خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در نشست بررسی چالش‌های آب استان فارس:

37 دشت در استان فارس ممنوعه است/ تامین آب شرب شیراز در شرایط بسیار سختی قرار دارد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه 80 درصد آب مورد نیاز فارس از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: 73 دشت در استان فارس ممنوعه است و مسدود و پُرکردن چاه‌های غیرمجاز باید از سوی تمام دستگاه‌ها و مسئولان این استان جدی گرفته شود.

به‌گزارش ایلنا، "حمید چیت‌چیان" در نشست بررسی چالش‌های استان فارس و بحران کمبود آب در شیراز تاکید کرد: از سال 93 تاکنون 2 هزار و 953 حلقه چاه غیرمجاز در این استان پُر شده است؛ اگر نگاه به آینده استان داریم باید نسبت به موضوع تعادل‌بخشی آب زیرزمینی اقدام کنیم و قسمت عمده این کار منوط به پلمب و پُر کردن چاه‌های غیرمجاز و همچنین جلوگیری از برداشت غیرمجاز از چاه‌های مجاز است.

چیت‌چیان از استاندار فارس و تمام مدیران این استان خواست که وزارت نیرو را در این زمینه یاری دهند و گفت: باید پروانه‌های چاه‌های مجاز بازنگری شود و شیوه‌هایی را انتخاب کنیم که از چاه‌های مجاز برای زمین‌های تحت کشت چاه‌های غیرمجاز آب تأمین کنیم و با ایجاد بازار آب و خرید و فروش آب، خسارت‌های ناشی از بستن چاه‌های غیرمجاز به حداقل برسد.

وزیر نیرو افزود: هم اینک در استان فارس 71 هزار و 90 چاه مجاز و 19 هزار و 634 چاه غیرمجاز وجود دارد که از چاه‌های مجاز حدود 5.2 دهم میلیارد مترمکعب آب و از چاه‌های غیرمجاز یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب آب تأمین می‌شود.

وی، ضمن تأیید گفته‌های استاندار فارس در خصوص وضیعت آب این استان، بیان کرد: پیش‌تر متوسط بارندگی دوره آماری در این استان 303 میلی‌متر بود که هم اینک 20 تا 25 درصد نسبت به این متوسط کاهش یافته است.

وزیر نیرو همچنین شمار دشت‌های دارای شبکه پایش این استان را 103 دشت و دشت‌های ممنوعه را 73 دشت اعلام کرد و افزود: افت متوسط سالانه در دشت‌ها در یک دوره آماری حداقل چهار سانتی‌متر در بهترین شرایط و حداکثر 2.74 صدم متر است که وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را ترسیم می‌کند. تعداد دشت‌های دارای افت بیش از 10 متر نسبت به ابتدای دوره اندازه گیری، 49 دشت و کسری مخزن آب زیرزمینی در هر سال حدود 616 میلیون مترمکعب است.

وی اظهار کرد: سالانه 8.9 دهم میلیارد مترمکعب آب در این استان مصرف می‌شود که از این میزان سهم آب زیرزمینی 78 درصد است و مابقی از آب‌های سطحی است که 92 درصد از این آب‌ها در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش آشامیدنی و 2 درصد در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو درباره اقدام‌های این وزارت‌خانه در استان فارس گفت: در گام نخست در مکان‌هایی که آب سطحی وجود دارد با مطالعات ابعاد زیست محیطی در محل‌های یادشده اقدام به اجرای سد سازی کردیم که هشت سد به اتمام رسیده و 6 سد نیز در دست ساخت است.

وی گفت: از مجموع 6 سد در دست اجرا، سد "چشمه‌عاشق" در شهرستان نی‌ریز 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، سد "هایقر" فیروزآباد 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تخصیص اعتبار یک هزار و 100 میلیارد ریالی امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و سد "کوار" 40 درصد و سد "نرگسی" کازرون هم حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

چیت‌چیان اضافه کرد: اگر سه هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز تأمین شود سدهای کوار و نرگسی هم تا سال 97 به اتمام خواهند رسید. علاوه بر این، هم اینک 10 شبکه آبیاری زهکشی نیز در استان فارس در دست انجام داریم.

وی تصریح کرد: کلانشهر شیراز از نظر تأمین آب آشامیدنی در شرایط بسیار سختی قرار دارد که حتماً باید اعتبارات لازم برای رفع این مشکل تأمین شود.

 

کد خبر : ۳۹۲۵۶۳