خبرگزاری کار ایران

نارضایتی سندیکا و تشکل ها از افزایش تعرفه واردات فولاد

رئیس هیات مدیره مدیره سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: افزایش تعرفه واردات فولاد از چهار به 20 درصد براساس اعلام اتاق ایران بدون اخذ نظر تشکل های ذیربط انجام شده است درحالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت مباحث کارشناسی را باید از بخش خصوصی بهره گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای سندیکا لوله و پروفایل کشور در ظهر امروز در نشست خبری نسبت به افزایش تعرفه واردات فولاد واکنش نشان دادند

 امیرحسین کاوه دبیر این سندیکا  ضمن انتقاد از تغییر محتوای تفاهم‌نامه میان فولاد مبارکه و سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: تفاهم‌نامه اولیه را همه امضاء کرده‌اند و آقای سبحانی به جای این که این تفاهم‌نامه را امضاء کند تفاهم‌نامه جدیدی را با تغییراتی که برای ما موثر نیست برای امضاء ارسال کرده است.

وی درباره‌ی تغییرات این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در بندی از این تفاهم‌نامه واژه تا اطلاع ثانوی آورده شده که به این معنی است که هر زمان بخواهند می‌توانند آن را متوقف کنند.

دبیر این سندیکا افزود: از سوی دیگر نرخ هزینه 12 درصدی برای فروش محصولات به صورت سلف در نظر گرفته شده این در حالی که قیمت محصولات سلفی‌ باید پایین‌تر از قیمت معمول آن باشد.

علی‌محمد ابویی - رییس سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پرفیل فولادی -  ضمن انتقاد از این قضیه اظهار کرد: درباره افزایش تعرفه‌های فولاد در سال گذشته اتاق بازرگانی معتقد است که نظر بخش خصوصی و تشکل‌های مربوطه گرفته نشده که این افزایش تعرفه به صنایع پایین‌دستی ضربه زده است.

وی با بیان این‌که گاها در بورس کالا در سال گذشته قیمت‌سازی انجام شده است، ادامه داد: بورس کالا باید شفاف باشد از سوی دیگر تمام کارخانه‌ها استراتژی اولیه‌شان تامین نیاز همجواری است و دلیلی وجود ندارد جنسی که در کشور 400 دلار فروخته می‌شود 250 دلار صادر کند.

رییس سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پرفیل فولادی با بیان این‌که سال گذشته ورق فولادی 250 دلار صادر شده و ما به قیمت 320 دلار آن را وارد کرده‌ایم، اظهار کرد: این به نفع منافع ملی نیست که با قیمت کم محصول را صادر و با قیمت بالا وارد کنیم.

ابویی افزود: ما حتی اعلام کردیم که حاضریم تا پنج درصد بالاتر از قیمت صادراتی فولاد تولید فولاد مبارکه را بخریم و اولویت ما و نفع کشور نیز در همین است. از سوی دیگر برای واردات و صادرات دو هزینه ترانسپورت پرداخت می‌شود که برای فروش داخل این هزینه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان این‌که در سال گذشته در کمتر از یک‌ماه یعنی 15 روز کاری قیمت فولاد 64 درصد افزایش یافته است، گفت: ما آماده همکاری با فولاد مبارکه هستیم، اما زمانی که فولاد مبارکه محصول خود را به عراق با قیمت 100 دلار پایین‌تر از داخل صادر می‌کند آیا ارزش افزوده‌ای که ما تولید می‌کنیم توان رقابت با عراق را دارد؟

رییس سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پرفیل فولادی تاکید کرد که هر صادراتی خوب نیست و برخی صادرات‌ها وطن‌فروشی است.

ابویی همچنین خواستار بازگشت تعرفه‌های واردات فولاد به حالت اول، تامین نیاز اولیه واحد‌های تولیدی لوله و پروفیل و اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات ورق‌های فولادی شد.

به گفته وی، مجموعه این اتفاق‌ها ریشه صنایع پایین‌دستی از جمله خودرو و لوله و پروفیل را از بین برده است.

ابویی با بیان این‌که در سال گذشته محصولات فولاد مبارکه 250 دلار صادر شد، اظهار کرد: ما حاضر شدیم 300 دلار محصولات را بخریم، اما به ما ندادند از سوی دیگر چه اتفاقی در کشوری که می‌خواهیم جلوی تورم‌اش را بگیریم افتاده که ظرف 15 روز 68 درصد قیمت فولاد آن در داخل افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۳۶۳۲۰۳