خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

کشور با بحران مواجه نیست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با انتقاد از کسانی که برای تبیین وضعیت کشور واژه های دلهره آور استفاده می کنند، گفت: کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست، بلکه در بخش هایی با مشکل رو به روست که باید حل شود.

به گزارش ایلنا؛ محمدباقر نوبخت که برای ارایه گزارشی از برنامه پنجساله ششم توسعه و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافته بود، پس از آن که نمایندگان دیدگاه های خود را درباره شرایط اقتصادی کشور بیان کردند، گفت: بهتر است از استفاده واژگان دلهره آور و اغراق آمیز خودداری کنیم.

وی افزود: در حوزه آب، محیط زیست و یا صندوق های بازنشستگی به مرحله بحران نرسیده ایم، بلکه مشکلاتی وجود دارد که اگر حل نشود، در آینده می تواند کشور را با بحران رو به رو کند.

**مشکل واحدهای تولیدی را حل می کنیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: چنین نیست که بگوییم صنعت فاجعه است، بلکه بخش تولید و صنعت با مشکل تزریق منابع مواجه است و لذا باید ساختار منابع بانکی اصلاح شود تا بتوان به واحدهای تولیدی در سراسر کشور کمک کرد.

نوبخت افزود: از این رو دولت قصد دارد در آینده نزدیک با ارایه دو لایحه که مواد آن از بودجه 95 حذف شد ( تبصره های مربوط به تسعیر ارز) مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی را حل کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با یادآوری اینکه کشور به تازگی از شرایط تحریم خارج شده است، تاکید کرد: با تدابیر رهبر معظم انقلاب و تعقلی که در دولت و مجلس وجود دارد، مشکلات کشور رفع می شود.

** مجلس امسال هزینه های جاری را افزایش داد

نوبخت در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مجلس درباره روند افزایشی هزینه های دولت گفت: باید توجه داشته باشید که دولت برای امسال بودجه 267 هزار میلیارد تومانی به مجلس ارایه داد اما بودجه 294 هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت.

وی افزود: این تغییر در ارقام بودجه در شرایطی صورت گرفته است که از هزینه های عمرانی کاسته و به هزینه های جاری دولت افزوده شد.

** قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره انتقاد نمایندگان از عادلانه نبودن نظام پرداخت ها اظهار داشت: دولت از سال گذشته موضوع اصلاح پرداخت ها را مورد توجه قرار داده است که گام نخست آن امسال برای عادلانه شدن اجرای بند 10ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری بود که برای همگان اجرایی شود.

نوبخت اظهار داشت: همچنین دولت توجه ویژه ای به حقوق بازنشستگانی که زیر 15میلیون ریال دریافتی دارند، داشته است و هرچه میزان پرداختی کمتر از این باشد، میزان افزایش حقوق آنان امسال بیشتر از 12 درصد بوده است تا نابرابری ها جبران شود.

وی یادآور شد: در آینده نزدیک اصلاحیه قانون مدیریت خدمات کشوری برای رفع این نابرابری ها تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

نوبخت افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز در راستای عدالت اجتماعی 42 هزار میلیارد ریال بین کارمندانی که حقوق های کمتری داشتند، توزیع شد.

وی تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان نه تنها از پرداخت های غیرمتعارف استقبال نمی کند بلکه با آن مقابله می کند.

**رشدهشت درصدی بامدیریت منابع ممکن می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: رشد همراه با عدالت و توجه به اقشار کم درآمد مورد نظر دولت است که این رویکرد در احکام، ارقام، اهداف و راهبردهای برنامه پنجساله ششم توسعه نیز دیده شده است و می تواند به بهبود توزیع درآمدها منجر شود.

نوبخت درباره قابل تحقق بودن رشد هشت درصدی مورد نظر در برنامه ششم توسعه نیز اظهار داشت: اگر منابع کشور به خوبی مدیریت شود، می توان به این رشد دست یافت.

 

کد خبر : ۳۸۳۰۴۱