خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

مسکن وارد فاز پیش رونق شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۵۱۵۲

به استناد گزارش های بانک مرکزی و اتحادیه مشاوران املاک، بازار مسکن پس از سه سال رکود، از اردیبهشت ماه وارد فاز پیش رونق شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار مسکن از سال 91؛ با جدی شدن بحران اقتصادی در دولت گذشته، کاهش شدید قدرت خرید مردم و افزایش ضریب ریسک سرمایه گذاری در بازارهای تولیدی به رکودی عمیق فرو رفت. در این مدت میزان سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن به نصف رسید البته تقاضایی هم برای خرید خانه های موجود در بازار که متناسب با نیاز مصرفی ساخته نشده بودند، وجود نداشت.

دولت یازدهم در کنار ادامه تعهدات دولت گذشته و ساخت واحدهای مسکن مهر، برای خروج مسکن از رکود، سیاست تمرکز بر پس انداز و ارایه تسهیلات بانکی را در پیش گرفت. وزارت راه و شهرسازی توانست وام ساخت بافت فرسوده، وام 80 میلیون تومانی به تمام متقاضیان بازار و وام 160 میلیون تومانی به زوج های خانه اولی را به تصویب برساند و اجرایی کند.

با سیاست افزایش قدرت خرید مردم از طریق انواع وام های مبتنی بر پس انداز و جمع آوری معاملات سفته بازانه،  حجم معاملات خرید و فروش مسکن بدون افزایش قیمت یعنی همان تحقق سیاست خروج غیر تورمی از رکود، افزایش یافت و امروز گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد؛ در اردیبهشت ماه سال 1395 ، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 15431 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.2درصد افزایش نشان می دهد.   

حال فعالان بازار مسکن و مسئولان با تایید این روند صعودی معاملات خبر از خروج مسکن از دوره رکود را می دهند و معتقدند مسکن از اردیبهشت ماه امسال از رکود عبور کرده و وارد دوره پیش رونق شده است.

شرط حرکت به سمت رونق

حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با تایید خروج بازار مسکن از رکود در دو ماه ابتدایی امسال، گفت: استدلال ما این است که افزایش نسبی معاملات در حد 10 درصد می تواند فاز اول خروج از رکود باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع این حجم از افزایش  معاملات مسکن حرکتی است به سمت عبور از رکود و می توان گفت بازار مسکن امروز وارد دوره پیش رونق شده است اما این به مفهوم بازگشت رونق به سمت بازار مسکن نیست و برای رونق باید یک علامت جدی تر دید.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره علائم جدی تر بازار مسکن برای ورود به رونق، اظهار داشت: امیدواریم در ماه های آینده شاهد این باشیم که رشد حجم معاملات به بیش از 20 الی 25 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برسد. وی افزود: اگر معاملات بیش از این درصد گفته شده افزایش یابد، می توان از تعبیر رونق برای بازار مسکن استفاده کرد و می توان گفت رونق به بازار بازگشته است. عقبایی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون شاهد علامت های مثبتی از بازار بوده ایم که پیش بینی می شود این علائم ادامه داشته باشد.

یکی از نگرانی های مردم از بازگشت رونق به بازار مسکن، افزایش قیمت ها است که گفته می شود با سیاست محکم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش توان خرید متکی بر پس انداز و تسهیلات است که در این شرایط احتمال افزایش قیمت ها بسیار بعید است و از سوی دیگر با توجه به رکود سه ساله بازار مسکن، این بازار هنوز ظرفیت افزایش قیمت را ندارد.

از سوی دیگر به طور قطع با کاهش نرخ سود بانکی یکی،  بازار مسکن یکی از مقاصد سپرده ها خواهد بود که ورود این حجم از سرمایه ها به بازار منجر به رشد معاملات مسکن شود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز