خبرگزاری کار ایران

همه آنچه در اجلاس ۱۶۹ اوپک اتفاق می‌افتد؛

طرح افزایش عرضه از سوی عربستان/ احتمال انتخاب دبیرکل از ونزوئلا

یوسفی گفت: نگرانی اجلاس 169 این است که عربستان بخواهد مسئله افزایش عرضه را مطرح کند که با این شرایط که قیمت ها روند تقویتی به خودش گرفته و برای اوپکی‌ها نیز راضی کننده بوده، از این تصمیم استقبال نمی‌شود.

مهدی یوسفی تحلیلگر بازار انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره نشست آتی اوپک و تصمیماتی که در اجلاس 169 گرفته خواهد شد، گفت: اجلاس 169 در شرایطی برگذار می شود که قیمت ها روند  صعودی را طی می کند و به 50 دلار رسیده است که البته این رویه خارج از تصمیم گیری اوپک بوده است و این سازمان نقشی در تقویت قیمت ها نداشته است.

وی افزود: قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل قطع عرضه در کانادا، نیجریه و لیبی، نگرانی ها نسبت به بی ثباتی در ونزوئلا و از طرفی توقف روند صعودی سطح ذخایر هفتگی در امریکا و در کل سطح صعودی قبلی تولید در امریکا  متوقف و نزولی شده و  نتیجتا باید گفت که روند تولید در غیر اوپک نزولی شده است.

یوسفی تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق وضعیت تقاضا در حال حاضر به گونه ای است که بیشتر از پیش بینی ها در سال 2016 است و بطور کلی برآورد می شود در فصل سوم و چهارم مازاد عرضه وجود نداشته باشد و این وضعیت بازاری است که اوپک باید در آن تصمیم گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط بازار، اوپکی ها دو کار می توانند انجام دهند یکی کاهش تولید است که بنظر نمی رسد اجرایی شود و منتفی است و بهرحال مازاد عرضه وجود خواهد داشت واز طرفی بدنبال بحث فریز نفتی خارج از اوپک که در فوریه 2016 مطرح شد و به اجلاس 17اوریل دوحه منتهی ،؛ به دلیل منوط کردن نتیجه آن به تولید ایران و همچنین مواضعی که کشورها در آن اجلاس گرفتند و شکست هم خورد بنظر نمی رسد که بخواهند در این اجلاس هم طرح فریز نفتی را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اوپکی‌ها از وضعیت کنونی قیمت ها راضی‌اند و اینکه بخواهند تصمیمی برای سطح تولید بگیرند منتفی است مگر اینکه عربستان بخواهد بحث های دیگری را مطرح کند چون بعد از اجلاس 17 اوریل اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه بن سلمان تصمیم به اضافه عرضه دارد، مطرح شده است و این نگرانی ای است که بر اجلاس روز آتی مترتب است.

این کارشناس نفتی تاکید کرد: نگرانی این اجلاس این است که عربستان بخواهد مسئله افزایش عرضه را مطرح کند که با این شرایط که قیمت ها روند تقویتی به خودش گرفته و از فوریه با طی روند صعودی 80 درصد قیمت ها بالا رفته و  برای اوپکی ها نیز راضی کننده بوده، از این تصمیم استقبال نمی شود و بنابراین شرایط ادامه پیدا کرده و قیمت ها تقویت می شود.

وی همچنین بحث دبیر کلی را از دیگر مباحث اجلاس 169 عنوان کرد و گفت: بر اساس اظهار نظرها تاکنون کشورهای ایران، عراق، اکوادور، ونزوئلا،  لیبی، عربستان و نیجریه کاندیدا معرفی کرده اند، آنچه به نظر می رسد احتمالا روی ایران و عربستان به دلیل لزوم اجماع، توافق نمی شود و آنچه به وقوع نزدیک است اینکه نماینده کشوری بی طرف مثل ونزوئلا حائز این سمت شود.

یوسفی درباره اینکه با توجه به نقش نه چندان مثبت البدری در تصمیم گیری به نفع اعضا و اینکه آیا تغییر دبیر کل می تواند در آینده مثبت اوپک تاثیر داشته باشد، خاطرنشان کرد: مهمترین تصمیمات در  اوپک مربوط به سطح وزراست و تاثیر تصمیم دبیر کل کم و ناچیز است و فقط از این منظر که اظهار نظرهای این مقام به عنوان شخصیت نفتی در بازار نفت کد می شود و تاثیر گذار است و می تواند در تغییر قیمت ها نیز موثر واقع شود.

 

کد خبر : ۳۷۶۸۸۹