خبرگزاری کار ایران

فروردین سیاه کشاورزان؛

خسارت 2 هزار میلیاردی بخش کشاورزی در طوفان‌های اخیر

مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی گفت: 2هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، امور زیربنایی، دام و طیور و آبزیان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی در نشست خبری که به منظور ارائه آخرین اطلاعات از میزان خسارات بخش کشاورزی به دلیل بارندگی و تگرگ‌های اخیر در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، بیان داشت: در سال آبی جاری شاهد بارش‌های بسیار خوبی در کشور بوده‌ایم که در مقایسه با سال آبی 94 نزدیک به هجده و نیم درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم. در 9 روز منتهی به 1/29 شاخص‌های اقلیمی نشان می‌دهد که 16 استان کشور با بارش سنگین (بالای 50 میلی‌متر) مواجه بودند که این امر خسارات فراوانی را در 12 استان کشور موجب شده است.

او در ادامه گفت: در 9 استان شاهد خسارات ناشی از سیل و تگرگ و در 12 استان شاهد دمای صفر و زیر صفر بوده‌ایم که همین امر موجب خسارت 140هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی شده است.

موسوی با اشاره به اسفند سال 94 و گرمای زودرس آن افزود: اسفند 94 در قیاس با تغییرات دمای 47 سال گذشته گرم‌ترین اسفند بوده است که 3 درجه افزایش دما نسبت به میانگین 47 سال گذشته داشته است و همین امر موجب شد که گل‌دهی باغات زودتر از موعد باشد و در ادامه سرمای فروردین موجب سرمازدگی باغات در سطح وسیعی شده است.

او در ادامه گفت: طبق آخرین آمار تا ظهر روز گذشته خسارت سیل در 9 استان که قالباً استان‌های غرب و جنوب غربی را شامل می‌شود در مجموع 950 میلیاردتومان و سرمازدگی در 12 استان که شامل استان‌های غرب و شمال می‌شود هزار و پنجاه میلیارد تومان برآورد شده است که در مجموع میازن خسارت را تا ظهر دیروز 2هزار میلیارد تومان اعلام می کنم.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه سیل و تگرگ روزهای گذشته حدود 500هزار هکتار اراضی زراعی را تحت تاثیر قرار داده است بیان داشت: این اراضی بین 20 تا 100درصد خسارت دیده‌اند و حدود 121هزار و 413 هکتار باغات تحت تاثیر سرمازدگی و بارش سنگین قرار گرفته‌اند.

او افزود: هزار و پنجاه میلیارد تومان به باغات آسیب رسیده است که 47درصد آن مربوط به بارش‌های سنگین و سیل و 53درصد مربوط به سرمازدگی بوده است. همچنین آب و خاک در امور زیربنایی در 10 استان حدود 200 میلیارد تومان خسارت دیده است و در حوزه دام و طیور در 9 استان 55 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران بخش کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه زراعت، در استان‌های ایلام، خوزستان و کرمانشاه گندم و جو بیشترین خسارت را دیده‌اند در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تولید گندم در این استان‌ها قطب اصلی تولید این محصول است به نصف کاهش یابد گفت: تا زمان اعلام دقیق میزان خسارات نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد اما محصولاتی مثل زردآلو، آلو، گوجه‌سبز، شلیل، بادام و گردو خسارات زیادی دیده‌اند.

او در ادامه گفت: حدود 25 درصد از باغاتی که آسیب دیده‌اند بیمه هستند. بیشترین اراضی زراعی در خوزستان دچار خسارت شده اند که عدد آن 205هزار هکتار است اما خوشبختانه 85درصد از این اراضی بیمه هستند.

موسوی در پایان گفت: طبق آخرین گزارش 27درصد سطح باغات کشور و 34درصد سطح اراضی کشور بیمه شده‌اند.

کد خبر : ۳۶۲۷۰۱