خبرگزاری کار ایران

دیواندری در گفت‌وگو با ایلنا:

رتبه‌بندی بانک‌ها هر زمانی قابل اجراست/ باز کردن حساب با پرسش‌نامه‌های 50 صفحه‌ای

علی دیواندری گفت: ارتباط با بانک‌های خارجی هنوز مشکل است البته بانک‌های ما به دلیل تحریم‌ها چند سالی از سیستم بانکی بین المللی دور بودند و به دلیل برخی الزامات جدید هنوز شرایط افزایش ارتباط مهیا نشده است.

علی دیواندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در خصوص رتبه‌بندی بانک‌ها اظهارداشت: موسسات بین‌المللی  می‌توانند رتبه‌بندی بانک‌ها را انجام دهند اما هنوز این ارتباطات به طور جدی در سطح بین المللی شروع نشده است .

وی افزود: اما اینکه بانک مرکزی و پژوهشکده بانکی یک سیستم رتبه‌بندی داخلی از بانک‌ها داشته باشد موضوعی است که  در پژوهشکده در حال بررسی و برنامه ریزی است.

رتبه بندی بانکها در هر زمانی قابل اجراست

دیواندری تصریح کرد: این موضوع بر اساس تعهداتی که بانکها دارند از نظر استحکام سرمایه و شاخص‌هایی که در حوزه سلامت بانکی مطرح می‌شود در پژوهشکده در حال انجام است که سالانه این رتبه بندی انجام و اعلام می شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه آقای سیف‌ هم این موضوع را در دستور کار ما قرار داده اند گفت:  این کار در دست انجام است و چندین پایلوت و تست نیز تا کنون صورت گرفته و به دلیل اینکه این کار از حساسیت بالایی برخوردار است به طور سالیانه اسامی اعلام می شود.

ارتباط با بانکهای خارجی هنوز مشکل است

وی در خصوص ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی گفت: ارتباط با بانک‌های خارجی هنوز مشکل است البته بانک‌های ما به دلیل تحریم‌ها چند سالی از سیستم بانکی بین المللی دور بودند و به دلیل برخی الزامات جدید هنوز شرایط افزایش ارتباط مهیا نشده است.

وی تصریح کرد: هرچند بانک‌های ما هم اکنون قابلیت ارتباط با سوئیفت را دارند اما سوئیفت یک شبکه ارتباطی است و مانند این است که بگویید شبکه تلفن کار می کند و ارتباط برقرار می شود و از امنیت بالایی هم برخوردار است اما اینکه بر مبنای آن  پول جا به جا شود هنوز جای کار دارد.

دیواندری افزود: فعالیت های بانکی بین المللی متنوع هستند به عنوان مثال زمانی از بانک خارجی می خواهید که برای شما حسابی باز کند و یا ال‌سی باز شود و یا حواله ای انجام شود و از یک بانک دیگر انتظار دارید که ریسک اعتباری شما را بپذیرد از یک بانکی هم انتظار دارید که سرمایه گذاری خارجی را ساپورت کند که همه این امور در دست انجام است و در برخی موارد نیاز به الزاماتی است که باید شرایط آن فراهم شود .

باز کردن حساب با پرسشنامه‌های 50 صفحه‌ای

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: همچنین موضوع حساب باز کردن در بانک‌های خارجی مانند 10 تا 15 سال گذشته نیست و به این دلیل که ما تحریم بودیم ومقررات بانکهای خارجی طی این ده سال تغییر کرده است هم اکنون ما باید با آیین نامه های جدید آنها آشنا شویم. البته این موضوع تنها برای ما صدق نمی کند بلکه بانکهای خارجی در ارتباط با یکدیگر هم این مشکل را دارند .

وی افزود: این قبیل بانکها برای باز کردن حساب ابتدا برای شما یک پرسشنامه 50 صفحه‌ای می‌فرستند و اطلاعات بسیار دقیقی از شما می خواهند. از اعضای هیات مدیره و سوابق آنها تا سایر اطلاعات که این موضوع در مورد همه بانک‌ها اجرا می شود اما ما هنوز در ایران به این موضوع عادت نکرده‌ایم.

دیواندری تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌هایی که از قبل با ما کار می‌کردند و گرایش مثبت در همکاری با ایران داشتند برخی خدمات بانکی را به ما ارائه می‌دهند اما برای خطوط اعتباری جدید قضیه پیچیده است. ابتدا باید بیمه آن کشور  برای ساپورت قراردادها همکاری کند تا آن بیزنس صورت بگیرد این طور نیست که بگوییم از امروز همه کارها انجام شود زیرا این موضوعات زمانبر است .

وی با بیان اینکه برای تامین مالی و وام گرفتن در ایران هم ارائه اسناد و مدارک بسیاری لازم است، افزود: حال این موضوع را در سطح جهانی در نظر بگیرید که چه اسنادی برای باز کردن ال‌سی می‌خواهند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال برای خرید ایرباس‌ها وثیقه آن، درآمد آنها است که به صورت لیزینگ در اختیار ما می گذارند و جزئیات درآمدی را به صورت کامل از ما کامل می‌خواهند و باید توضیح ب این پول ها در کجا هزینه می شوند و کدام حساب بانک واریز می شود و این گونه نیست که بلافاصه این اقدامات قابل انجام باشد کارهای سرمایه گذاری و بانکی زمانبر است و باید ازهم تفکیک شوند .

کد خبر : ۳۶۹۷۰۰