خبرگزاری کار ایران

زمانی نیا در بیست و یکمین نمایشگاه نفت:

مذاکره با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان برای سواپ نفت/ مذاکره برای آغاز صادرات گاز به عمان

معاون وزیر نفت در امور بین الملل گفت: با کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان درباره سواپ (معاوضه) نفت خام مذاکره شد و شرکتهای بخش خصوصی می توانند در سوآپ نفت و فرآورده های نفتی فعالیت کنند.

به گزارش ایلنا، امیرحسین زمانی نیا روز یکشنبه در دومین همایش «راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی » که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت،گاز ، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، افزود: برجام فرصت های بسیار زیادی را در اختیار شرکتهای خصوصی قرار داده؛ در واقع با اجرای برجام امکان حضور شرکت های معتبر بین المللی در صنعت نفت و گاز کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در مدل جدید قراردادهای نفتی بر مشارکت شرکت های داخلی در کنار شرکتهای خارجی تاکید شده است، اضافه کرد: توان بخش خصوصی و سازندگان داخلی با همکاری با شرکت های معتبر المللی افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل تنوع بخشی به بازار صادراتی، افزایش سهم گاز صادراتی، سوآپ نفت خام و فرآورده های نفتی، کاهش 50درصدی سوزاندن گازهای همراه، کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور، افزایش ضریب بازیافت از میدان های نفتی و افزایش ظرفیت پالایشگاهی و افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی را از مهم ترین برنامه های وزارت نفت در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور عنوان کرد.

زمانی نیا به مذاکره با وزیر نفت عمان اشاره کرد و افزود: برای آغاز صادرات گاز به این کشور و همکاری در سایر بخش ها مذاکراتی انجام شد.

وی همچنین مهمترین برنامه های وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی را ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی، حمایت مشارکت بخش خصوصی و دولتی در پالایشگاه های خارج از کشور و حمایت از این بخش ها در زنجیره پالایش و توزیع فرآورده در بازار هدف و همچنین حمایت از بخش خصوصی برای احداث پالایشگاه های جدید در داخل کشور با هدف عرضه بیشتر فرآورده های نفتی به بازارهای جهانی اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل ، معاوضه سهام پالایشگاه ها، تملک سهام پالایشگاه های خارجی به شرط خرید خوراک از ایران و دیگر فرآورده های نفتی را بخشی از برنامه های ایران برای خرید پالایشگاه در خارج از کشور ذکر کرد.

 

 

 

کد خبر : ۳۶۹۰۳۷