحله آغاز کار برای دریافت پیش پرداخت های مربوطه باید ضمانت های لازم را داشت اما این ضمانت ها ناکافی است.

مدیرعامل صانیر درباره گشایش های پیش آمده در فضای پسابرجام نیز گفت: حداقل تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، استقبال با روی گشاده شرکت های خارجی از فعالان اقتصادی ایرانی است، اما هنوز در مراحل بعدی کار با چالش ها و مشکلاتی مواجه ایم که رفع آنها زمانبر است.

صالحی گفت: بخشی از این مساله مربوط به تصمیم گیری نکردن آمریکایی ها است و حتی می تواند ناشی از ورود آنها به عرصه انتخاباتی جدید باشد اما با صبوری می توان به دستاوردهای مدنظر برجام حتی در حوزه بانک ها و بیمه ها دست یافت.

وی با یادآوری وقوع کودتای نافرجام ترکیه اظهار داشت: هرچند این اتفاق منجر به بروز آشفتگی در بازار این کشور شده اما فرصت مغتنمی برای شرکت های ایرانی برای حضور پر رنگ تر و توسعه کار در بازارهای منطقه است که باید به نحو مقتضی از این فرصت ها بهره جست.

مدیرعامل صانیر درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته و برنامه های آن برای سال جاری نیز گفت: امسال متعاقب سال گذشته که توانستیم شرکت صانیر را از نظر مالی و اعتباری به منظور ورود به بازارها و پروژه های بزرگ مهیا کنیم، تلاش می کنیم تا توسعه شبکه ارتباطاتی آن را در بازارهای جهانی در دستور کار قرار دهیم و به سمت بازارهای هدف جدید حرکت کنیم.

وی افزود: در این زمینه اقدامات میدانی نیز انجام گرفته است که شامل حضور در بازارها، انجام مذاکرات و تفاهم ها و ارزیابی های واقع بینانه رو در رو است و انتظار می رود در فضای پسابرجام از فعالیت های این شرکت در سطح جهان استقبال بیشتری شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد؛ کشور بتواند از این فرصت بسیار خوب به دست آمده در فضای پساتحریم و پسابرجام به خوبی استفاده کند.

مدیرعامل صانیر با اشاره به برخی پروژه های این شرکت، ابراز امیدواری کرد که امسال بتوان پروژه های خود را در کشورهای عراق، اتیوپی، سوریه، پاکستان و سریلانکا به اتمام رساند.

وی در عین حال افزود: البته در برخی مناطق در اجرای پروژه با چالش ها و مشکلاتی مواجه شده ایم که شایسته است روی آنها تحقیق و پژوهش انجام شود.

وی یادآور شد، سال گذشته گفت وگوهای فراوانی بین مسئولان این شرکت با شرکت های خارجی از اروپا، آفریقا و آسیا انجام شد که امید می رود در سال جاری به نتیجه برسد.

 

کد خبر : ۳۹۲۸۹۰