خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:

نقش صندوق های بازنشستگی در تمام نظام های اقتصادی مهم است/ رشوه 10 میلیارد تومانی در زمین مینی‌سیتی

علی ربیعی گفت: سرمایه‌گذاری بزرگی در مسجد سلیمان در بخش پتروشیمی خواهیم داشت و به محض اینکه شرایط بورس آماده شود آن را اجرایی خواهیم کرد. همچنین از شاگرد اول‌های همه دانشگاه‌ها برای حضور در هیات مدیره‌ها در صندوق‌های بازنشستگی دعوت به عمل می‌آوریم و پیگیر بین‌المللی کردن کلیه فعالیت‌هایمان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 95 که با حضور جمعی از اقتصاددانان و مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری در کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به اهمیت انتخاب افراد کارآمد در سازمان ها اظهار داشت: نقش افراد درست کار در سیستم‌های ناکارآمد و پیچیده می‌تواند به بهبود عملکرد آنها کمک کند.

وی گفت:‌ تا زمانی که به وزارت کار نیامده بودم درک درستی از بوروکراسی نداشتم. هر چند در گذشته نیز در این خصوص تدریس کرده بودم اما به هیچ وجه به عمق بوروکراسی ناکارآمد در دستگاه‌ها پی نبرده بودم.

وزیر کار با انتقاد از افرادی که می‌گویند چرا شرایط فعلی دولت را با دولت نهم و دهم مقایسه می‌کنید گفت: منتقدین به ما می‌گویند در مورد آینده صحبت کنید و اینکه در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده را بی‌اهمیت می‌دانند این در حالی است که با عقب‌ گرد به گذشته می‌توان تحلیل درستی از شرایط کنونی داشت.

فاصله مزد و تورم 67 درصد بود

وی با اشاره به فاصله مزد و تورم در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: این فاصله حدود 67 درصد بود که ما در 3 سال گذشته تلاش کردیم تا 65 درصد مزد تامین اجتماعی را زیاد کنیم اما هنوز سبد زندگی نه تنها تغییری نداشته بلکه سفرها خالی است و در 8 سال دولت احمدی‌نژاد شکاف میان مزد و  تورم 67 درصد بود. هر چند ما نیز در این مدت نتوانستیم زندگی با کرامتی برای این قشر فراهم کنیم اما تمام تلاش خود را کردیم تا حداقل‌ها برای بازنشستگان کشوری فراهم شود.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه میزان مزدها را در سال اول دولت تا 25 درصد اضافه کردیم افزود: در سال دوم نزدیک به 21 درصد و امسال با احتساب تورم 10 درصدی مزدها تا 14 درصد اضافه شدند.

وی با انتقاد از برخی از رسانه‌ها که هیچ خط قرمزی در مورد مزد رعایت نمی‌کنند گفت: سایتی که با پول دولت اداره می‌شود لفظ وزیر سرکوبگر مزد را به کار برده است. این در حالی است که ما تمام تلاش خود را در این‌خصوص کردیم اما آیا در دولت گذشته با درآمدهایی که وجود داشت میزان نابرابری‌ها کم شد و اشتغال افزایش یافت؟ پرسشی که وجود دارد این است که 700 میلیارد دلار پول کجا رفت؟

60 درصد از درآمدهای نفتی دولت کاسته شد

ربیعی با بیان اینکه نباید نقدهای غیر منصفانه به دولت داشت، افزود: در حال حاضر بین 50 تا 60 درصد از درآمدهای نفتی دولت کاسته شده است.

در بخش مسکن دولت گذشته چه کرد

ربیعی با اشاره به اینکه در بخش تعاونی‌های مسکن مهر اقداماتی را به ما واگذار کردند گفت: استان‌های مختلف در این خصوص پر از نزاع و درگیری است. بنده آثار فرهنگی و اجتماعی این موضوع را بررسی کرده‌ام. به جز بهم زدن سبک زندگی مردم از اصلی‌ترین موضوعات فراهم کردن زیرساخت‌های ابتدایی ازجمله آب و فاضلاب است.

هیچ کشوری با حمایت آمریکا خوشبخت نشد

وزیر کار در بخش دیگری از سخنانش گفت: نباید همه چیز را به آمریکا ربط داد. هیچ کشوری زمانی که در زنجیره حمایت آمریکا بود خوشبخت نبود و این تئوری کاملا غلط است آنها منفعت خود را دنبال می کنند. آیا با استراتژی‌های آمریکا در منطقه دموکراسی ایجاد شد و اعدام‌های سیاسی کاهش یافت.

بین‌المللی کردن فعالیت صندوق‌ها در دستور کار است

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بدون فعالیت‌های اقتصادی توسعه امکانپذیر نیست گفت: با مطالعه کشورهای تازه صنعتی شده نظیر هند و برزیل و غیره پی بردم که 10 آیتم ساختاری برای توسعه این کشورها لحاظ شده است.

وی گفت: همین که که ثبات و امنیت سیاسی در منطقه حاکم شده و افکار جهانی نسبت به ایران بهبود یافته و پرستیژ ایران در فضای بین‌المللی بهتر شده باید به فکر رشد در ایران بود.

وی افزود: متاسفانه امروز پس‌انداز در سطح عمومی نداریم اما خوشبختانه رتبه کسب و کار 34 پله ارتقا یافته از 152 به 118 رسیده است.

الزام مجلسی‌ها بر رعایت مصلحت و منفعت ملی

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه توجه به مصلحت و منفعت ملی وجود ندارد ، گفت: باید به دور از این فضا که چه کسی آمد و رفت، مجلس دهم به فکر خدمت باشد. نشست سیاسی در انتخابات مجلس و وجود مجلسی با طراوت مزیت امروز ایران است. افرادی که کنش‌های سیاسی و اجتماعی‌شان اخلاقی است می‌توانند در این مجلس موفق شوند.

پیمانکاران ما در زندانند

وزیر کار با اشاره به انتشار اوراق و صکوک به خصوص در انرژی و برق، گفت: در این خصوص موفق بودیم اما متاسفانه بخشی از پیمانکاران کشور، امروز در زندانند و این عادلانه نیست.

وی با اشاره به استراتژی توسعه پایدار گفت: اشتغال مولد و توانمندسازی شاغلین و برخورداری از آرامش در جامعه‌ای مومن و اخلاق‌مدار از ضروریات است. ممکن است رشد اقتصادی 8 درصدی ایجاد شود اما بازگشت اخلاق بسیار سخت‌تر است. متاسفانه امروزه فساد اپیدمی شده و به بیماری مزمنی تبدیل شده است.

ربیعی با بیان اینکه در کشور تلقی درستی از صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد، افزود: زدن برچسب خصولتی و به حاشیه بردن آنها درست نیست. امروز نقش صندوق‌ها کمرنگ شده است. این سوال وجود دارد که در کجای دنیا صندوق‌ها شرکت‌داری نمی‌کنند؟ در نظام‌های لیبرالی و سوسیالیستی نقش صندوق‌های بازنشستگی مهم است.

وی افزود: صندوق‌ها موتور توسعه کشورند و سرمایه‌های خود را تضمین می‌کنند. هرچند برخی فکر می کنند که این صندوق‌ها صاحبی ندارد و مشکلاتی را فراهم می‌کنند اما این سیاست درستی نیست.

وی با اشاره به زمین مینی‌سیتی گفت: متاسفانه 10 میلیارد تومان توسط فردی برای احقاق حقوق صندوق گرفته شده که ما آن را به آقای دولت‌آبادی متذکر شدیم.

وی گفت: صندوق‌ها به عنوان کارپرداز برای زندگی اجتماعی فعالیت می‌کنند. آورده بنگاه‌هایمان از صندوق کشوری بیش از 3 برابر نسبت به گذشته اضافه شده و بیمه تکمیلی را هم از منابع خودمان تامین کردیم. صندوق‌ها جایی برای بهبود معیشت بازنشستگان است. در امور اجتماعی نیز خانه‌های امید الگویی بود که اتصال صندوق‌های بازنشستگی را برقرار کنیم.

وی گفت: یک زمان طول عمر کم بود و با 30 سال کار فرد بازنشست می‌شد که همینک با 25 سال کار بازنشستگی صورت می‌گیرد و سن بازنشستگی‌ هم پایین آمده است.

ربیعی با بیان اینکه بازار بورس به ما اجازه حرکت نداد گفت: در برخی از بخش‌ها مانند بخش دارویی باید باقی بمانیم اما در برخی دیگر از بخش‌ها قدرت تحرکت در بورس از ما گرفته شده است.

وی گفت: سرمایه‌گذاری بزرگی در مسجد سلیمان در بخش پتروشیمی خواهیم داشت و به محض اینکه شرایط بورس آماده شود آن را اجرایی خواهیم کرد. همچنین از شاگرد اول‌های همه دانشگاه‌ها برای حضور در هیات مدیره‌ها در صندوق‌های بازنشستگی دعوت به عمل می‌آوریم و پیگیر بین‌المللی کردن کلیه فعالیت‌هایمان هستیم.

کد خبر : ۳۷۶۴۵۵