خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت:

بازار 100 میلیارد دلاری پیش روی تجهیزات نفت ایرانی/ واردات تجهیزات نفتی مافیایی نیست

خیامیان گفت: عراق قرار است 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داشته باشد 180 میلیارد دلار آن مربوط به تجهیزات خواهد بود و ایران می‌تواند 20 درصد این بازار را بدست آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خیامیان رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت در نشست خبری با بیان اینکه انجمن 700 عضو دارد که بیشترین سهم را در تامین تجهیزات صنعت نفت در کشور به عهده دارد گفت: ما به عنوان تشکل صنفی فقط به دنبال بیان مشکلات نیستیم بلکه به  دنبال راه‌حل‌هایی هستیم که خواه  ناخواه در پیش روی ما قرار دارد که ازجمله آنها برخی مشکلات عمومی که کل صنعت با آن مواجه است و برخی مختص سازندگان صنعت نفت است.

وی افزود: در حال حاضر مشکلات مربوط به مالیات و دارایی بزرگترین مشکل صنعتگران است بطوری که 8/98 درصد اعضای ما با این مشکل مواجهند.

خیامیان با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبری اظهار داشت: این نامگذاری این نوید را به صنعتگران داد که در کشور واقعا تلاش می‌شود که تولید داخل مورد اهمیت قرار گیرد و اگر مسئولان این امر را چراغ راه خود قرار دهند ما حرفی نداریم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال رانت نیستیم تصریح کرد: در حال حاضر که برجام اجرایی شده ما خواستار این هستیم که در شرایط برابر با خارجی‌ها قرار گیریم چرا که معتقدیم آمدن شرکت‌های خارجی باعث رشد ما می‌شود.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت تاکید کرد: ما به دنبال درهای بسته نیستیم بلکه معتقدیم که در شرایط برابر با خارجی‌های قرار گیریم. اگر برای شرکت‌های خارجی به محض ورود ال‌سی باز می‌شود اینگونه نباشد که ما پیش پرداخت داشته باشیم و بعد با کلی معطلی پولمان را بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالبات سازندگان از صنعت نفت مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده خواستار تسویه‌حساب مطالبات و ایجاد فضای رقابتی با خارجی‌ها و رفع تحریم‌های داخلی شد.

خیامیان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما علاوه بر دارایی، بیمه است که این مسئله کل صنعت را درگیری کرده است همچنین ما خواستار روان‌سازی محیط کسب و کار هستیم تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی به کار خود بپردازند.

وی اظهار داشت: ما به لحاظ کیفی خودمان را پایین‌‌تر از تولیدکنندگان خارجی نمی‌دانیم چرا که بر این باوریم که تحویل به موقع کالا و قیمت و کیفیت ازجمله ملزومات تولید است و چنانچه بستر فراهم شود ما می‌توانیم کالای خود را با کیفیت بالا تحویل دهیم.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت به امضای تفاهم‌نامه همکاری با انجمن نفت ایتالیا اشاره و اظهار داشت: شرکت‌های بزرگی مثل انی و سایپم جزء این انجمن هستند و ما به دنبال جوینت شدن با این شرکت‌ها هستیم تا کارهای هایتک و فراوری را در کلاس جهانی انجام دهیم و در این ارتباط تعدادی از واحدهای ما با خارجی‌ها مذاکراتی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ایران در برنامه ششم توسعه 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهد داشت، افزود: از این میزان سرمایه‌گذاری 60 درصد مربوط به تجهیزات است که 120 میلیارد دلار را دربرمی‌گیرد.

خیامیان همچنین گفت: در کشوری مثل عراق نیز قرار است 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت صورت گیرد زیرا می‌خواهند 9 میلیون بشکه در روز تولید داشته باشند که در این راستا با دو بازار مواجهند که برخی امور جاری و برخی پروژه‌های جدید هستند که در این سرمایه‌گذاری 180 میلیارد دلار آن مربوط به تجهیزات خواهد بود و اگر 20 درصد این تجهیزات از ایران تهیه شود ما می‌توانیم با جمع تهیه تجهیزات داخلی 36 میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم همچنین باید سرمایه‌گذاری کشوری مثل آذربایجان و حوزه خلیج‌فارس را نیز به این سرمایه‌گذاری‌ها اضافه کرد.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت همچنین به بازار آذربایجان نیز اشاره کرد و گفت: در مذاکراتی که با شرکت سوکار آذربایجان داشته‌ایم این کشور به دنبال تجهیزات ثابت بوده‌اند و ترجیح می‌دهند که به جای خرید از ترکیه کالاهای خود را از ایران تهیه کنند و اگر ما بتوانیم جوینت و تاییدیه شرکت‌های خارجی را داشته باشیم می‌توانیم در تامین تجهیزات این کشور دخیل باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که طی 5 سال آینده بازار 100 میلیارد دلاری پیش‌روی ما باشد لذا ما تلاش می‌کنیم که کیفیت محصولات خود را در سطح جهانی ارتقا داده و بتوانیم صادرات داشته باشیم و اگر این امر محقق شود فقط به دنبال این نیستیم که وزارت نفت از ما کالا خریدار کند.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به اینکه ما باید در صنایع بالادستی نفت با خارجی‌ها جوینت شویم تا بتوانیم تکنولوژی را منتقل کنیم اظهار داشت: در حال حاضر ما در بخش بالادستی نفت 40 تا 50 درصد تولید را انجام می‌دهیم و در بخش تجهیزات ثابت نیز توان 100 درصدی داریم.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد مرکزی در کیش با عنوان ITCP که دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری است افزود: این مرکز که بعد از نمایشگاه نفت افتتاح خواهد شد. مدلی برگرفته از سازمان ملل است و براساس آن ما می‌توانیم با شرکت‌های خارجی رابطه داشته و ارتباط تکنولوژیکی برقرار کنیم چرا که ما به دنبال این هستیم که به وسیله جوینت با خارجی‌ها بتوانیم بازار منطقه و ایران را به دست آوریم.

