خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا:

اجلاس دوحه بازیگران بازار نفت را هوشیار کرد/صادرات نفت ایران به مرز 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز نزدیک شد

جوادی در پاسخ به ایلنا درباره پیش‌بینی نشست آتی اوپک با توجه به طرح فریز نفتی گفت: اتفاقات اجلاس دوحه بازیگران بازار نفت را هوشیار کرد تا مجدداً بتوانند به استراتژی هماهنگی برسند. لذا پیش‌بینی این است که جلسه آتی اوپک بهتر ازجلسات قبلی خواهد بود؛ اما در هر صورت قضاوت در این مورد زود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت در نخستین نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت با بیان اینکه سال 95 به واسطه قرار گرفتن در شرایط ویژه اقتصادی، سیاسی مهم است ابراز امیدواری کرد که با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام شاهد تلاش بیشتر و شکوفایی صنعت نفت و شتاب در توسعه کشور باشیم.

او در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آخرین رقم تولید از میادین غرب کارون اظهار داشت: هدف‌گذاری ما این است که تا پایان برنامه پنج ساله ششم به تولید 700 هزار بشکه در روز برسیم و تا پایان دولت یازدهم نیز به 280 هزار بشکه در روز خواهیم رسید.

جوادی افزود: مسئولیت ما در سال جاری بیش از زمان تحریم است چون فرصت بیشتری برای به روز کردن خود و انجام کارهای عقب‌مانده داریم و فرصت داریم که تولید، سازندگی و انتقال دانش فنی را بهتر و عمیق‌تر انجام دهیم.

او در پاسخ به اینکه  آیا قراردادهای IPC طبق گفته وزیر نیاز به اصلاح دارد؟ توضیح داد: قراردادهای IPC دو بخش دارد که یک بخش آن مربوط به چارچوب‌هاست که هیات دولت به تصویب رسانده و مبنای تهیه قرارداد برای برگزاری مناقصه و مذاکره با پیمانکاران است که این چارچوب‌ها تعدیل و اصلاح خواهد شد و وزیر نیز آن را مدیریت خواهد کرد. همچنین همزمان کارگروه دومی نیز پیش‌نویس را در سه نسخه تهیه و نهایی خواهند کرد که بعد از نهایی شدن در شرکت نفت به تصویب خواهد رسید و امیدواریم که در تیرماه این اقدامات انجام شده تا اولین دوره مناقصات برای قراردادهای بالادستی برگزار شود.

جوادی درباره صادرات گاز میدان سلمان به امارات اظهار داشت: از ابتدا قرار بود گاز این میدان به کشور امارات صادر شود اما به دلیل پاره‌ای مشکلات اجرایی نشد و این پروژه به مدت 10 سال معطل ماند اما امیدواریم با تلاش به تولید برسد.

او ادامه داد: در حال حاضر خط لوله 300 متری اجرایی شده و هفته گذشته گاز به عسلویه آمده و میزان 120 میلیون فوت مکعب تولید داشته‌ایم و به تدریج نیز اضافه خواهد شد تا ظرف یک تا دو ماه آینده به 300 میلیون فوت مکعب برسیم.

او درباره میزان تولید و مصرف داخلی و صادراتی نفت گفت: میزان نفتی که در کشور تولید می‌شود 1.800 میلیون بشکه در روز صرف پالایشگاه‌های داخلی و باقی آن صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: صادرات ما در دوران تحریم حدود یک میلیون بشکه در روز بود که بعد از تحریم برنامه ما این است که به حجم صادرات 2.200 میلیون بشکه در پایان سال جاری و 2 میلیون بشکه طی شش‌ماه برسیم و در حال حاضر خوشحالم که اعلام کنم در ماه آوریل متوسط صادرات ما از مرز 2 میلیون بشکه در روز گذشته و به 2.1 میلیون بشکه نزدیک شده است و متناسب با آن تا پایان سال به 3 میلیون و800 هزار بشکه در روز خواهد رسید. لذا ما به تعهدات قبل از تحریم یعنی به صددرصد افزایش تولید و صادرات رسیده‌ایم.

