خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی عنوان کرد؛

منافع ملی با امضای سریع قراردادهای جدید نفتی تامین می‌شود

منوچهری گفت: سکوهای مورد نیاز برای انتقال نفت و گاز به ساحل باتوجه به فاصله خطوط انتقال پارس جنوبی (100 تا 150کیلومتر) توسط تاسیسات دریایی انجام شده و ضمن اینکه روی هر خط نیز 2 هزار کیلومتر خط لوله انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی در نشست خبری پس از بازدید خبرنگاران از یاردهای خرمشهر ضمن تشریح فعالیت‌های تاسیسات دریایی درخصوص فعالیت‌ها و پروژه های این شرکت نیز توضیحاتی ارائه داد.

وی با بیان اینکه شرکت تاسیسات دریایی برای مهندسی ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی ایجاد شده که قبلا 100 درصد آنها وابسته به خارج از کشور بوده اظهار داشت: اکنون اجرای خط لوله زیرزمینی جزو فعالیت‌های روتین تاسیسات دریایی است و ما کل خطوط دریایی پارس جنوبی و فلات قاره را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه تاسیسات دریایی تنها شرکتی است که کار لوله‌گذاری دریایی در سطح کشور را انجام می‌دهد است گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های ما از نیازهای کشور بالاتر است.

منوچهری ادامه داد: شناور سوم لوله گذاری اوشنیک 5 هزار تنی که شناور نصب سنگین است را انجام داده‌ایم که اما به دلیل عدم نیاز هنوز عملیاتی نشده و امیدواریم که بتواند در پروژه عمان کار کند.

وی با اشاره به اینکه ما پروژه‌هایی مثل کتینگ بتنی لوله‌ها را انجام می‌دهیم افزود: همچنین کارهای زیردریایی برای نصب اتصالات و تست در دریا را نیز انجام می‌دهیم. ضمن اینکه بیش از 20 فعالیت خدماتی داریم که قبلا وابسته بوده و اکنون توسط بخش خصوصی ایرانی انجام می‌شود. البته این فعالیت‌ها گاهی به دلیل رقابت قیمتی و تکنولوژی روز توسط خارجی‌ها انجام می‌شود.

منوچهری با بیان اینکه ما در زمان تحریم در زمینه اقتصاد نفتی مقاوم شده‌ایم افزود: قبلا خط لوله با یک میلیارد دلار از خارج وارد می‌شد اما اکنون در داخل کشور تولید می‌شود.

وی دیگر فعالیت‌های شرکت فراساحل را ساخت جکت عنوان کرد و گفت: سکوهای مورد نیاز برای انتقال نفت و گاز به ساحل باتوجه به فاصله خطوط انتقال پارس جنوبی (100 تا 150کیلومتر) توسط تاسیسات دریایی انجام شده و ضمن اینکه روی هر خط نیز 2 هزار کیلومتر خط لوله انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سهم ما در پروژه فراساحلی جکت، سکو تاسیسات مربوطه و خط انتقال تا خشکی است اظهار داشت: البته تعدادی کار حفاری نیز انجام داده‌ایم و اکنون نیز کار حفاری فاز 14 را نیز به عهده داریم.

وی کل هزینه کرد کارهای دریایی را 45 درصد و در بخش پالایشگاه 55 درصد در الگوریتم فعلی پارس جنوبی عنوان کرد.

هر فاز پارس جنوبی 25 میلیون مترمکعب معادل یک میلیارد فوت در روز تولید گاز، 40 هزار بشکه میعانات گازی 1500 تن اتان و 1500 تن C3 و C4 است.

هر فاز پارس جنوبی 40 هزار تن میعانات تولید می‌کند یعنی با تکمیل 28 فاز پارس جنوبی یک میلیون بشکه در روز میعانات گازی تولید می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه‌های یارد خرمشهر 100 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز (معادل 4 سال) اضافه می‌کند افزود: این پروژه‌ها 150 تا 160 هزار بشکه در روز میعانات گازی نیز به تولید اضافه می‌کند که به اندازه تولید برخی کشورهای عضو اپیک است.

منوچهری درباره ارزش اقتصادی پروژه‌ها نیز اظهار داشت: اگر نفت بشکه‌ای 40 دلار باشد با حساب 150 هزار بشکه تولید ضربدر 40 روزانه 6 میلیون دلار و در سال 2 میلیارد دلار خواهد شد. همچنین اگر گاز را هر مترمکعب 10 سنت محاسبه کنید باتوجه به تولید 4 فاز 100 میلیون مترمکعب می‌شود که ضربدر 365 روز و ضربدر یکدهم 3 میلیارد و 650 میلیون دلار خواهد شد. همچنین اگر گاز مترمکعبی 15 سنت باشد ارزش آن حدود 5 میلیارد دلار خواهد شد. بنابراین ارزش 4 فاز در کل 6 میلیارد دلار در سال خواهد شد.

