خبرگزاری کار ایران

معاون امور بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی:

بدهی خارجی ایران در پایین‌ترین میزان است / نرخ بیکاری 10.7درصد است

قضاوی گفت: طی 4 دهه گذشته تنها در سال گذشته شاهد بالانس نفتی ایران بودیم و میزان صادرات غیرنفتی به حدود 42 میلیارد دلار رسید و موازنه مثبت شد.

به گزراش خبرنگار ایلنا ، حسین قضاوی در دومین روز از همایش بورس که صبح امروز در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد در جمع میهمانان خارجی اظهار داشت: ارزیابی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که مهم‌ترین موضوع کاهش رشد اقتصادی و موضوع اشتغالزایی و ثبات قیمت‌ها که سیاست‌گذاران در این زمینه بسیار نگران هستند تا بتوانند این چالش‌ها را برطرف کنند.

وی افزود: تحریم‌های چند ساله‌ای که بر ایران وارد شد تاثیر بسیار زیادی در اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت داشت و به طور مشخص هزینه تعاملات اقتصادی را افزایش داد و همین موضوع باعث شد ما نتوانیم به نرخ رشد اقتصادی مورد نظر دست یابیم.

وی ادامه داد: برای مثال طی 5 سال گذشته در بخش املاک وضعیت‌مان رضایت‌بخش نبود و حتی منفی نیز شد رشد اقتصادی ما بسیار کم بود و به حدود نیم درصد رسید و در پاره‌ای موارد میانگین آن به منهای 1/1 درصد رسیده بود به رغم این واقعیت که رشد اقتصادی ما مطلوب نبوده اما ایران پتانسیل آن را دارد که با بهره‌گیری از اقدامات ویژه این ارقام را افزایش دهد.

معاون امور بیمه و بانک وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه اقتصاد ایران در زمان تحریم‌ها 10 درصد  از GDP را هزینه کرده است، گفت:  در حال حاضر با شکوفا شدن اقتصاد و ارتقای صنعت و تجارت تخمین سازمان بین‌المللی پول و بانک جهانی رشد اقتصادی 5 درصدی برای ایران است.

وی خاطرنشان کرد: تحولات مثبتی در بخش کشاورزی رخ داده که بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبات قیمت‌ها افزود: طی سال‌های گذشته ما افزایش تولید نفت را شاهد بودیم که در سال 2012 قیمت هر بشکه نفت به 120 دلار رسیده بود اما با کاهش بهای نفت به 38 دلار رشد اقتصادی ایران به پایین‌ترین حد خود رسید.

وی افزود: همچنین در زمینه نرخ تورم در اکتبر 2013 تورم 40 درصد را تجربه کردیم و نرخ تورم نقطه به نقطه به 45 درصد رسید اما دولت جدید تمام تلاش خود را کرد تا به تدوین سیاست‌های جدید پولی نرخ تورم کاسته شود و پس از سه دهه ما شاهد نرخ تورم تک رقمی 9.7 درصد بودیم و این نرخ همچنان پایین‌تر خواهد آمد و در ماه‌های آینده به حدود 6.8 درصد می‌رسد.

قضاوی تصریح کرد: نرخ تورم مصرف‌کننده در حال حاضر حتی کمتر شده و برای ماه گذشته نرخ تورم تولید به 3.8 درصد رسید.

وی افزود: دولت اقدامات جامع دیگری در چهارچوب اصلاحات بخش بانکی و سرمایه‌ای در دست دارد و در سال آینده نرخ تورم تک رقمی حفظ خواهد شد ثبات قیمت‌ها از انتظارات مردم و تجار است و دولت انتظارات را در مسیر مناسب خود راهنمایی می‌کند امروز تجار انتظار دارند که برنامه‌ریزی بیشتر و بهتری برای آینده داشته باشند شاخص اصلی در این زمینه نرخ بهره و سود بانکی است که مقامات ایران در چهارچوب شورای عالی اعتبار بسته‌ جامعی را تدوین کردند و بانک مرکزی نیز موظف شده که نظارت خود بر بانک‌ها را به ویژه در بخش تنظیم مقررات برای موسسات اعتباری بدون مجوز افزایش دهد .

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ بهره در بخش تسهیلات از 24 درصد به 20 و 18 درصد کاسته شد خاطرنشان کرد: امروزه تجار انتظار دارند نرخ بهره پایین‌تر بیاید و وضعیت برای سرمایه‌گذاری بهبود یابد.

قضاوی در مورد تحولات بورس و نرخ ارز نیز گفت: طی چند سال گذشته دولت تلاش کرد نرخی ثابت را در بازار بوجود آورد در سال گذشته نرخ ارز ایران در برابر دلار 5 درصد بود در حالی که نرخ تورم 12 درصد بود بخشی از این کاهش نرخ دلار مربوط به تحولات بین‌المللی است نه تحولات مربوط به ایران به ویژه در بخش اتحادیه اروپا که اقداماتی را انجام داده‌اند بنابراین ممکن است دولت بخواهد در ماه‌های آینده نرخ ارز را تک رقمی کند.

وی تصریح کرد: طی 4 دهه گذشته تنها در سال گذشته شاهد بالانس نفتی ایران بودیم و میزان صادرات غیرنفتی به حدود 42 میلیارد دلار رسید و موازنه مثبت شد.

وی با اشاره به میزان پایین بدهی خارجی ایران گفت: کل بدهی خارجی ایران 5 میلیارد دلار است که این میزان توجه به GDP و میزان صادرات رقم پایینی است فرصت بسیار خوبی برای سودآوری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در ایران گفت: این نرخ نیز حدود 10.7 است که بیشتر شامل شهرها می‌شود و در صد زیادی از جوانان و زنان در این مجموعه قرار دارند و چالش بزرگ اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

قضاوی همچنین در مورد قانون پولشویی خاطرنشان کرد: اقدامات مناسبی طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام شده و طی 10 سال گذشته در مجلس این موضوع مطرح شد و با فرصت‌های مناسبی که در بخش آی تی و اینترنت به وجود آمده جریان مربوط به پولشویی کاسته شده و ایران با کشورهایی که فعالیت‌های تروریستی داشته باشند همکاری نمی‌کند.

 

کد خبر : ۳۸۹۰۹۹