او همچنین با اشاره به تولید میعانات گازی نیز اظهار داشت: در دوران تحریم میزان تولید میعانات 250 هزار بشکه در روز بود  که امروز از مرز 450 هزار بشکه در روز گذشته و با افزایش تولید از پارس جنوبی این میزان افزایش خواهد یافت تا به واحدهای مصرف‌کننده مثل ستاره خلیج فارس و سیراف ارسال شود و ضمن اینکه بتوانیم به جای فروش میعانات محصولات پالایشی صادر کنیم.

جوادی با اشاره به اینکه گرایش ما این است که صنعت نفت را توسعه داده و زمینه باور درونی را تقویت کنیم درباره رویکرد صنعت نفت در زمینه همکاری با کشورهای شرقی یا غربی اظهار داشت: ما در را به روی کشورهای غربی و شرقی باز گذاشته‌ایم به طوری که همانگونه که در دوران تحریم بازار صادرات به اروپا بسته بود امروز توانسته‌ایم به این قاره صادرات داشته باشیم. ضمن اینکه به لحاظ سرمایه‌گذاری و توسعه نیز معتقدیم هر دو قطب غرب و شرق توانمندی‌هایی دارند لذا یادداشت تفاهم‌هایی با هر دو داشته‌ایم که 2 تفاهم‌نامه با کشورهای غربی و 3 تفاهم نامه نیز مربوط به کشورهای آسیایی است بنابراین رویکرد ما این است که هر کشوری که توانمندی بیشتری داشته باشد در اولویت همکاری ما قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره تهیه لیست شرکت‌های EP اظهار داشت: تا آخر اردیبهشت این لیست تهیه خواهد شد و تا اواخر خردادماه نیز شرکت‌ها ارزیابی و براساس آن لیست کوتاهی ارائه می‌شود و در قراردادها نیز مقرر شده که حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی مشترکاً الزامی باشد اما میزان سهم هریک بستگی به توانمندی طرف ایرانی است.

جوادی درباره توسعه میدان یادآوران اظهار داشت: مذاکرات با شرکت چینی رو به اتمام است و اقدامات قانونی فاز2 در حال انجام است و علت عدم عجله ما نیز این بود که می‌خواستیم ارزیابی فاز اول را داشته باشیم که تا 2 هفته تولید اولیه به ظرفیت نهایی می‌رسد که قرارداد آن به صورت بیع متقابل نهایی خواهد شد.

او با اشاره به توسعه آزادگان جنوبی گفت: فاز اول این میدان به دلیل عقب‌ماندن پیمانکار ناچار شدیم کار راخاتمه دهیم و خودمان توسعه را به عهده گرفتیم به طوری که در حال حاضر تعداد دکل‌ها به عدد 18 و چاه‌های حفاری شده به عدد 80 چاه رسیده است که امیدواریم تا پایان برنامه به حجم 80هزار بشکه دیگر تولید داشته باشیم و فاز دوم آن نیز در قراردادهای جدید توسعه خواهد یافت.

جوادی درباره علت عدم حضور شرکت های بزرگی مثل شل و انی در نمایشگاه امسال گفت:‌ یکی از این شرکت‌ها علت را جویا شدم که اعلام کرد به دلیل تغییر سیاست‌ها دیر اقدام کردند اما قول دادند که با وسعت بیشتری حضور داشته باشند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها منتظر عملیاتی شدن برجام بوده‌اند و با توجه به اینکه سه ماه از برجام می‌گذرد لذا تصمیم‌گیری با تاخیر انجام شد اینکه این شرکت‌ها گروه شناور کارشناسی را به نمایش ارسال کرده‌اند.

اودرباره توسعه فاز 14 پارس جنوبی تصریح کرد: این فاز 5 سال پیش کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت واگذار شده و هنوز درباره ادامه کار به دلیل عدم تامین مالی تصمیم‌گیری نشده لذا اینکه کنسرسیوم بخواهم با شرکت‌های کره‌ای وارد مذاکره و توسعه کار شود از نظر ما منعی وجود ندارد.