وی ادامه داد: ارزش میعانات نیز براساس 40 هزار بشکه در روز باتوجه به 4 فاز 6 میلیون دلار در روز و 2 میلیارد و 200 میلیون دلار در سال خواهد شد که جمعا حدود 6 میلیارد دلار در سال برای 4 فاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این فازهای یاد شده قدرت چانه‌زنی ما بالا و اتکا به محصولات مایع کم و صادرات فراورده‌های جانبی ارتقا می یابد افزود: با این میزان تولید می‌توانیم به ترکیه، عراق و پاکستان تعهد انتقال گاز داشته باشیم.

وی یادآور شد: البته کشور ما 70 درصد مصرف سرانه گاز دارد که از این جهت که اقتصاد بزرگ و رفاه زیاد می‌شود خوب است اما از این جهت که منجر به مصرف بی‌رویه می‌شود ناخوشایند است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاسیسات دریایی 70 درصد کار فراساحلی پارس جنوبی را انجام داده تصریح کرد: در سال 93، 4 سکوی فاز 12، 17 و 18 به مدار آمد که کمک موثری بود همچنین در همین سال سکوهای فازهای 15 و 16 نصب شد ضمن اینکه 6 خط لوله نیز توسط تاسیسات دریایی تست و وارد مدار شد و در سال جاری نیز خط لوله زیردریایی فاز 14 را به اضافه کار حفاری انجام می‌دهیم که ظرف 20 ماه آینده اولین مرحله آن تکمیل می‌شود.

وی انتقال سکوی نفتی 7 هزار تنی میدان مشترک فروزان را از دیگر فعالیت‌های این شرکت برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبار به موقع کار فراورش تا نیمه دوم سال آینده به اتمام برسد.

وی افزود: ما با چانه‌زنی حقوقی و فنی سکوی فروزان را از کره وارد کشور کردیم که در واقع 100 میلیون یورو به کشور منتقل شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در یارد خرمشهر 1600 نفر کار می‌کنند اظهار داشت: با تکمیل فازهای 20 و 21 و 19 فعالیت جدیدی در یارد شروع می‌شود.

وی در ادامه درباره میزان هزینه‌کرد سکوی فروزان گفت: تا پایان سال آینده باید 170 میلیون یورو توسط شرکت فلات قاره تامین اعتبار شود.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه طی این سال‌ها در زمینه پالایشگاهی شرکت‌های EPC رشد خوبی داشته‌اند گفت: مهم این است که شرکت‌های ایرانی بتوانند با سرعت و کیفیت بهتری کار کنند و انتظار این است که در پساتحریم هزینه زمان نصف شده و هزینه‌های مالی نیز 40 درصد کاهش داشته باشد بنابراین در پساتحریم شرکت‌های ایرانی نباید حذف شوند بلکه باید کارآمدتر شوند.

منوچهری در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی و تاثیر آن در بکارگیری ایرانی‌ها در پروژه‌ها اظهار داشت: مدل قراردادها باید به گونه‌ای باشد که شرکت‌های ایرانی در سطوح بالا به کار گرفته شوند و با تعامل خوب، جهش مدیریت و فناوری در پروژه‌های بزرگراه داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه هدفمندی ما این است که قابلیت ایرانی به کار گرفته شود و امیدواریم با گستره میادین نفت و گاز رونق بزرگی در ای صنعت حاصل شود که زایش آن تحقیقات و رشد فناوری ملی باشد و مهم‌تر آنکه نیروی فنی رشد کرده و از فرار مغزها جلوگیری شود.

وی درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی در پسابرجام اظهار داشت: تاکنون مذاکره هدفداری را با شرکت‌های توسعه‌دهنده نداشته‌ایم ولی با شرکت‌های پیمانکار مذاکراتی داشته و پروتکل‌هایی را برای همکاری نوشته‌ایم اما با توتال و انی ملاقات‌های عمومی داشته‌ایم و هنوز روی پروژه‌ها صحبت نکرده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته علاقه‌مندیم که با شرکت‌های پیمانکار EPC و شرکت‌های توسعه‌دهنده شراکت داشته باشیم و قابلیت خودمان را نشان دهیم.

منوچهری درباره انتقال سکوی فروزان به کشور اظهار داشت: علت تاخیر دلیل این  اقدام بود زیرا طرف کره‌ای تمایل داشت که کار ساخت در یارد خودش انجام شده و نیروی خودش به کار گرفته شود. ضمن اینکه باید گفت انتقال سکو به خارج از کشور از ابتدا اشتباه بود و ما نیز تمایل داشتیم سکو منتقل شده و به پیشرفت کار لطمه نخورد اما تحویل کار تاخیر داشت از جمله اینکه اتهاماتی به شرکت کره‌ای وارد شد ما نیز فرصت را مغتنم شمرده و از طریق دادگاه و مذاکره توانستیم آنها را متقاعد کنیم که تحریم شوند و سکو وارد ایران شود.

