خبرگزاری کار ایران

عراقی بیست و یکمین نمایشگاه نفت:

برخی با ایران هراسی قصد مانع تراشی برای صادرات گاز ایران به اروپا هستند

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۷۵۷

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: برخی کشورها با ایران هراسی قصد دارند مسیر خطوط لوله صادرات گاز به اروپا را از مسیری به غیر از ایران انجام دهند.

ماموریت شرکت ملی گاز ایران در سال ٩٥ بدل کردن گاز به منبعی مطمئن برای ارزآوری تعریف شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست حاشیه ای بیست و یکمین نمایشگاه نفت با بیان این که ماموریت صنعت گاز در سال ٩٥ عرضه پایدار گاز به تمام بخشها از جمله صادرات، صنایع و نیروگاهها است، گفت: با تزریق گاز به مخازن نفتی، تحویل به صنایع و تبدیل به محصولات پتروشیمی می توان گاز را به منبعی مطمئن برای ارزآوری کشور تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته عملیات گازرسانی به پنج هزار روستا را آغاز و تا پایان سال دو هزار و ٨٠٠ روستا گازرسانی شد، افزود: اجرای این پروژه ها در طول فعالیت صنعت گاز بی سابقه بوده و امسال نیز مابقی روستاها به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

عراقی اظهار داشت: در سال ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٨، ٥٠ و ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاههای کشور تحویل شد که جایگزینی این مقدار سوخت پاک با سوختهای میان تقطیر منجر به ٦ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با بهره گیری از روشهای جدید سرمایه گذاری توانستیم خط ششم سراسری و صادرات گاز به عراق را اجرایی کنیم.

عراقی در ادامه درباره گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: اجرای خط لوله زاهدان باوجود موانعی که وجود داشت در جریان است و قسمتی از شبکه داخلی شهر نیز احداث شده است و تا پایان امسال گازرسانی به این شهرستان و نیروگاه آن به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه پایداری و امنیت عرضه گاز به مشترکان طی سال گذشته افزایش یافت، افزود: باتوجه به ماموریت صنعت گاز، امسال نیز شاهد عرضه مطلوب گاز به تمام بخشهای مصرف خواهیم بود.

وی با بیان اینکه به نفع ماست که پروژه های صادرات گاز خود را به وسیله خطوط لوله انجام دهیم، افزود: این موضوع دلیل نمی شود که در حوزه انرژی ورود پیدا نکنیم زیرا برای صادرات گاز به نقاط دوردست، این روش خوبی به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون بازار ال.ان.جی در دنیا گرم و گران نیست، گفت: با توجه به هزینه سرمایه گذاری بالا در این نوع پروژه ها باید پیش از هر چیز در مورد توجیه اقتصادی این نوع پروژه ها تحقیقات به عمل آید.

عراقی درباره هوشمندسازی کنتورهای گاز نیز گفت: طی ٣٥ سال گذشته این شرکت در زمینه خودکفایی تجهیزات و کالاهای موردنیاز خود تلاش زیادی داشته است که کنتورهای هوشمند نیز از این قضیه مستثنی نیست و در حال حاضر نیز ٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران از سوی سازندگان داخلی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون در حوزه پالایشگاهی ٨٠ درصد، گازرسانی ٩٨ درصد و خطوط انتقال گاز به ٩٥ درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات و کالاهای مورد استفاده رسیده ایم اما همچنان از نقطه ایده آل در زمینه ساخت داخل فاصله داریم.

عراقی با بیان اینکه سازندگان داخلی باید محور کار خود را بر اساس مزیت رقابتی و صادراتی توسعه دهند، گفت: هم اکنون به دنبال استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه کنتورهای هوشمند گاز هستیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت، گفت: پارسال در این نمایشگاه بیشتر شرکتهای سازنده ایرانی، به تنهایی شرکت کرده بودند اما خوشبختانه با توجه به گشایشهای سیاسی شاهد همکاری مشترک شرکتهای ایرانی و خارجی در عرضه تجهیزات و کالاهای صنعت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به توافق این شرکت با یک شرکت کره ای در زمینه ساخت کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: هم اکنون تقاهمنامه میان دو شرکت به امضا رسیده است؛ ضمن آنکه ما برای به دست آوردن فناوریهای روز در صنعت گاز مذاکراتی را نیز با شرکتهای فرانسوی و روسی شروع کرده ایم.

