خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

ایران منتظر پیشنهاد مالی هندیها برای توسعه میدان فرزاد B است

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به مذاکرات ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی، گفت: منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره بحث مالی پروژه هستیم.

به گزارش ایلنا، علی اکبر شعبانپور اظهار کرد: مذاکرات ایران و هندبرای توسعه میدان گازی فرزاد بی ادامه دارد و منتظر مدل مالی پیشنهادی آنها درباره مسائل مالی پروژه براساس سهم برداشت گاز و میعانات تولیدی از میدان هستیم.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران پس از دریافت پیشنهاد مدل مالی، آن ا بررسی می کند و در صورت تایید، مذاکرات بعدی براساس قرارداد HOA انجام می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برگزاری جلسه های فراوان میان طرف ایرانی و هندی، اظهارکرد: نفت وگاز پارس مسئول بررسی پیشنهادهای فنی شرکت هندی برای توسعه میدان گازی فرزاد بی است اما بررسی توجیه اقتصادی توسعه این میدان گازی بر عهده شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش شانا، کنسرسیومی به رهبری شرکت او ان جی سی ویدش، بخش سرمایه گذاری خارجی شرکت ملی نفت و گاز هند (او ان جی سی) در سال ٢٠٠٨ میلادی میدان گازی فرزاد بی را در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند؛ این کنسرسیوم که شرکتهای اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی هستند.

وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی او ان جی سی ودیش واگذار کند، این میدان، یکی از بزرگ‌ ترین میدانهای گازی است که  تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.

بر اساس برآوردهای موجود، بلوک فارسی ٢١,٦٨ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت دارد.

میدان گازی فرزاد بی در بلوک فارسی، غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدانهای ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس قرار دارد.

شرکت او ان جی سی ویدش، شاخه بین المللی و بخش سرمایه گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، پارسال یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داده است.

هند، سومین واردکننده بزرگ نفت و چهارمین مصرف‌کننده این کالای راهبردی در جهان تلاش می کند تعاملات نفتی خود را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که حجم قابل توجهی از نفت این کشور را تامین می‌کنند، افزایش دهد.

 

کد خبر : ۳۷۵۰۰۳