خبرگزاری کار ایران

برنامه تولید یک میلیون تن گوشت قرمز در چارچوب اقتصاد مقاومتی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی پیش بینی کرد که در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی تا افق 1404 تولید گوشت قرمز به یک میلیون و 50 هزار تن و شیر به 15 میلیون تن برسد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، حسن رکنی ایجاد زنجیره های تولید گوشت قرمز را از دیگر برنامه ها برای ساماندهی از مرحله تولید تا عرضه نام برد و افزود: با ایجاد این زنجیره ها، واحدهای دامی توانمند ، تولید علوفه، کشتار و عرضه گوشت قرمز را بر عهده می گیرند.

وی اظهار داشت: در زیر بخش معاونت امور تولیدات دامی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، پروژه افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز و شیر در بازه زمانی 10 ساله تدوین شده است.

وی افزود: بر اساس این پروژه، یکی از راهکارهای افزایش تولید گوشت قرمز، استفاده از دام های پر تولید از طریق اصلاح نژاد دام های سنگین است.

رکنی با بیان این که گاوهای دو منظوره سمینتال جزو نژادهای ممتاز دنیا به لحاظ کمیت و کیفیت در تولید گوشت و کیفیت در تولید شیر هستند، گفت: در دو ماه نخست امسال یک هزار راس گاو دو منظوره سمینتال برای اصلاح نژاد دام های سنگین به کشور منتقل شده که امیدواریم زمینه تحولات ژنتیکی را در واحدهای صنعتی ایجاد کند.

وی درباره دام های سبک گفت: در زمینه اصلاح نژاد دام های سبک به دنبال بهبود راندمان تولید از طریق دام هایی با ظرفیت بالای تولید شیر و سرعت رشد هستیم و برای این منظور در دو ماهه نخست سال جاری 500 راس دام سبک مولد اصلاح نژادی به کشور انتقال یافته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تامین 100 هزار دز مایع ژنتیکی در دو ماهه نخست امسال را اقدامی برای اصلاح نژاد دام های سبک عنوان کرد.

وی ایجاد تعادل بین جمعیت دامی و منابع علوفه ای را از برنامه های این معاونت در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ظرف 10 سال قرار است 30 میلیون راس دام سبک کاهش یابد و با افزایش بهره وری تولیدات دامی مورد نیاز تامین شود.

رکنی ایجاد زنجیره های تولید گوشت قرمز را از دیگر برنامه ها برای ساماندهی از مرحله تولید تا عرضه نام برد و اظهار داشت: با ایجاد این زنجیره ها، واحدهای دامی توانمند ، تولید علوفه، کشتار و عرضه گوشت قرمز را بر عهده می گیرند.

وی افزود: تا کنون تعداد محدودی از واحدهای صنعتی دام اقدام به ایجاد این زنجیره کرده اند که باید گسترش یابد.

این مقام مسوول ترویج علوفه هایی که نیاز آبی کمتری دارند را از دیگر راهکارها در پروژه افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز عنوان و تصریح کرد: با کمک دستاورد های تحقیقاتی، این گونه از علوفه ها یا فرآورده های فرعی همچون سرشاخه های نیشکر و پوست پسته وارد خوراک دام می شود.

وی بهسازی و نوسازی جایگاه دامی، ارتقای مکانیزاسیون در واحدهای تولید و تفاهم با بانک کشاورزی و استمرار خط اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون را از دیگر برنامه ها برای افزایش ضریب خود اتکایی گوشت قرمز بر شمرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در مورد افزایش ضریب خوداتکایی شیر در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز پیش بینی کرد، سرانه تولید شیر تا افق 1404 به 169 کیلوگرم برسد.

وی میانگین سرانه تولید جهانی شیر را 107 کیلوگرم و سرانه فعلی تولید شیر در کشور را 116 کیلوگرم عنوان کرد.

رکنی برآورد کرد امسال 9 میلیون و 600 هزار تن شیر و سرانه 120 کیلوگرم تولید شود.

وی اظهار داشت: با توجه به هدفگذاری افزایش تولید شیر، برنامه هایی با هماهنگی و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهرداری ها برای افزایش سرانه مصرف شیر در کشور داریم.

به گزارش ایرنا، اکنون سالیانه بیش از 800 هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که براساس نیاز داخلی 10درصد گوشت مورد نیاز از خارج تامین می شود.

 

کد خبر : ۳۸۸۸۶۳