خبرگزاری کار ایران

بهرامی:

دستورالعمل اجرای پروژه‌های فضایی در حال نهایی شدن است

رییس سازمان فضایی با بیان این که دستورالعمل اجرای پروژه های فضایی در حال نهایی شدن است، اظهار داشت: به این ترتیب، نحوه اجرای پروژه ها از حالت جزیره ای خارج شده و امیدواریم با کمک تمام بخش ها، توسعه فناوری بومی سامان یابد.

بهرامی معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران، در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این که دستاوردهای حوزه فضا متعلق به هیچ کس نیست، اعلام کرد: این دستاوردها نتیجه فرایندی است که طی سالها شکل گرفته و جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به تغییرات جایگاهی این نهاد علمی در چند سال اخیر، از انضمام دوباره به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابراز خرسندی کرد و گفت: برگشتن به جایگاه قانونی حرکت صحیحی بود که صورت گرفت.

بهرامی با تاکید بر اهمیت مدیریت توسعه فناوری در کشور، گفت: باید در این فرایند، با مدیریت منابع محدود، منافع ملی را تامین کرد.

وی در تکمیل این مطلب افزود: اشکال فعلی در این است که، چندین مرکز تصمیم ساز به طور جداگانه هزینه کرده و مدیریت این فرایند متمرکز نیست. در این راستا، در قالب شورای عالی فضایی باید به ایجاد هماهنگی کمک کرد.

رییس سازمان فضایی، در ادامه با بیان این که ماهواره از زیرسیستم های متعدد تشکیل شده که باید کنار هم قرار گیرد و تعداد زیادی تست انجام شود تا نهایتا ماهواره کاربردی با قابلیت پرتاب شکل بگیرد، افزود: گروه های زیادی در سطوح مختلف زیرسیستم، طراحی و ساخت ماهواره درگیرند و می توان از آنها استفاده کرد و برنامه های ماهواره ای را با سرعت، دقت و کیفیت قابل قبول جلو برد.

وی در خصوص ماهواره دوستی نیز گفت: در حال هماهنگی با پرتاب کننده هستیم تا پرتاب آن در سال 95 نهایی شود.

بهرامی همچنین از پیش بینی ساخت ماهواره سنجشی و مخابراتی خبر داد و گفت: برنامه توسعه ماهواره ملی سنجشی و مخابراتی تدوین و طرحی را برای اکتشافات فضایی پیش بینی کرده ایم که به محض تامین مالی انجام خواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از مرکز تست و یکپارچه سازی پژوهشگاه فضایی و ازمایشگاه ملی سنجش سازمان فضایی ایران که آماده بهره برداری شده اند، به حجم زیاد داده های ماهواره مخابراتی اشاره کرد و گفت: مراکزی داریم که باید در زمینه مدیریت فرکانس توسعه یابند.

بهرامی در عین حال، از توجه بیش از اندازه به بیان اخبار مربوط به ساخت و پرتاب ماهواره، ابراز نارضایتی کرد و افزود: هر چندساخت هر ماهواره گامی به جلو در توسعه تکنولوژی است و در جای خود لازم، اما فناوری فضایی غیر از ساخت و پرتاب ماهواره در زمینه های دیگر  هم استفاده دارد و این سازمان، حجم گسترده ای از کارها را عهده دار است و فعلا توسعه تکنولوژی را مدیریت می کند.

وی در عین حال با اذعان به این که در حوزه تکنولوژی خبر کمتر است و قرار نیست با تبلیغات دنبال رسانه ای کردن همه چیز بود، گفت: اگر ماهواره بسازیم به واسطه وظیفه ای است که بر عهده ما نهاده اند.

بهرامی خواستار نگاه فنی و تخصصی به این حوزه توسط رسانه ها شد و افزود: باید به توسعه تکنولوزی خارج از هیاهوی اخبار زودگذر نگریست و در این میان، جای مطالب تحلیلی خالی است.

وی در ادامه، به ریاست ایران بر شورای اپسکو اشاره کرد و آن را دستاورد بزرگی برشمرد که باید از مزایای آن استفاده کرد و گفت: ما عضو موسس و رئیس فعلی اپسکو به مدت دو سال بوده و به دنبال حفظ منافع کشور و بهره برداری درست از این موقعیت هستیم.

بهرامی با اشاره به برگزاری یک کارگاه بین المللی آموزشی در اردیبهشت توسط اپسکو در ایران ادامه داد: یک کارگاه آموزشی بین المللی هم در پاییز با همکاری سازمان ملل خواهیم داشت. همچنین شورای اپسکو سال 95در ترکیه و پاییز 96 هم در ایران برگزار می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به استقبال دانشجویان از برگزاری مسابقه ماهواره دانشجویی مکعب، از پیشنهاد به اپسکو جهت طرح مسابقه در بین کشورهای عضو خبر داد و تصریح کرد: اپسکو در درازمدت زمینه هایی در اختیار ما می گذارد که باید در سطح ملی از آن بهره گرفت.

وی در ادامه با اشاره به برجام افزود: در حال حاضر فضا برای مذاکرات تا حدودی باز شده و حجم زیادی از فعالیت های ما در سال گذشته مذاکره با کشورهای مختلف در خصوص توسعه فناوری فضایی چه در زمینه تامین ماهواره ملی و چه توسعه ماهواره های بومی و مخابراتی بود.

بهرامی با تاکید بر مذاکرات مستقیم و مفصل با تمام سازنده های ماهواره، فرایند خرید ماهواره را فرایندی پیچیده دانست و گفت: با توجه به این که تکنولوژی های متنوعی در فرایند ساخت و بهره برداری از ماهواره دخیل است، فضای تصمیم گیری را چند بعدی و سخت می کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به سرانجام رسیدن این موضوع با کمک تمامی متخصصان این عرصه گفت: از زمان تصمیم برای خرید ماهواره و انعقاد قرار داد تا زمان تحویل، چیزی حدود دو تا سه سال زمان می‌برد.

کد خبر : ۳۵۷۰۲۲