خیامیان با بیان اینکه صنعت نفت بزرگترین بازاری است که بیشترین مزیت را دارد خاطر نشان کرد: نفت موتور محرکه صنعت کشور است و هیچ صنعتی به اندازه نفت نمی‌تواند برای کشور ارزآوری ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ما خواستار اجرای شیوه‌نامه اعلامی از سوی وزیر در حمایت از ساخت داخل هستیم تصریح کرد: در کشور ما قوانین خوبی وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم که آنها اجرایی شود و در این صورت ما مشکل خاصی نداریم.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت درباره مقایسه کالاهای چینی و ایرانی اظهار داشت: ما قبول داریم که قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در برخی موارد بالاتر از چینی‌هاست و دلیل آن نیز این است که چینی‌ها به لحاظ صادرات مشوق‌هایی دارند که ما نداریم. ضمن اینکه بسترسازی برای تولید روان در کشور ما وجود ندارد لذا قیمت‌ کالاها بالا می‌رود. وقتی 30 درصد بهره بانکی پرداخت می‌کنیم قیمت کالاها نیز طبیعی است که بالا برود ضمن اینکه چینی‌ها در برخی اقلام تولید وسیعی دارند لذا قیمت تمام شده‌اشان پایین می‌آید و برای ما نیز نمی‌صرفد که ساخت داخل داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به امضای 52 قرارداد برای ساخت 10 قلم کالا اظهار داشت: از این تعداد قرارداد فقط یک مورد در بخش سرچاهی برای تجاری‌سازی اجرایی شده و بقیه گرفتار بوروکراسی هستند و بانک‌ها نیز تضامین لازم را نمی‌دهند.

خیامیان در ادامه با بیان اینکه خرید از خارج از کشور اپیدمی بوده و همیشه بوده و هست اظهار داشت: البته نباید فراموش کرد که برخی مدیران به ساخت داخل باور دارند و ریسک آن را نیز می‌پذیرند و برخی نیز به دنبال خرید از داخل بوده چون مزیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ما باید استفاده از ساخت داخل را باور کنیم افزود: در حال حاضر 10 درصد اعضای انجمن کالاهای خود را صادر می‌کنند.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت میزان مطالبات انجمن از صنعت نفت را 350 هزار میلیارد تومان طی یکسال گذشته اعلام کرد و گفت: یکسری از این مطالبات پرداخت شده و برخی دیگر دوباره جایگزین می‌شود و دلیل بدهکار بودن وزات نفت نیز این است که خودشان نیز یارانه پرداخت می‌کنند لذا پولی ندارند که به ما پرداخت کنند ضمن اینکه وقتی دارایی حساب برخی پالایشگاه‌های دولتی را می‌بندد ما نیز جایی برای اعتراض و دریافت مطالباتمان نداریم.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی تجهیزات کشور اظهار داشت: این شورا کمک می‌کند که برنامه‌ریزی شود کالاهایی که در داخل ساخته می‌شود از خارج از کشور وارد نشود البته برخی پروژه‌ها فاینانسور خارجی دارند و شرکت‌ها ترجیح می‌دهند کالا را از کشور خودشان خریداری کنند. لذا ما نیز با این واقعیت جلو می‌رویم و معتقدیم که اگر بتوانیم با شرکت‌های خارجی جوینت شویم می‌توانیم کالاها را مبدل‌سازی کرده و دانش خود را بالا ببریم و از کالاهای ساخت داخل استفاده شود.

خیامیان درباره اینکه آیا در استفاده از تجهیزات خارجی مافیا وجود دارد یا خیر اظهار داشت: ما به عنوان سازنده با مسائل مختلفی طرفیم بعضی دلالند که به جایی وصل نیستند و به دنبال سرکیسه کردن سازندگانند اما اینکه بگوییم مافیا وجود دارد یا خیر تاکنون برخوردی با این قضیه نداشته‌اند.

وی یادآور شد: اگر دولت به ما کمک کند ما بازار خوبی برای صادرات داریم و درخواستی نیز جز ایجاد شرایط رقابتی و برابر با خارجی‌ها نداریم.

رئیس انجمن سازندگان صنعت نفت درباره حضور استصنا در قراردادهای ipc گفت: در این قراردادها انجمن سازندگان پیمانکاری و مشاوران حضور دارند.

 

کد خبر : ۳۶۶۳۲۷