خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا:

بانک‌های صادرات، مهر اقتصاد و انصار همچنان تحریم هستند

هم اکنون 29 بانک عضو سوئیفت هستند و سه بانک صادرات، مهر اقتصاد و انصار همچنان تحریم هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ؛ افزایش رقابت بین بانک‌ها و الزام به رعایت استانداردها، «بهبود مکانیزم تسهیلات‌دهی»، «کاهش مطالبات معوق و اضافه‌برداشت‌ها» و «ورود فناوری و سرمایه خارجی» به‌عنوان 4 ارمغان ورود بانک‌های خارجی به اقتصاد کشور در پسا برجام به شمار می روند.

براساس مفاد برجام، مقرر شد بخش اعظم تحریم‌های وضع شده علیه نظام اقتصادی کشور ازجمله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در روز اجرای برجام برداشته شود.

بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام اسامی بانک‌هایی که از لیست تحریم‌ها خارج شدند منتشر شد و در سایت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت.

بر اساس این فهرست بانک های آرین، کارگشایی، ملت، ملی، صنعت و معدن، رفاه، تجارت، بانک مرکزی، توسعه تعاون، بانک اروپایی ایرانی ایران و آلمان، بانک توسعه صادرات ، بانک فیوچر مستقر در بحرین، بانک ملی اینترنشنال لندن، بانک پرشیا اینترنشنال ملت لندن، پست بانک و بانک سینا و بانک سپه به طور کامل از لیست تحریم‌ها خارج شدند.

به گفته حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی ایران، بانک‌های ایرانی هم‌اکنون دارای 45 شعبه در خارج از کشور هستند که عمدتا به‌دلیل تحریم‌ها غیرفعال شده اند که از این پس مجددا فعال خواهند شد.

حسین یعقوبی مدیر اداره بین الملل بانک مرکزی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر برای اتصال به شبکه سوئیفت هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها رابطه کارگزاری‌ها مطرح است که هم اکنون بیش از 300 رابطه کارگزاری با بانک‌ها برقرار شده و این روند با مذاکرات ما در حال پیشرفت است.

وی افزود: البته این مذاکرات زمانبر است و در فرایند زمانی توافقات حاصل می شود.

یعقوبی تصریح کرد: بانکی که قصد همکاری با ما دارد باید صورت‌های مالی بانک ایرانی را مورد ارزیابی قرار دهد و نهایتا اعلام کند که این رابطه را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: پس از اجرای برجام که در 26 ژانویه بود تاکنون و ظرف 3 ماه روابط کارگزاری گسترش یافته است و این تعداد رابطه کارگزاری رشد خوبی داشته است و برخی از بانکها برای اولین بار است که وارد ایران شده اند و حتی برخی از آنها قبل از تحریم ها هم هیچ ارتباطی با ما نداشتند اما اکنون فرصت های سرمایه گذاری در ایران را مناسب می‌بینند و برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند.

یعقوبی افزود: هم اکنون 29 بانک عضو سوئیفت هستند اما سه بانک صادرات، مهر اقتصاد و انصار همچنان در تحریم هستند.

عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز اخیرا به برقراری روابط کارگزاری اشاره داشت و گفت: برقراری روابط کارگزاری منوط به سرعت عمل بانک‌ها در تسهیل و شکل‌دهی روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی است. طبق آمار رییس کل بانک مرکزی تاکنون نزدیک به 300 ارتباط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی شکل گرفته است.

بر این اساس بانک ملی تا این لحظه 20، بانک ملت 43 و بانک تجارت نیز 14 رابطه کارگزاری را برقرار کرده و در مجموع نزدیک به 2000 ‌اعتبار اسنادی گشایش یافته است. این آمارها نشان دهنده تسهیل هرچه بیشتر روابط کارگزاری است.

به نظر می رسد با رفع ابهام ها و افزایش استانداردها به زودی شاهد گسترش روابط کارگزاری ها و بانکهای خارجی با ایران باشیم.

کد خبر : ۳۶۰۱۸۵