عراقی در مورد وضع خط لوله صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: شرکت ملی گاز با سرمایه گذاری در خط لوله هفتم سراسری از عسلویه به ایرانشهر به دنبال صادرات گاز به پاکستان است؛ هم اکنون احداث خط لوله از ایرانشهر به سمت شهرستان زاهدان، از اولویتهای این شرکت به شمار می آید.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر وزیر نفت ایران با مقامات پاکستانی در خصوص صادرات گاز گفت: پاکستان به منظور تنوع بخشی به منابع گازی خود، اخیراً مذاکراتی را نیز با قطر به منظور تولید ال.ان.جی داشته است اما بدون شک، این کشور واردات گاز از ایران را انجام خواهد داد، چراکه به لحاظ کمی و کیفی این موضوع به نفع این کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برای گازرسانی به زیرساختهای استان سیستان و بلوچستان همچون نیروگاهها در انتظار کشور پاکستان نخواهیم ماند، گفت: هم اکنون گازرسانی به نیروگاهها و واحدهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان در اولویت شرکت ملی گاز ایران به این شرکت قرار دارد.

عراقی گفت: هر زمانی که کشور پاکستان آمادگی خود را برای دریافت گاز ایران اعلام کند، بلافاصله ایران ٥ تا ٦ ماهه گاز را به این کشور تحویل خواهد داد.

وی افزود: طبق قرارداد گازی میان دو کشور، پاکستان بابت عدم برداشت گاز از خط لوله باید جریمه پرداحت کند اما تصمیم گیری در مورد این مسائل مربوط به دولت می شود و ما تابع دستور دولت هستیم.

معاون وزیر نفت در ادامه درباره شکایت گازی ترکیه از ایران گفت: ترکیه در دو حوزه پایداری و قیمت گاز از ایران شکایت کرده بود که خوشبختانه در حوزه امنیت عرضه و پایداری صادرات گاز رای دادگاه به نفع ایران تمام شد.

عراقی ادامه داد: در حوزه دیگر نیز به دلیل کاهش قیمت گاز باید ١٣ تا ١٦ درصد در قیمت گاز صادراتی کاهش داشته باشیم و مذاکره در این حوزه در جریان است و تا سه ماه آینده درصد نهایی و چگونگی پرداخت مشخص می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تفاهمنامه همکاری با شرکت سایپم نیز گفت: خط لوله نهم و یازدهم سراسری باید طی چند سال آینده ساخته شود و در این خصوص با شرکتهای بزرگی وارد مذاکره شده ایم و در حوزه اجرای خط لوله انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان نیز با شرکتها در حال مذاکره هستیم تا این خط لوله به روش EPCF و BOT احداث شوند.

عراقی در ادامه به امضای تفاهمنامه با شرکتهای کره ای اشاره کرد و گفت: چهار محور برای همکاری تعریف شده و با تشکیل کارگروههای کارشناسی به جمع بندی خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت درباره واگذاری خط لوله هفتم سراسری به شرکتهای روسی نیز گفت: آماده همکاری با شرکتهای بزرگ دنیا هستیم ولی واگذاری خط لوله هفتم سراسری به شرکتهای روسی صحت ندارد.

وی همچنین گفت:  ٢,٥ تا ٣ برابر پولی که مردم بابت هزینه گاز به شرکت ملی گاز ایران پرداخت می کنند، به ستاد هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود.

عراقی با اشاره به علاقمندی روسیه و ترکمنستان برای همکاری با ایران در زمینه صادرات گاز و ال ان جی گفت: هم اکنون در این زمینه مذاکراتی در حد صحبت با روسیه انجام شده که برای رسیدن به نتایج محسوس نیاز به زمان بیشتری داریم اما با کشور ترکمنستان در این زمینه تا کنون مذاکرات زیادی داشته ایم و ساعت ١٧ امروز نیز در همین زمینه با مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور ترکمنستان جلسه ای خواهیم داشت.

وی با اشاره به موقعیت و استعدادهای ژئوپلتیکی ایران در زمینه صادرات گاز به کشورهای مختلف گفت: به نفع کشور ما است تا در بخشهای شمالی خود، تجارت مشترکی در زمینه گاز با کشورهای همسایه خود داشته باشد و اگر ایران در زمینه صادرات گاز به اروپا فعال نباشد، برخی کشورها با ایران هراسی قصد دارند مسیر خطوط لوله صادرات گاز به اروپا را از مسیری به غیر از ایران انجام دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز