خبرگزاری کار ایران

توضیح گمرک درخصوص بروز اختلالات جزیی در سامانه جامع گمرکی

asdasd
کد خبر : ۳۸۳۷۷۸

گمرک ایران با اعلام اینکه فاز نهایی سامانه کارشناسی مجازی (متمرکز) با موفقیت عملیاتی شد، درخصوص بروز اختلالات جزیی در سامانه جامع گمرکی توضیح داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران،با توجه به افزایش صددرصدی اظهارنامه‌های ورودی به سامانه کارشناسی متمرکز، پیش‌بینی می‌شد که بار توزیع شده بر روی سرورها تا صددرصد افزایش یابد لیکن پس از انجام این اقدام بیش از صد و هشتاد درصد ترافیک ورودی افزایش یافت که از پیش‌بینی بسیار بالاتر بود لذا در دو روز گذشته در ساعاتی برای برخی از سرویس‌گیرندگان اختلالاتی به وجود آمد که در عملکرد سیستمی با کندی مواجه گردیدند که با تلاش شبانه‌روزی دفتر فناوری اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی نسبت به رفع مشکل اقدام گردید.

بنابراین گزارش هم‌اکنون بزرگ‌ترین اقدام گمرک در اجرای فاز نهایی کارشناسی متمرکز در روند تجارت خارجی با صبر و شکیبایی ذی‌نفعان محترم اجرایی و عملیاتی گردیده است.

دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در گزارشی اعلام کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های در حال توسعه گمرک جمهوری اسلامی ایران پروژه کارشناسی متمرکز است که در کشورهای پیشرفته بکار گرفته شده است. این طرح از آنجایی دارای اهمیت ویژه است که امکان نظارت دقیق‌تر، افزایش سرعت، افزایش بهره‌وری و تسهیل و شفافیت در کارشناسی گمرکی را میسر می‌نماید.

در گمرک جمهوری اسلامی ایران قریب بر 1500 کارشناس در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمت هستند، این کارشناسان به حدود 2500 اظهارنامه در روز رسیدگی می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد اگر تمام اظهارنامه‌ها به‌صورت نرمال بین کلیه کارشناسان تقسیم شود سهم هر کارشناس حدود 2 اظهار در روز خواهد بود. اما در واقعیت به علت توزیع کارشناسان در سراسر کشور، برخی از ایشان در گمرکی مانند شهید رجایی روزانه بیش از 25 اظهار را باید رسیدگی نمایند، در حالی که بسیاری از کارشناسان گمرکات دیگر روزی یک اظهارنامه را نیز بررسی نمی‌کنند. از این‌رو پروژه سالن متمرکز با هدف نظارت دقیق‌تر، افزایش سرعت، افزایش بهره‌وری و تسهیل و شفافیت در کارشناسی اسناد گمرکی به‌عنوان ماژولی از سامانه جامع در دستور کار سازمان قرار گرفت. در این پروژه، بهره‌گیری از ماژول expert pool امکان توزیع نرمال اظهارنامه‌ها بین تمام ظرفیت کارشناسی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور میسر می‌گردد.

بنابراین گزارش، به منظور گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، سازمان گمرک با برنامه‌ریزی از قبل اعلام شده از بهمن ماه سال 94 تا خرداد ماه سال 95 با توجه به حجم فعالیت گمرکات اقدام به تمرکز کارشناسی در کل کشور نمود. براساس برنامه زمانبندی شده گمرک شهید رجایی، که قریب به نیمی از واردات کشور از این گمرک می‌باشد، به‌عنوان آخرین مرحله از اجرای طرح مذکور از آغاز روز 1395/3/30 به سالن متمرکز پیوست. این گمرک تا قبل از مجهز شدن به سالن متمرکز با 30 کارشناس متحمل بررسی بیش از نیمی از اسناد واردات در کشور بوده است. اضافه شدن اظهارهای گمرک شهید رجایی به سامانه کارشناسی متمرکز و توزیع آن در سراسر کشور بایستی با ایجاد کمترین وقفه در فعالیت گمرکات صورت می‌پذیرفت و این امر از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود.

 هر چند در روزهای 1395/3/30 و 1395/3/31 تعداد پروانه‌های صادره از گمرک کاهش یافته است ولیکن داده‌های1395/4/1نشان می‌دهد این اخلال حداقلی نیز برطرف گردیده است. اطلاعات بیشتر از فعالیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در روزهای مورد نظر در آمار روزانه واردات بر روی درگاه اینترنتی گمرک در دسترس همگان می‌باشد.

امید است اقدام خدمتگذاران شما در گمرک جمهوری اسلامی با مدد از پرودگار و در راستای "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در راه اصلاح زیرساخت‌های مهم اقتصادی و قطع متجاوزین به حریم اقتصادی کشور مقبول ملت غیور ایران اسلامی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز