خبرگزاری کار ایران

اعتبار واکسیناسیون تب برفکی تامین شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به خطرناک بودن بیماری تب برفکی برای انسان و دام، اعتبار مورد نیاز برای تهیه واکسن های تب برفکی با وجود محدودیت های مالی تامین و پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا، مهدی خلج  در دیدار با استاندار سیستان وبلوچستان در زاهدان با اشاره به خطرات بیماری تب برفکی برای دام اظهار داشت: دامپزشکی کشور با وجود محدودیت های مالی در بخش واکسیناسیون دام ها موفقیت چشمگیری به دست آورده است.

خلج با اشاره به نقش سیستان وبلوچستان در تامین گوشت قرمز کشور گفت: 120 هزار راس دام سنگین، سال گذشته در این استان ذبح و 25 هزار تن گوشت قرمز تولید شد.

او ادامه داد: همچنین تولید 16 هزار و 500 تن گوشت لخم در کشتارگاه های سیستان و بلوچستان در سال گذشته نشان دهنده توانمندی این استان در تامین گوشت قرمز است.

خلج تصریح کرد: با وجود محدودیت هایی در زمینه واردات دام گوشتی از خارج کشور، سعی شد سیستان و بلوچستان به صورت ویژه دیده شود.

او اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای واردات دام زنده از پاکستان در چند ماه نخست سال جاری برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته نشده بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نقش سیستان و بلوچستان در بخش شیلات گفت: آبزی پروری و صید و صیادی در این استان نقش بسیار زیادی در اقتصاد مردم دارد به همین سبب توجه به این بخش از اولویت های سازمان است.

او افزود: خوشبختانه امسال لارو ماهی به اندازه سال گذشته به منابع آبزی پروری سیستان و بلوچستان تزریق شده که در این بخش شاهد تحول عظیمی خواهیم بود.

خلج تصریح کرد: استخدام کارشناسان دامپزشکی با توجه به محدودیت نیروی انسانی امری لازم و ضروری است چون سیستان و بلوچستان در بخش خصوصی بسیار ضعیف است.

او با اشاره به حادثه سوءقصد به رئیس دامپزشکی زهک، افزود: همکاران ما همیشه در معرض آسیب های دامی و افراد سودجو قرار دارند که برای این موضوع باید فکر اساسی کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نیروهای امنیتی و انتظامی سیستان وبلوچستان باید تمام تلاش خود را برای تامین امنیت این عزیزان بکار گیرند تا دوباره شاهد چنین حوادثی نباشیم.

او ادامه داد: دامپزشکی کشور برای این منظور شکوائیه تنظیم کرده و برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار می دهد.

خلج گفت: با تلاش های مجموعه سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری های دام، طیور و آبزیان تاکنون فرآورده های خام دامی سالم همچون شیر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و گوشت ماهی تامین و در اختیار مردم قرار گرفته است.

او اضافه کرد: ما معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از اینکه سلامت جامعه با مخاطرات بهداشتی رو به رو شود باید اقدامات لازم صورت گیرد، بنابراین با تخصیص بخشی از اعتبارات بودجه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانیم بخشی از مشکلات سازمان دامپزشکی کشور را برطرف کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار اظهار داشت: دستگاه های امنیتی و انتظامی استان مامور رسیدگی به اتفاق پیش آمده برای رئیس دامپزشکی زهک شده اند و امیدوارم به زودی این افراد دستگیر شوند.

علی اوسط هاشمی ادامه داد: این اقدام خلاف قانون نشان داد که منافع عده ای سودجو به خطر افتاده است به همین دلیل این اقدام زشت و ناپسند را انجام دادند.

او بیان کرد: قوانین مبارزه با قاچاق دام باید مورد بازنگری قرار گیرد تا محرک بازدارندگی قوی در اختیار داشته باشیم.

خلج تصریح کرد: فضا برای کسانی که به صورت قانونی در زمینه ورود دام فعالیت کنند باید هموار شود.

او ادامه داد: قاچاق دام اگر کنترل نشود برای سلامت انسان و دام های بومی فاجعه بار خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مواضع دیپلماتیک ما با کشور پاکستان باید فعال باشد زیرا آنان با فشار های سیاسی زیادی روبه رو هستند و به راحتی نمی توانند با ما ارتباط برقرار کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: در بخش های کشاورزی و دامی سند توسعه روابط با پاکستان آماده شود تا بر این اساس با آنها روابط اقتصادی برقرار کنیم.

او ادامه داد: دامپزشکی سند بهداشت دامی را تهیه و در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی روز گذشته /شنبه/ به منظور دلجویی و دیدار با رئیس دامپزشکی زهک به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان آخر هفته گذشته از سوی افراد مسلح مورد سوء قصد قرار گرفت و از ناحیه صورت و پا زخمی شد.

 

کد خبر : ۳۸۶۹۱۱