وی ادامه داد: این پروژه به دلیل ضعف شرکت کره‌ای و تغییرات طراحی و تامین مالی تاخیر دو ساله داشته و امیدواریم ک طی یک و نیم سال آینده به سرانجام برسد.

وی درباره کارهای مشترک با شرکت‌های خارجی نیز اظهار داشت: تاکنون با یک شرکت نروژی که در زمینه ساخت سکوی دریایی پیش‌قراول هستند تفاهم‌نامه داشته‌ایم که با کمک این کشور تکنولوژی جدیدی برای ساخت سکو به کشور منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تکنولوژی ما در پارس جنوبی مربوط به دهه نود است و باتوجه به محدودیت‌های تحریم نتوانستیم آنها را به روز کنیم. لذا اکنون ضرورت دارد که با شرکت‌هایی که دارای دانش هستند همکاری کرده و از دانش فی و تکنولوژی روز بهره ببریم.

منوچهری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شر کت‌های پیمانکاری دغدغه فعالیت‌های آینده خود را دارند اظهار داشت: انتظار این است که خیزش و حرکت مجددی در صنعت نفت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون تاسیسات دریایی روی پروژه عمان کار می‌کند همچنین کار حفاری را آغاز کرده و در آینده نیز در پارس جنوبی سکوی جدیدی را برای افزایش تولید و بازچرخانی گاز و حفظ تولید میعانات و همچنین تعمیر و نگهداری خواهد داشت. لذا باید قابلیت‌های خود را بالا ببریم تا با نیاز روز بازار از دست نرود.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان تحریم تاخیر و افزایش هزینه زیادی به پروژه‌ها وارد شد خاطرنشان کرد: هرچند سازندگان فرصت‌های زیادی داشتند که زیرساخت کار کنند اما به دلالان نیز فرصت داده شد که کالاها را به چند برابر قیمت بفروشند. حتی ما در زمان تحریم نمی‌توانستیم برخی تجهیزات را از سازنده اصلی خریداری کنیم. بعد از خرید از دلالان متوجه می‌شدیم که آن تجهیز نیاز به بازطراحی داشته است و یا بعضاً مجبور بودیم کالاها را مجدداً بخریم اما اکنون کارها با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌شود .

وی با ابراز امیدواری از اینکه با حمایت وزارت نفت، ظرفیت داخل با پشتوانه تکنولوژی خارجی افزایش یابد تاکید کرد: ما باید بتوانیم نقش واسطه موثری در پساتحریم ایجاد کنیم و از ظرفیت‌هایی که طی سال‌ها شکل گرفته استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی تفاوتی با قراردادهای قبلی ندارد اظهار داشت: با اجرایی شدن این قراردادها شرکت‌های بین‌المللی در مدت طولانی در پروژه‌ها حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: گاهی تصور می‌شود که با قراردادهای جدید همه چیز واگذار می‌شود اما واقعیت این است که قبلاً در نحوه پرداخت‌ها تغییراتی به وجود آمده به این ترتیب که نحوه پرداخت در انتهای پروژه بود اما اکنون سرمایه‌گذار طی مدتی که در پروژه حضور دارد بعد از تولید مشارکت می کند می‌تواند سود خود را برداشت کند. لذا فرقی با قراردادهای قبلی وجود ندارد.

منوچهری اظهار داشت: طبیعتاً امضای قراردادهای جدید با هر شریکی متفاوت است. اینکه قرارداد مربوط به میادین قدیمی، میادین گازی و دریای خزر باشد متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه ما باید برای حضور خارجی‌ها در ‌آب‌های عمیق مشوق‌هایی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: هوشمندان این حوزه باید برای دفاع از منافع ملی با شرکت‌های خارجی چانه‌زنی کرده و امتیاز بگیرند.

منوچهری با بیان اینکه مدل قراردادها قابل انعطاف است و انعطاف ما نیز حفظ منافع ملی تا آخرین لحظه است خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اگر میادین مشترک را توسعه ندهیم بزرگترین ضربه را به منافع ملی وارد کرده ایم. بنابراین بزرگترین دفاع از منافع ملی این است که قراردادها امضا شوند تا شرکت‌های خارجی پول بیاورند. ضمن اینکه اکنون نیز اجرا توسط شرکت‌های ایرانی و تنها شرکت‌های برتر خارجی سازمان مدیریت تشکیل می‌دهند و بدنه اجرایی ایرانی است. همچنین در ساخت تجهیزات نیز چانه‌زنی می‌شود که حدالامکان ایرانی باشد.

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی درباره میزان پیشرفت سکوها نیز گفت: در حال حاضر فاز 21 از 92 درصد، فاز 20 86درصد، 19A 87درصد، 19B 62درصد و 19C تا اردیبهشت ماه 500 میلیون فوت مکعب تولید خواهد داشت.

کد خبر : ۳۶۲۴۹۲