خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت:

صادرات نفت به 2 میلیون بشکه رسید/ تا 4 ماه آینده قراردادهای بزرگ نفتی به امضا می‌رسد

امیرحسین زمانی‌نیا گفت: در عرض 4 ماه توانستیم صادرات نفت را 2 برابر کنیم به طوری که قبل از برجام یک میلیون بشکه صادر می‌کردیم و اکنون 2 میلیون بشکه صادرات داریم همچنین عواید حاصل از صادرات نیز از طریق بانک دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز که در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: به خاطر برجام و فضای جدید بین‌المللی تاکنون شخصا با 150 هیئت خارجی از شرکت‌های نفتی گازی جهان ملاقات داشته‌ام که این شرکت‌ها به ما انتقاد می‌کردند که چرا کشوری که چنین حجمی از ذخایر نفتی و گازی دارد آماده قرارداد نیست؟

وی افزود: ما 8 سال در تحریم به سر بردیم اما 2 سال است که خودمان نیز خود را تحریم کرده‌ایم، 2 سال است که روی قراردادها کار شده اما متاسفانه این قراردادها در دورانی مطرح شد که همه چیز سیاسی شد، برجام مطرح شد و انتخابات مجلس هم در این مقطع بود لذا می‌بینیم که IPC در فضای سیاسی مطرح شد لذا زمان و پروسه اجرایی شدن آن به طول انجامید.

زمانی‌نیا با ذکر مثالی مبنی بر اینکه اگر به اجرایی شدن کاری به سرعت نیاز نداریم باید آن را به حقوقی‌ها بسپاریم، اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد سیاسی دنیا عوض شده لذا اگر به دنبال منافع ملی هستیم باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای قراردادها اقدام کنیم. البته مسائل حقوقی ریز نیز مهم است اما نباید باعث شود که تصاویر بزرگ‌تر را نبینیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما سیاست‌ها اینگونه نیست که تصمیم‌گیری از سوی یک فرد باشد افزود: در تمامی زمینه‌ها از جمله قراردادهای IPC اجماع سازی می‌شود و این اینگونه نیست که فرد تصمیم‌ گیرنده باشد اما در هر صورت باید جایی این قضایا تمام شود و وارد مذاکره برای عقد قرارداد شویم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما روی اصول و بندهای عمومی قرارداد توافق می‌کنیم اما متن قرارداد در هر پروژه‌ای مختص خودش نوشته می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که منافع ملی کشور حذف شود باید کار را آغاز کنیم، باید شفاف سازی کنیم ضمن اینکه تاکنون و طی سال گذشته کارشناسان و متخصصین و اساتید مختلف نظرات خود را نیز داده‌اند.

زمانی نیا خاطرنشان کرد: ما اکنون در مراحل آخر هستیم و طی یک ماه آینده کار عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس نظرات اساتید و حقوقدانان و توافقاتی که حاصل شده برخی تغییرات را اعمال کرده‌ایم اما اصل تغییر نکرده است، تصریح کرد: یکی از این موارد اینکه اگر در قراردادهای با شرکت‌های خارجی مربوط به اکتشاف باشد و در میدان مورد نظر اکتشافی صورت نگیرد قرار بود که میدان دیگری به شرکت یاد شده داده شود که طبق نظر کارشناسان این مورد باید حذف می‌شد که اعمال شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد تغییر در متن IPC این بود که کمیته مشترک قراردادی بر مبنای IPC تشکیل شود و شرکت‌های ایرانی و خارجی هر کدام 50 درصد سهم داشته باشند و مقرر بود که بدون نظر شرکت ایرانی کاری انجام نشود که طبق نظر متخصصان این مساله باید به تایید شرکت ملی نفت برسد لذا این تغییر نیز اعمال شد.

وی دیگر بار یادآور شد: در حال حاضر قراردادهای IPC بیشتر از هر زمان دیگری به خاطر برجام و انتخابات سیاسی شده و مساله بزرگ جلوه داده شده است و گرنه در مورد IPC که نباید کمیته 6 سازمان ملل کار را به عهده گیرد ما باید کار کنیم و ظرف یک و نیم ماه آینده شروع به مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات مربوط به میادین به شرکت‌های خارجی داده شده تا بتوانند بررسی‌های خود را داشته باشند و پس از نهایی شدن IPC بلافاصله وارد مذاکرات نهایی می‌شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که قیمت نفت به 40 دلار رسیده شرکت‌های تولید کننده برای جذب سرمایه رقابت می‌کنند و این کار را مشکل می‌کند لذا این سئوال پیش می آید که چرا شرکت خارجی باید در ایران سرمایه‌گذاری کند.