جوادی  درباره بازگشت ایران به سهم قبلی ایران در اوپک توضیح داد: به محض اینکه به سهم تولید قبل از تحریم بازگردیم آماده تعامل مشترک برای سیاستگذاری‌های مشترک در این سازمان هستیم.

اودرباره ادعای برخی کشورها مبنی بر تخفیف قیمت نفت ایران برای جذب مشتری بیشتر گفت: این ادعا صحت ندارد و هیچ تخفیفی در کار نیست و ما طبق روال قبل از تحریم فروش خود را انجام می‌دهیم. اتفاقاً رقبای منطقه برای خارج کردن مشتری های از دست ما تخفیف قائل می‌شوند اما ما داخل این جوسازی‌ها نشدیم.

جوادی با اشاره به رقابت‌های سیاسی و اقتصادی در نفت گفت: ما در بخش اقتصادی باید بتوانیم مشتری‌مان را برگردانیم و آنان را پایبند کنیم که ما منبع قابل اعتماد و قابل تامینی برای آنها هستیم. در بخش سیاسی نیز برخی رقبا هزینه می‌کنند که تا با برخی شرکت‌های حمل و نقل تماس بگیرند که بتوانند مشتریان ما را از دستمان خارج کنند اما خوشبختانه تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

او درباره میزان نفت روی آب اظهار داشت: ما هیچ نفتی روی آب نداریم چرا که طبق قرارداد اول قراردادها منعقد شده و سپس شروع بارگیری خواهد شد.

جوادی با بیان اینکه قراردادهای نفتی از 50 سال گذشته به صورت یکساله منعقد می‌شود درباره تک‌محموله به اروپا گفت: قراردادها تماماً یکساله بوده چرا که در پایان قرارداد برای سال بعد توافق خواهد شد و با توتال نیز قراردادی به همین شکل یعنی صادرات 180هزار بشکه در روز به مدت یک سال منعقد  شده است.

او درباره سرمایه‌گذاری در شاهدنیز آذربایجان نیز اظهار داشت: در فاز دوم پذیرفتیم که سهم 10 درصدی حفظ شود لذا کماکان 10 درصد در این میدان سهم دایم و مذاکراتی نیز با شرکت BP آغاز کرده‌ایم.

جوادی درباره توسعه منطقه میدان نفتی لاوان نیز گفت: با توجه به اینکه توسعه این منطقه بدون استراتژی بود لذا تصمیم گرفتیم که مشاور داشته باشیم ضمن اینکه در جزایر نیز هزینه ها بالا می‌رود و تاکنون در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

اودرباره برگزاری کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در لندن گفت: احتمالاً این قراردادها در لندن معرفی نخواهند شد چرا که بعد از برجام بسیاری از شرکت‌ها به تهران آمدند ضمن اینکه اگر اسناد به شرکت‌ها برود بعد از دریافت پیشنهاد و نهایی شدن در زمان صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره توسعه میدان آزادگان شمالی اظهار داشت: راه‌اندازی این میدان آغاز شده و 35 هزار بشکه در روز تولید می‌شود و قرار است به 70 هزار بشکه در روز افزایش یابد و تا دو هفته آینده فاز دو مذاکره با چینی‌ها انجام می‌شود و تصمیم‌گیری خواهد شد.

جوادی در پاسخ به ایلنا درباره پیش‌بینی نشست آتی اوپک با توجه به طرح فریز نفتی گفت: اتفاقات اجلاس دوحه بازیگران بازار نفت را هوشیار کرد تا مجدداً بتوانند به نگاه و استراتژی هماهنگی برسند. لذا پیش‌بینی این است که جلسه آتی اوپک بهتر از جلسات قبلی خواهد بود. اما در هر صورت قضاوت در این مورد زود است.

کد خبر : ۳۶۸۱۱۷