خبرگزاری کار ایران

رویکرد مجلس جدید به بازار سرمایه مثبت است

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، رویکرد مجلس جدید به اقتصاد واقعی کشور و بازار سرمایه را مثبت دانست .

به گزارش ایلنا از " سنا" مهدی طحانی گفت: خصوصیت مجلس جدید این است که طیف اکثریت را حامیان دولت یا اصلاح طلبان در دست دارند و به نظر می رسد که مجلسی متعادل و به نوعی بهترین ترکیب را در آخرین سال ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید در چهار سال اول داشته باشیم .

وی افزود: با توجه به اینکه اولویت اصلی اقتصاد کشور تحت الشعاع شعار مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بوده، اولویت کاری این مجلس هم مطمئنا همین موضوع خواهد بود ؛ یعنی توجه به معیشت و اقتصاد واقعی که به تناسب آن آثارش را در بازار سرمایه خواهیم دید.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه اظهار داشت: آنچه فکر می کنیم به عنوان تصمیمات خیلی سریع در مجلس گرفته می شود، اصلاح نظام بانکی است که به نظر می رسد با تصویب افزایش سرمایه بانک ها در دولت ، آوردن منابع به بانک ها ، باز کردن گره شبکه بانکی و رفع تنگناهای اعتباری، این مساله اتفاق می افتد؛ در واقع افزایش سرمایه بانک ها اتفاق می افتد و بانک ها هم بدهی خود را به بانک مرکزی پرداخت می کنند .

طحانی با بیان اینکه شبکه بانکی الان دارد با 40 درصد منابع خود فعالیت می کند، گفت: در واقع اقتصاد ما تنها از 40 درصد منابع استفاده می کند و  60 درصد منابع بانکی ما قفل است . این  یا به صورت وام به بخش خصوصی یا به صورت مطالبات از بخش دولتی است .

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس جدید از سیاست دورتر باشد و بیشتر به واقعیت های اقتصادی و اجتماعی بپردازد و به نظر هم می رسد که این گونه باشد. لذا  کارکرد و رویکرد مجلس جدید برای اقتصاد واقعی کشور و بازار سرمایه مثبت است.

طحانی در ادامه گفت و گو با سنا  به این سوال که آیا مجلس جدید به سراغ اصلاح قوانین بازار سرمایه یا به روز رسانی قوانین تجارت هم خواهد رفت یا خیر، پاسخ مثبت داد و گفت: وقتی بحث ما پیشرفت و رشد اقتصادی باشد، باید تمام فاکتورهای اقتصادی کشور را درست کنیم  و  نمی توان گفت پول تزریق کنیم تا رشد کنیم .

وی با بیان اینکه بوروکراسی اداری ما، قوانین تجارت ما  و تمام قوانینی که در حوزه کسب و کار و تجارت و اقتصاد هستند باید درست شود  افزود: با توجه به اینکه  این موضوعات خیلی وقت است در دستور کار مجالس قبلی هم بوده، انتظار می رود در این مجلس با توجه به اینکه بحث جذب سرمایه گذار خارجی و استفاده از فضای پسابرجام را داریم، زودتر به عمل بنشیند و نتیجه بگیریم.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه سپس با اشاره به وضعیت کلی بازار سرمایه اظهار داشت: بازار هم اکنون در نقطه عطف قرار گرفته و از طرفی قیمت نفت ، کامودیتی ها و کالاهای جهانی مقداری بالا رفته است. هرچند پایداری این روند قطعی  نیست ولی خوشبینانه آن این است که این کالاها ممکن است در یک بازه 5 تا 10 درصدی نوسان کنند.

طحانی گفت: در حوزه داخلی هم به هرحال بحث کاهش نرخ سود بانکی بسیار مطرح است . فعالان بازار همه منتظرند و بازار ما چون لیدرمحور است، بیشتر تحت تاثیر معاملات صنعت خودرو که در این دو سه سال – خوب یا بد- لیدر بازار شدند، بوده است .