وی اظهار داشت: با این قیمت نفت قطعا کار برای جذب سرمایه‌گذاری سخت است که این مساله کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته است اما با این وجود ما مزایایی داریم که می‌تواند برگ برنده ما باشد و آن اینکه ما در ذخایر نفتی مقام چهارم و بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز هستیم که به نسبت این میزان ذخایر تولید نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: تولید نفت و گاز در دنیا معیار قدرت است و نفوذ در بازار بین‌الملل را در پی دارد که ما در این زمینه خوب نیستیم و میزان ذخایر ما به نسبت تولید وارونه است که این مساله می‌تواند امتیازی برای جذب سرمایه‌گذاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: ثبات نظام سیاسی نیز امتیاز بزرگی برای کشور ماست به طوری که اگر در مقایسه‌ای با دیگر کشورهای نفت‌خیز منطقه داشته باشیم این قضیه می‌تواند امتیازی فوق‌العاده برای جذب سرمایه‌گذاری باشد.

وی همچنین گفت: نیروی کار آزموده نیز از جمله امتیازات بزرگ کشور ماست

وی خاطرنشان کرد: اینکه ما در حال حاضر به نسبت ذخایر نمی‌توانیم تولید کنیم عدم موفقیت مهندسین ما نیست چرا که مهندسین ما پس از پیروزی انقلاب و بعد از قضیه سفارت آمریکا که نفت اولین جایی بود که تحریم شد با شجاعت صنعت نفت را سرپا نگه داشتند حتی بعد از جنگ تحمیلی نیز و امضای قرارداد قطعنامه 598 زمانی که دکوئیار خسارت جنگ را تخمین می‌زد اعلام کرده بود که نفت ایران به صورت وصله پینه اداره می‌شود چون نه سرمایه‌گذار آمده و نه تکنولوژی وارد شده است و اگر 5 سال به همین شکل ادامه یابد صنعت نفت ایران از بین می‌برد اما مهندسین نفت نشان دادند که آن قضاوت درست نبوده است.

زمانی‌نیا اظهار داشت: در هر صورت ما اکنون3.8 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم که به نسبت ذخایر ناچیز است اما باید گفت وضع نفت خوب است.

وی ادامه داد: ما در عرض 4 ماه توانستیم صادرات نفت را 2 برابر کنیم به طوری که قبل از برجام یک میلیون بشکه صادر می‌کردیم و اکنون 2 میلیون بشکه صادرات داریم همچنین عواید حاصل از صادرات نیز از طریق بانک دریافت می‌شود.

وی در ادامه در مقایسه میزان تولید و صادرات نفت قبل از برجام و حال حاضر اظهار داشت: ما در 5 ماه اول سال 92 ، 970 هزار بشکه در روز صادرات داشتیم که اکنون به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است میزان صادرات میعانات 230 هزار بشکه بود که اکنون به 450 هزار بشکه رسیده است، نفت‌کش‌های ما بیمه نمی‌شدند اما اکنون این رویه تسهیل شده البته هر چند بیمه‌گران اتکایی آمریکایی با ما کار نمی‌کنند.

وی گفت: وجوه صادرات نفت به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و امکان استفاده نیز وجود دارد البته یک سری مشکلات باقی مانده که تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون تجهیزات تولید شده آزاد و آنچه در کشورهایی مثل آلمان و امارات بود وارد کشور شده است.

زمانی‌نیا خاطرنشان کرد: بعد از برجام امکان حضور کارشناسان خارجی و فروش و راه‌اندازی تجهیزات فراهم شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از برجام وجوه توقیفی مثل طلب ما از شرکت شل که میزان آن 1.77 میلیارد یورو بود به حساب واریز شده و همچنین هزینه جابجایی پول به طرز چشم‌گیری کاهش یافته یعنی 10 درصد هزینه جابجایی پول حذف شده است.

معاون وزیر ادامه داد: بعد از برجام همچنین امکان تامین تجهیزات به صورت مستقیم فراهم شده و این مساله هزینه‌های ما را یک سوم کاهش داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: طی 3 یا 4 ماه آینده قراردادهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و مذاکرات مربوط به آن نیز طی یک و نیم ماه آینده آغاز خواهد شد و اولویت نیز با میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت است.

وی تصریح کرد: ما برای 5 سال آینده 185 میلیارد دلار پروژه تعریف کردیم که حداقل 50 میلیارد دلار سالانه جذب می‌کنیم لذا وضع نفت خوب است و طی 4 ماه آینده حالش بهتر هم می‌شود.

کد خبر : ۳۸۸۶۹۹