خبرگزاری کار ایران

زمینه دسترسی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش تعاونی ها در بازار سرمایه فراهم شد

مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون از فراهم شدن زمینه دسترسی به ابزارهای جدید تامین مالی و خرید و فروش تعاونی ها در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش ایلنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیرضا ناطقی افزود: هیات وزیران در نشست نهم تیرماه امسال به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران و به استناد ماده 75 الحاقی قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران،مصوب سال 1393آیین نامه اجرایی ماده یاد شده را تصویب کرد.

وی اظهار داشت: این آیین نامه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی سازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران تهیه و تدوین و برای تصویب به هیات دولت تقدیم شد.

ناطقی ادامه داد: یکی از اهداف تصویب این آیین نامه ورود تعاونی ها به بازار سرمایه است، در حال حاضر در کشور بیش از 100 هزار تعاونی فعال در تمام عرصه های اقتصادی تشکیل و در حال فعالیت هستند. این تعاونی ها دارای ظرفیت بالقوه ای برای ورود به بورس و انجام معاملات آنها در بازار سرمایه هستند.

وی تصریح کرد: براساس آیین نامه مذکور و در راستای تمهید زمینه دسترسی شرکت های تعاونی به ابزارهای مالی، شرکت های تعاونی مجاز به تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار در چارچوب مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تضمین تمام بانک ها و موسسات اعتباری را پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق های ضمانت سرمایه گذاری در خصوص پرداخت وجوه مربوط اعم از اصل و سود اوراق می پذیرد.

وی تصریح کرد: همچنین این سازمان مکلف است نسبت به ثبت اوراق بهادار شرکت های تعاونی سهامی عام و تمهید قابلیت خرید و فروش سهام آنها در بازار بورس یا فرابورس مطابق مقررات بازار سرمایه اقدام کند.

 

کد خبر : ۳۹۱۸۸۲