وی خاطر نشان کرد: حجم معاملات متاسفانه کاهش پیدا کرده و این نشان می دهد که پول چندانی در بازار نیست .

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در تبیین این وضعیت اظهار داشت: می توان این گونه گفت که یک پول هوشمند آمد در صنعت خودرو بازی کرد و سپس خارج شد؛  متاسفانه تا حدودی باعث عقبگرد بازار به ماه های آبان و آذر سال گذشته شد.

طحانی گفت: من فکر می کنم با اتفاقاتی که حداکثر ظرف یکی دو ماه آینده در اقتصاد داخلی رخ می دهد مثل کاهش واقعی نرخ سود بانکی همگام با کاهش تورم، بازار و حجم معاملات هم وضع بهتری به خود خواهد گرفت .

وی افزود: به نظر می رسد حرکت به سوی سرمایه گذاری سه – چهار ماهه هم در این بازار رویکرد مثبتی باشد.  

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، همچنین سال 95 را سال صنعت بانکداری خواند و گفت: صنعت بانکداری در پنج – شش سال اخیر جزو 10 صنعت پربازده نبوده و همواره در این سال ها از آن سوء استفاده شده است. یعنی در واقع بانکدارهای ما کمتر بانکداری کرده و بیشتر به بنگاهداری و دیگر امور پرداخته اند ولی به نظر می رسد این صنعت  به زودی مانند سال های 82 و قبل از آن به مدار عقلانیت برمی گردد.

وی پیش بینی کرد: اولین صنعتی که می تواند رویکرد مثبتی داشته باشد ، همین صنعت بانکداری باشد.

طحانی تصریح کرد: صنعت خودرو هم با به بار نشستن قراردادهای خارجی و مشخص شدن سودهایی که این قراردادها می تواند برای خودروسازان داشته باشد، می تواند مورد اقبال بازار قرار بگیرد. همچنین به شرط ثبات قیمت های نفت در همین محدوده های 50 دلار، صنعت پالایشگاهی می تواند مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر اینها صنعت نیروگاهی هم با توجه به اینکه برق و مصرف داخلی شرایط خاص خود را دارد، می تواند مورد اقبال قرار گیرد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پیش بینی ها با توجه به قدیمی بودن برخی روش های نظام بانکی خوشبینانه نیست، گفت: صنعت بانکداری صنعت منعطفی است و در واقع شرایط اقتصادی اقتضا می کرده که این بانک ها با مدل 50 -40 سال قبل کار کنند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه اطمینان داد:  سوئیچ کردن صنعت بانکداری به خدمات نوین زیاد زمان نمی برد و در حال حاضر هم  در بازار ایران بستر الکترونیک ظرف یکی دو سال به طور کامل جا افتاده است.

وی با بیان اینکه بانکدارها مجموعه ای از درآمدهای غیرمشاع  شامل کارمزد انتقال حساب های الکترونیکی دارند که هیچ موقع از اینها درآمدی عاید آنها نشده است، افزود: درآمدهای غیرمشاع صنعت بانکداری می تواند تا 10 برابر وضعیت فعلی افزایش پیدا کند.

به گفته طحانی، وقتی بانکدارها نتوانند از کار اصلی خود که بانکداری و ایجاد درآمد خدمات بانکی است درآمد کافی داشته باشند، لاجرم به سمت عملیات سفته بازانه و بنگاه داری و شرکت داری می روند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر با توجه به وجود موسسات مالی اعتباری غیرمجاز و بانک هایی که از سوی نهادهای نظامی ایجاد شد، صنعت بانکداری در مسیری قرار گرفت که برای اینکه بتواند خودش را زنده نگه دارد ، مجبور به رقابت با آن مجموعه ها شد و جذب زمینه های کاری شد که چندان هم به بانکداری ربطی نداشت.

 

کد خبر : ۳۷۵۹۵۵