خبرگزاری کار ایران

ظرفیت پالایشی کشور کاهش نداشته است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: ظرفیت پالایشی کشور کاهش نیافته است و تنها در برهه‌ای از زمان براساس نیاز بازار از همه یا بخشی از ظرفیت استفاده کرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، عباس کاظمی درباره ظرفیت پالایشی کشور گفت: ظرفیت اسمی پالایشگاههای کشور برای یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه طراحی شده است که ما تا یک میلیون و ٨٣٠ هزار بشکه از آن بهره می جوییم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت پالایشی تعریف شده کشور، ٢٣٠ هزار بشکه بیش از ظرفیت طراحی شده بهره‌برداری کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: تا چندسال اخیر به دلیل نیاز بازار داخل، کامل از ظرفیت بهره می بردیم اما هم اکنون بازار داخلی اشباع شده و با صادرات متوازن است.

به گفته وی، با اجرای پروژه های پالایشگاه ستاره خلیج فارس، آناهیتا، بهمن گنو و سیراف از سوی بخش خصوصی ظرفیت پالایشی کشور سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

کاظمی، درباره طرحهای افزایش ظرفیت پالایشی کشور گفت: با اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های ٣٦٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات ستاره خلیج فارس، ٤٨٠ هزار بشکه‌ای طرح سیراف، ١٥٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، ٣٠٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و ١٢٠ هزار بشکه‌ای پالایشگاه پارس از سوی بخش خصوصی ظرفیت پالایشی کشور رشد ٧٠ درصدی را تجربه خواهد کرد.

وی، با بیان این‌که این پالایشگاه‌ها همگی با سرمایه و توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد، ادامه داد: دولت برای تشویق سرمایه‌گذاران ١٠ درصد تخفیف خوراک به پالایشگاه آناهیتا و بهمن گنو داده است، همچنین پروژه خط لوله پالایشگاه آناهیتا را دولت به صورت مجانی انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با مشوق‌های اعلام شده، انتظار می‌رود بخش خصوصی هر چه زودتر به تعهدهای خود عمل کند.

 

کد خبر : ۳۹۰۸۵۹