خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

راه‌اندازی کریدور ایران – مسکو – هلسینکی در آینده‌ای نزدیک/ افتتاح قطار سریع‌السیر تهران –اصفهان تا چهار سال دیگر

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور ایران – اروپا از مسیر مسکو – هلسینکی در آینده‌ای نزدیک ایجاد می‌شود گفت: به زودی قرارداد برقی کردن مسیر ریلی تهران – مشهد منعقد می‌شود.

به گزارش خبنرگار ایلنا، عباس آخوندی در کنفرانس  ریل، نفت، بندر با بیان اینکه اصلی‌ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی ایجاد ارتباطات است گفت: سیاست ما برقراری ارتباطات است. از مدیترانه تا شبه قاره و از عراق تا آسیای میانه است.

وی افزود: ماموریت اصلی ما این است که در این حوزه تمدنی از حمل و نقل ترکیبی ریلی، هوایی – دریایی استفاده کنیم.

آخوندی با بیان اینکه تاکید عمده ما بر توسعه ریل است افزود: باید از طریق شبکه ریلی، تمام این شبکه‌های حوزه تمدنی را به یکدیگر وصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر این حوزه تمدنی با ریل به یکدیگر وصل شود می‌تواند ایران به چین و اروپا وصل کند گفت: به دنبال این هستیم که ارتباطات ریلی ایران با چین و مسکو و هلسینکی و اروپا برقرار شود.

آخوندی با بیان اینکه روابط بسیار خوبی با کشورهای همسایه داریم اظهار داشت: سیاست ما اتصال ریلی به تمام کشورهای همسایه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه ما نگاه مشتری‌محور است گفت: ما از این منظر نگاه می کنیم که مشتریان چه تقاضایی از مسیرها و شبکه‌های ریلی دارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در ایران 90 میلیون تن محصولات معدنی جابجا می‌شود که این ظرفیت وجود دارد این میزان جابجایی بر روی ریل بیاید.

آخوندی با بیان اینکه می‌توانیم رشد سریعی در گسترش شبکه ریلی داشته باشیم افزود: باید در حوزه تنظیم قوانین و مقررات هم با کشورهای خارجی همکاری داشته باشیم.

آخوندی با بیان اینکه دنیا، دنیای رقابت است گفت: در این شرایط با دستور کاری پیش نمی‌رود و ایران باید توان رقابت در منطقه را داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: می‌توانیم حمل و نقل مواد معدنی از طریق ریل را بیش از 200 درصد افزایش دهیم.

آخوندی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما داشتن قطارهای برنامه‌ای است گفت: باید در قطارهای برنامه‌ای برای مقاصد بین‌المللی ایجاد شود که البته اولین قطار برنامه‌ای بین ایران و چین برقرار شده و به دنبال تردد قطارهای برنامه‌ای به سمت اروپا هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سنت راه‌آهن در ایران جابجایی بار است اظهار داشت: باید جابجایی مسافر را هم وارد نظام راه‌آهن کنیم که نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارد.

وی افزود: در حوزه دو خطه کردن مسیر، افزایش سرعت، برقی کردن مسیرها و حمل و نقل حومه‌ای اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

وی تاکید کرد: پس از مدت ها توانستیم کارگاه و ال‌سی قطار سریع‌السیر تهران – قم- اصفهان را فعال کنیم و این پروژه تا چهار سال آینده با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: همچنین به زودی قرارداد برقی کردن مسیر تهران – مشهد هم منعقد می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث قطارهای حومه ای اظهار داشت: تمام خروجی‌های تهران به زودی چهار خطه می شوند و باید ورود و خروج 450 هزار خودرو به تهران را به ریل منتقل کنیم.

آخوندی همچنین درباره روش‌های جدید تامین مالی پروژه ها گفت: استفاده از سیستم‌های لیزینگ برای تامین ناوگان باری و مسافری و استفاده از بازار سرمایه برای تشکیل فاندهای سرمایه‌گذاری موفق‌ترین روش انجام معاملات و قراردادهای تجاری است.

آخوندی همچنین با تاکید بر اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی گفت: از محورهای اصلی برنامه ما در حوزه ریلی اتصال یکپارچه بنادر به شبکه ریلی است.

 

کد خبر : ۳۷۱۲۹۹