خبرگزاری کار ایران

در مانور دورِ میزی کارگروه مدیریت سیلاب تهران مطرح شد؛

پیش‌بینی پیامدهای پدیده‌‌های طبیعی یکی از راه‌های عملی شدن اقتصادمقاومتی/سیل؛ دغدغه آبفای استان تهران

هاشمی با بیان این‌که سال ٩٥ سال متفاوتی است افزود: حرکت هماهنگ و هم‌افزا در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی استان تهران باید به گونه‌ای باشد که مردم نتایج مثبت آن را لمس و درک کنند.

به گزارش ایلنا، استاندار تهران در نخستین مانور دورِ میزی کارگروه مدیریت سیلاب تهران با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از راه‌های عملی‌شدن اقتصاد مقاومتی، پیش‌بینی پیامدهای پدیده‌‌های طبیعی از جمله سیل و زلزله است.

سیدحسین هاشمی افزود: چنین نشست‌هایی اگر درست برگزار شود باعث ایجاد الگو برای مدیریت بحران در سراسر کشور خواهد شد؛ به بیان دیگر نشست‌ها نباید صوری باشد بلکه نتیجه‌ای که از آن‌ها حاصل می‌شود بسیار مهم است و با همین دیدگاه است که همایش‌های استانداری را بسیار محدود کرده‌ایم.

هاشمی با بیان این‌که سال ٩٥ سال متفاوتی است افزود: حرکت هماهنگ و هم‌افزا در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی استان تهران باید به گونه‌ای باشد که مردم نتایج مثبت آن را لمس و درک کنند.

او تاکید کرد: استان تهران سال گذشته در بخش پدافند غیرعامل اقدامات بسیار خوبی انجام  داد که از آن جمله اجرای مانور پدافند غیرعامل برای نخستین بار بود و در نظر داریم امسال هم با هدف به‌روز کردن آمادگی‌ها این اقدامات را ادامه دهیم.

استاندار تهران خطاب به تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی استان تهران گفت: از همه شما دو خواسته دارم؛ نخست این‌که گزارش نحوه عملیاتی و اجرایی‌کردن شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در حوزه تحت مدیریت خود را تا پایان فروردین‌ماه به دفتر بنده ارسال کنید و دوم این‌که این مانور را جدی بگیرید و مدیران مرتبط، گزارش این نشست را تا پایان امروز ارائه دهند به این امید که به نتایج مثبتی دست یابیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران: رسیدن به دستورالعملی برای استفاده در موقعیت‌های واقعی ،هدف این مانور است

در ابتدای این برنامه مدیرعامل آبفای استان تهران با تاکید بر این‌که هدف ما از این نشست این است که امروز مدل موفقی در اختیار کارگروه‌های مختلف بگذاریم گفت: با توجه به شعار امسال باید تمام توان‌مان را برای داشتن بالاترین سطح آمادگی در هنگام مواجهه با سیل به کار گیریم.

محمد پرورش افزود: نخستین مانور دورِ میزی کارگروه مدیریت سیلاب تهران بر اساس تاکید وزیر نیرو، استاندار و شهردار تهران انجام شده است و همکاران آبفای استان تهران در دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل جلسات متعدد کارشناسی با استادان دانشگاه تهران انجام داده‌اند تا خوراک برگزاری این مانور فراهم شود.

پرورش افزود: امروزه سیل از دغدغه‌های ماست و آبفای استان تهران همواره تلاش داشته است برای موقعیت‌های خطر، سناریوهایی طراحی کند تا در مواجهه با موقعیت واقعی، هزینه تخریب و آسیب‌ها را به حداقل کاهش دهد.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که طرح قمر بنی‌هاشم (رینگ تهران) به لحاظ پدافندی و مدیریت بحران بسیار دارای اهمیت است گفت: این طرح شامل بیش از ١٤٠ کیلومتر لوله‌گذاری است که از طریق آن می‌توان در هر زمان آب را از هر نقطه تهران به نقاط دیگر منتقل کرد.

او با اشاره به کمبود اعتبارات لازم برای تکمیل این طرح گفت: با وجود محدودیت‌های مالی، امیدواریم تا سه سال آینده طرح قمر بنی‌هاشم کامل شود.

پرورش از نصب ١٥٠٠ کیلومتر خط لوله و شبکه فاضلاب در ٤١ شهر استان تهران در سال ٩٥ خبر داد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ٦٠درصد تهران زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد و تا پایان امسال بنا داریم تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای لواسان، پردیس و شهریار را نیز به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و فاضلاب را افزایش بازدهی و بهره‌وری و تکیه بر توان و تخصصی داخلی دانست و گفت: برنامه‌های کلان این شرکت با تاکید بر همین موارد تدوین شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران: امیدواریم نتایج مانور امروز به عنوان یک الگو در کشور مدنظر قرار گیرد

جانشین شهردار تهران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با بیان این‌که سیل مهم‌ترین دغدغه استان تهران بعد از زلزله است گفت: امیدواریم نتایج مانور امروز به عنوان یک الگو در کشور مدنظر قرار گیرد.

صادقی افزود: قبل از وقوع هر مخاطره طبیعی باید برای آن چاره‌‌اندیشی شود؛ نباید به گونه‌ای باشد که زمانی که حادثه رخ دهد برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

او افزود: در کشورهای موفق بر اساس سناریوهای مختلف در موقعیت‌های مختلف تصمیم می‌گیرند و دانش خود را در این زمینه پیوسته به‌روز می‌کنند، بنابراین لازم است از مجامع علمی بهره بگیریم تا بهترین اقدام را در زمینه مدیریت بحران داشته باشیم.

او اضافه کرد: در سال  ١٣٨٧ در توافقی بین وزیر نیرو، شهردار تهران و رئیس شواری شهر تهران دستورالعملی صادر شد که چند سال اخیر به آن توجه نشده بود تا این‌که خوش‌بختانه پارسال شهردار تهران و وزیر نیرو بر انجام آن دستور‌العمل تاکید کردند که یکی از موارد آن، تاکید بر مدیریت حفاظت رودخانه‌ها و تهیه نقشه پهنه‌بندی خطرپذیری سیلاب شهر تهران است.

صادقی گفت: توسعه سامانه هشدار سریع سیل نیز در دستور کار است که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران امسال در این زمینه اقدام می‌کند.

گفتنی است در این مانور کارگروه‌های سیل از تمام دستگاه‌های اجرایی استان تهران حضور داشتند و وظیفه هماهنگی کارگروه‌ها به عهده آبفای استان بود.

 

کد خبر : ۳۵۹۵۲۵